معرفی 21 رقم جدید پنبه تا سال 1404

  • اقتصادی
  • پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ ۱۵:۲۸

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: با برنامه ریزی انجام شده در این موسسه، 21 رقم جدید پنبه تا سال 1404 در کشور معرفی خواهد شد.

 قربانعلی روشنی در اولین گردهمایی برنامه ریزی محصولات بهاره و تابستانه استان گلستان با اشاره به اینکه در 75 کشور دنیا پنبه کشت می شود، اظهار کرد: هزینه ‎های کشت پنبه در تمام دنیا افزایش پیدا کرده و اکثر کشورها با یارانه کشت این محصول را سرپا نگه داشته اند.

وی با بیان اینکه در سال 2015 حدود 510 میلیارد دلار ارزش افزوده حاصل از تولید پوشاک در جهان بود، افزود: 70 درصد از این درآمد مربوط به کشور چین و هند بوده و سهم کشور ما بسیار ناچیز است.

روشنی با بیان اینکه از نظر عملکرد متوسط پنبه در بین کشورهای دنیا وضعیت ما از متوسط جهانی پایین‎تر نیست، عنوان کرد: این امر در حالی است که زمانی پنبه در بهترین خاک‎های دنیا که در ایران بود کشت می شد و امروز به اراضی درجه دو و سه و خاک‎های شور رانده شده است.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور اظهار کرد: با مطالعات انجام شده 45 درصد از افزایش عملکرد مربوط به فعالیت های به نژادی، 25 مدیریت زراعی تغذیه، 20 درصد مربوط به آفات و 10 درصد سایر عوامل است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از پارامترهای کشت این محصول به اقلیم وابسته است، گفت: اگر رقم با کیفیتی مثل ساحل که شاید جزو بهترین اراقام پنبه در دنیا بوده در مکانی شور و نامرغوب کشت شود، کیفیت آن رقم پایین خواهد آمد.

روشنی تاکید کرد: سال 2012 در کشور آمریکا مصوبه ای تصویب شد که تنها به محصولاتی یارانه داده شود که ظرافت الیاف آن بالا باشد.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور با اشاره به اینکه فعالیت‎های تحقیقاتی پنبه در کشور بیش از 90 سال گذشته آغاز شده، تصریح کرد: در آن زمیان مشهورترین رقم معرفی شده در مناطق شمالی، «ساحل» و در مناطق میانی کشور «ورامین» بوده است.

وی گفت: از زمانی که مرکز تحقیقات پنبه تاسیس شده تا سال 89 به طور متوسط هر 4 سال یک رقم معرفی می کردیم ولی الان دست ما پر شده به طوری که امسال 3 رقم جدید پنبه را معرفی می کنیم. همچنین بر اساس سیاست گذاری های انجام شده تا سال 1404، 21 رقم جدید معرفی خواهد شد

روشنی با اشاره به اینکه اکثر خصوصیات کیفی که روی آن تمرکز دارند، طول الیاف و ظرافت است، اظهار کرد: خوشبختانه این موارد در ارقام جدید دیده شده و در رقم ساجدی طول الیاف 30 میلی‎متر و متوسط میکرونری آن 4 است که از نظر کیفیت عالی است.

وی تصریح کرد: ارقام جدید هم مقاومت به شوری بالایی دارند و هم زودرس‎تر هستند و به همین دلیل در استان گلستان 53 درصد از اراضی کشت پنبه به سمت کشت دوم این محصول سوق داده شده است.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور با اشاره به اهمیت اقدامات تحقیقاتی در خصوص پنبه، گفت: با بهره‎گیری از این ارقام جدید در هر هکتار یک هزار و 200 لیتر در مصرف آب صرفه‎جویی خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه کشت نشائی پنبه می‎تواند تا یک ماه زمان کشت این محصول را تسریع بخشد، گفت: عملکرد کشت نشائی پنبه در هر هکتار 6 تا هفت تن  برآورد می شود.

مختار مهاجر در اولین گردهمایی برنامه ریزی محصولات بهاره و تابستانه استان گلستان اظهار کرد: سیاست ما در سال‌جاری استفاده از تجربیات بازنشستگان است تا بتوانیم بدنه کارشناسی این سازمان را تقویت کنیم.

وی با اشاره به اینکه کشت پنبه برای پایداری کشت گندم در استان لازم و ضروری است، افزود: از نظر اقتصادی و مسائل فنی کشت پنبه توجیه پذیر است و بذرهای که در مرکز تحقیقات پنبه تولید شده توانسته زمان کشت این محصول را از 210 روز به 135 روز برساند. علاوه بر آن کشت نشائی پنبه می‎تواند یک ماه کشت پنبه را تسریع ببخشد و 135 روز را به 100 روز کاهش داده است.

رئیس جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به مشکلات کم آبی در استان، تصریح کرد: روز به روز ذخایره آبی استان از بین می رود و اگر این مسئله را مدیریت نکنیم، آینده وحشتناکی از این نظر خواهیم داشت و پنبه می‎تواند به بهبود این وضعیت کمک کند. برای مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی باید از زمان بهترین استفاده را ببریم و در این راستا کشت نشائی را در دستور کار خود قرار دهیم.

مهاجر با اشاره به اینکه امسال به دنبال کشت پنبه در 20 هزار هکتار از مزارع استان هستیم، گفت: 25 درصد اراضی استان در تناوب  قرار می گیرند که 70 هزار هکتار پنبه و 70 هزار هکتار سویا خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه برای کاهش استفاده از سموم باید به سمت تناوب برویم، تصریح کرد: نیاز است که کارشناسان دست به دست هم دهند و این تناوب زراعی را عملیاتی کنند. اجرای این کار برای استان ما واجب و ضروری است.

رئیس جهاد کشاورزی گلستان در ادامه بیان کرد: سال 95 بیش از 6 هزار و 800 میلیارد تومان درآمد مستقیم از بخش کشاورزی در گلستان داشتیم که این رقم 3 هزار و 200 میلیارد تومان بیشتر از سال 92 بوده است. 3 هزار میلیارد تومان سرمایه‎گذاری در بخش انتقال آب و سیستم‎های نوین آبیاری در کشور انجام شده است و در گلستان بیش 40 میلیارد تومان تسهیلات در این بخش ارائه شده است.

وی اظهار کرد: سال گذشته 52 میلیارد تومان اعتبار در بخش مکانیزاسیون اختصاص داده شده بود که بیش از 88 میلیارد تومان توانستیم در سال گذشته اعتبارات مکانیزاسیون برای استان جذب کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه سال گذشته 1500 دستگاه تراکتور به کشاورزان استان واگذار شد،  افزود: ازسال 92 تا کنون 4500  دستگاه تراکتور به کشاورزان گلستانی  واگذار شده است.

مهاجر با بیان اینکه امسال 250  دستگاه  کمباین برای استان در نظر گرفتیم، گفت: در بحث واگذاری کمباین، داشتن راننده حرفه‎ای و یا مالکیت مطرح نیست و هر سرمایه‎گذاری که می‎تواند که برای بهبود وضعیت ناوگان کشاورزی کمک کند، با آن همکاری خواهیم کرد.

رئیس جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: 2700 دستگاه کمباین مالکیتی در استان وجود دارد که یک هزار دستگاه از آنها بالای 18 سال سن دارند و ریزش این کمباین های بسیار بالا است که نیاز است در برنامه ششم توسعه، این کمباین ها جایگزین شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید