پژو 308GTi، قربانی جدید تست آلایندگی و مصرف سوخت

  • خودرو
  • سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ ۹:۰۵
    کد خبر :286681

پژو 308GTi عملکرد مناسبی در آزمایش‌های جدید آلایندگی و مصرف سوخت WLTP اروپا نداشته است و به‌منظور ایجاد اصلاحات، با چند ماه توقف تولید مواجه خواهد شد.

از زمانی که آزمایش آلایندگی و مصرف سوخت جدید اروپا موسوم به «فرآیند تست هماهنگ‌شده‌ی جهانی خودروهای سبک‌وزن» یا به اختصار WLTP جایگزین آزمایش آلایندگی NEDC شده است، بسیاری از برندهای خودروساز اروپایی مجبور به ایجاد تغییرات و اصلاحات در برخی محصولات خود شده‌اند. اولین‌ قربانی‌های تست WLTP، محصولات بی‌ام‌و شامل M3 و مدل بنزینی سری 7 بود که تولید و فروش آنها در بازار اروپا متوقف شد. پس از بی‌ام‌و، قوانین سرسخت آلایندگی WLTP دامن آئودی و مدل SQ5 را گرفت. این روند ادامه پیدا کرد و اخیراً مقامات پورشه به‌منظور جلوگیری از ضرر مالی، ثبت سفارش خودروهای شخصی‌سازی شده را متوقف کردند که تقریباً بر تمام محصولات این برند تأثیر قابل توجهی گذاشت.

اما جدیدترین قربانی آزمایش WLTP، پژو 308GTi است. مدیران ارشد برند فرانسوی پژو با تأیید توقف تولید این مدل به‌خصوص تیپ ۱.۶ لیتری با پیشرانه‌ی THP آن اعلام کردند که به‌زودی 308GTi پس از اصلاحات لازم، به خط تولید بازخواهد گشت. بر اساس گفته‌های مقامات پژو، 308GTi از جمعه ۱۱ خرداد تا پاییز سال جاری تولید نخواهد شد. تیم مهندسی پژو در طول این مدت 308GTi را بهینه‌سازی می‌کنند تا مطابق استانداردهای WLTP باشد. البته نهایت قدرت این مدل تغییری نخواهد کرد و همچنان ۲۷۰ اسب بخار قدرت در اختیار راننده خواهد بود. شرکت فرانسوی پژو پس از چند سال عملکرد نه‌چندان قابل توجه، مدتی است که با رونمایی مدل‌های جدید و جذاب، توجه رسانه‌ها و طرفداران دنیای خودرو را به خود جلب کرده است. پژو در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۸ با مدل استشین 508 جدید، نسل جدید 2008 و بر اساس شایعات، احیای مدل 208 حضور پیدا می‌کند.

تست WLTP به‌منظور به‌روز رسانی آزمایش‌های آلایندگی اروپا ایجاد شد. به‌مدت چند دهه خودروهایی اروپایی بر اساس تست آلایندگی جدید اروپا (NEDC) که در دهه‌ی ۱۹۸۰ ایجاد شده بود، بررسی و آزمایش می‌شدند. مقدارهای معیار در تست NEDC بر اساس شرایط رانندگی فرضی بود اما در WLTP، معیارها کاملاً بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده از موقعیت‌های رانندگی واقعی در محیط‌های متنوع تعیین شده است. تست WLTP آلایندگی و مصرف سوخت خودروهای احترقی و حتی برقی را در شرایط مختلف آزمایش می‌کند و در کشورهای مختلف، قابل استفاده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید