جدیدترین اخبار
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۰ گزارش تصویری کد خبر :285775

ارکستر سمفونیک تهران روی صحنه رفت

۲۸ اردیبهشت‌ماه در دومین روز ماه مبارک رمضان، کنسرت ارکستر سمفونیک تهران برگزار شد.

هنرآنلاین:مانند همیشه تالار وحدت میزبانی این اجرا را بر عهده داشت و این ارکستر به رهبری شهرداد روحانی با مخاطبان خود دیدار کرد.

صداى زنگ در تالار وحدت پیچید و مخاطبان موسیقی کلاسیک وارد سالن شدند. صندلی‌ها یک‌به‌یک بر اساس شماره درج‌شده روی بلیت‌ها، اشغال شدند. صحنه انتظار ورود اعضای ارکستر را می‌کشید و جمعیت نیز منتظر شنیدن قطعاتی از بتهوون، موتسارت و دورژاک بود.

از نور سالن کاسته شد، اعضای ارکستر روی صحنه آمدند و در میان تشویق حاضران بر سر جای خود قرار گرفتند. تشویق‌ها ادامه پیدا کرد و در پی آن شهرداد روحانی، رهبر ارکستر، وارد شد.

نخستین قطعه‌ای که برای اجرای این شب انتخاب شده بود متعلق به بتهوون بود. دستان روحانی بالا رفت و اورتور کریولان اپوس ۶۲ جاری شد. آرشه‌ها روی ساز کشیده می‌شد و طنین موسیقی این موزیسین مشهور مخاطبان را به خود جذب می‌کرد.

ملودی به آرامی ادامه پیدا می‌کرد و در این میان سازهای مختلف ایفای نقش می‌کردند. در میانه همه سازها هم‌صدا شدند و روحانی به‌خوبی آن‌ها را در یک مسیر هدایت کرد.

زبردستی نوازندگان به لطافت این قطعه می‌افزود و فرازوفرودهای آن به‌خوبی شکل می‌گرفت. این قطعه از بتهوون انتخاب خوبی برای شروع کنسرت امشب بود و این را می‌شد از تشویق مخاطبان در انتهای آن برداشت کرد.

در ادامه، ارکستر سراغ سمفونی بی‌نظیری از موتسارت رفت. آرشه‌ها با حرکت دستان روحانی روی ساز فرود آمدند. سمفونی شماره ۴۰ موتسارت طنین‌انداز شد، سمفونی که به عقیده بسیاری یکی از برجسته‌ترین آثار این آهنگساز مشهور است.

ملودی جاری بود و مخاطبان موسیقی کلاسیک به سمفونی نوشته‌شده در G مینور گوش سپرده بودند. این سمفونی در چهار موومان اجرا شد تا کنسرت را به میانه خود برساند.

قطعه پایانی که برای اجرای این شب در نظر گرفته شده بود اثری از دورژاک بود، سمفونی شماره ۹ این آهنگساز که نام دنیای نو نیز به آن می‌دهند.

سازهای زهی در کنار دیگر سازها قرار گرفتند و هم‌صدا شدند تا این قطعه شاد را اجرا کنند. دقایقی از شروع آن نگذشته بود که حال و هوای تالار وحدت تغییر کرد و در موومان دوم توبا با دیگر سازها هم‌صدا شد.

به‌خوبی رنگ بومی آمریکایی اثر را می‌شد در عین ماهیت اسلاوی آن احساس کرد. هر یک از نوازندگان در میانه به‌نوبت توانستند هنر خود را با نواختن سازهایشان نشان دهند و در موومان چهارم صداى سنج نیز در میان نواها شنیده می‌شد.

موومان چهارم باقدرت و پرشور به اجرا درآمد و پایانی پرخروش و در اوج شادمانی را رقم زد. مخاطبان موسیقی کلاسیک که از شنیدن چنین آثار برگزیده‌ای به وجد آمده بودند از جاى خود برخاستند و ارکستر را ایستاده و ممتد مورد تشویق قرار دادند.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • گام بلند بانک مرکزی برای مبارزه با پولشویی/ چرا نرخ دلار کاهش یافت؟
  • واکنش ترکیه به اعترافات عربستان درباره قتل خاشقجی: اظهارات ریاض کافی نیست
  • وام مسکن برای زوج های تهرانی چقدر آب می خورد؟
  • ادعای ترامپ: تقلب رای‌دهندگان باعث شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات کنگره شد
  • نیروگاه ماکو با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود
  • حملات به ظریف به خاطر دفاع او از FATF به مصلحت کشور نیست
  • فرمانده سپاه: پاسخ‌های ما به آل‌سعود چراغ‌خاموش اما دردناک است
  • معاون اداره راهداری البرز بازداشت شد
  • نیویورک تایمز: “دو پلیس بد” عامل صعود و شاید سقوط بن سلمان
  • ناتو از تشکیل ارتش واحد اروپایی استقبال می‌کند
  • همه چیز در باره «شیوا»ی سریال پرطرفدار این شبهای تلویزیون
  • دیدار برایان هوک با نتانیاهو درباره تحریم ایران
  • عراق در دوراهی ایران و آمریکا
  • ادرییس البا به فصل پنجم Luther بازگشته است
  • رولینگ: به خاطر طرفدارانم برگشتم
  • واکنش سخنگوی شورای شهر به شایعه عدم تایید حکم حناچی
  • آماده‌باش مدیریت بحران فارس برای مقابله با حوادث احتمالی بارندگی
  • اخلاق‌مداری و رفتار حکیمانه با مردم؛ ضرورت کار پلیس
  • عراقچی: اروپا به تعهدات اقتصادی خود عمل کند
  • رویترز: کره جنوبی به‌زودی واردات نفت ایران را ازسرگیرد
  • فیلمی تازه از «دامبو» ؛خاص‌ترین فیل دنیا
  • اجرای پروژه‌ در روستاها بر حسب نیاز انجام شود
  • ورود بانوان به ورزشگاه مشکل مردم نیست که رئیس‌جمهور یا وزیر به آن بپردازند
  • عربستان بالاخره اعتراف کرد: خاشقچی در کنسولگری تکه‌تکه شد
  • قیمت «بیت کوین» به پایین‌ترین سطح در یک سال گذشته رسید
  • قیمت لاستیک و مرغ کاهش می یابد/ الزام برای تدوین بسته قیمت گذاری خودرو
  • بارش برف در محورهای کوهستانی قزوین
  • واکنش آقای بازیگر به ورود خواننده‌‎ها به عرصه بازیگری
  • حاشیه برنامه «فرمول یک» به کجا رسید؟ / ضیاء پاسخ داد
  • دادگستری: ورود زنان به استادیوم دغدغه نیست
  • Ad