صادرات ۶۰ هزار تن آبمیوه در سالی که گذشت

    کد خبر :28571

مروری بر آمارها گویای آن است که در سال ۱۳۹۵ ایران بالغ بر ۶۰ هزار و ۵۰۰ تن آبمیوه و کنسانتره صادر کرده است که البته این رقم نسبت به سال ۱۳۹۴ حدود ۱۸ هزار تن کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، صنعت آبمیوه و کنسانتره در ایران را می‌توان صنعتی جوان تلقی کرد که در گروه صنایع تبدیلی کشور قرار می‌گیرد. در شرایطی که تا سال ۱۳۶۵ در این بخش تنها سه واحد تولیدی فعالیت داشتند، طی این سال‌ها شمار واحدهای تولیدی صنعت آبمیوه و کنسانتره ایران به ۲۵۷ واحد رسیده است.

آذربایجان غربی، تهران، البرز، مازندران، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی نیز استان‌هایی هستند که بیشترین واحدهای تولید آبمیوه را به خود اختصاص داده‌اند.

اما در سال گذشته میزان صادرات آبمیوه و کنسانتره به ۶۰ هزار و ۵۰۰ تن رسیده است که این حجم به طور عمده به کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه و روسیه صادر شده است.

در این میان نکته قابل توجه آنکه میزان محصولات صادر شده در این بخش در قیاس با مدت مشابه آن در سال ۱۳۹۴ با ۲۳ درصد کاهش مواجه شده و از نظر ارزش نیز در شرایطی صادرات ۷۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری صنعت آبمیوه در سال گذشته را شاهد بوده‌ایم که این رقم در قیاس با ۱۰۳ میلیون دلار صادرات سال ۱۳۹۴ بیش از ۳۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

نکته دیگر آنکه در کنار صادرات آبمیوه در سال گذشته ۱۸ هزار تن آبمیوه نیز وارد کشور شده است که ارزش واردات این بخش به ۲۹ میلیون دلار می‌رسد.

تایلند، برزیل، اسپانیا، بلژیک و ایرلند عمده کشورهایی هستند که در حوزه آبمیوه و کنسانتره محصولات خود را به ایران صادر کرده‌اند.

نکته جالب آنکه ۴۴ درصد بازار آبمیوه‌های وارداتی در اختیار کشورهای مختلف بوده و پس از آن کشور تایلند با در اختیار داشتن ۲۶ درصد صادرات این بخش در جایگاه اول جدول قرار گرفته و برزیل و اسپانیا به ترتیب با ۱۴ و ۱۰ درصد از صادرات آبمیوه به ایران در رتبه‌های بعدی جدول قرار گرفته‌اند.

همچنین کشورهای بلژیک و ایرلند هر یک سهمی ۳ درصدی از بازار آبمیوه‌های وارداتی ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

اما عمده مشکلاتی که در حال حاضر در این صنعت وجود داشته و مانع افزایش حجم صادرات در این خصوص می‌شوند، به ترتیب عبارتند از :بالا بودن قیمت تمام شده محصولات ایرانی در قیاس با محصولات مشابه خارجی، افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین بالا رفتن هزینه‌های حمل و نقل ،در کنار این موارد کمبود نقدینگی در واحدهای تولیدی و تامین پایدار مواد اولیه مورد نیاز این صنعت از دیگر چالش‌های پیش روی صنعت آبمیوه و کنسانتره در کشور به شمار می‌رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید