تجارت ایران و چین در آینده چگونه می‌شود؟

    کد خبر :285480

آیا خروج امریکا از برجام بر مبادلات بین ایران و چین تاثیر خواهد داشت؟ آیا رابطه تجاری ایران با چین قادر خواهد بود تا اثرات خروج امریکا از برجام را جبران کند؟

چین یکی از بزرگترین قطب های تجاری جهان و یکی از متحدان برجام است. آیا خروج امریکا از برجام بر مبادلات بین ایران و چین تاثیر خواهد داشت؟ آیا رابطه تجاری ایران با چین قادر خواهد بود تا اثرات خروج امریکا از برجام را جبران کند؟

مجیدرضا حریری، نائب رئیس اتاق مشترک ایران و چین در گفتگو با تجارت‌نیوز از آینده روابط ایران و چین بعد از خروج امریکا از برجام گفت: از زمان ریاست جمهوری مرحوم هاشمی‌رفسنجانی تاکنون روند مبادلات و تجارتمان با چین یک سیر صعودی و روبه رشد داشته است. چه آن زمان که حرفی از تحریم‌ها نبود و چه در زمان اعمال تحریم‌ها و چه در دوره بعد از برجام.

وی افزود: در تمام این سال‌ها رابطه تجاری ایران و چین یک رابطه متوازن و رو به رشد بوده و تا امروز هیچ اتفاقی بر رابطه تجاری ما با چین اثر نداشته است.
حریری عنوان کرد: رابطه اقتصاد ایران و چین یک رابطه مکمل است. چین به مواد اولیه و انرژی نیاز دارد و ما فروشنده عمده مواد اولیه و انرژی به دنیا هستیم. چین بیشترین کالای ساخته شده و تکنولوژی و ماشین‌آلات را صادر می‌کند و بیش از ۸۰ درصد از واردات ما مربوط به همین کالاهاست پس اقتصاد ایران و چین یک رابطه مکمل با هم دارند و روابط سیاسی نقش خاصی در روابط تجاری این دو کشور ندارد.

وی بیان کرد: چین بزرگترین تاجر دنیا و دومین اقتصاد برتر جهان است. در خاورمیانه بعد از عربستان و امارات ما سومین شریک تجاری کشور چین محسوب می‌شویم و دو کشور عربستان و امارات از نظر سیاسی در نقطه کاملا متضاد با ما قرار دارند اما رابطه تجاری ما با چین از مناقشات با این دو کشور تاثیر نمی‌گیرد.

حریری تصریح کرد: مسایل سیاسی می‌تواند روی تجاری بین دو کشور تاثیر داشته باشد مثل اتفاقی که بین ما با اروپا، امریکا و استرالیا می‌افتد. اما چین چون کشور بزرگی از نظر تجاری و اقتصادی است چندان از وقایع سیاسی تاثیر نمی‌گیرد مگر اینکه مزیت‌های اقتصادیمان نسبت به هم ضعیف شود.

وی عنوان کرد: نکته دیگر اینکه در تمام سال‌های گذشته چین از منافع سیاسی ما بیش از دیگر کشورها حمایت کرده است. ما با امریکا به عنوان اولین قطب اقتصاد جهان رابطه تجاری تقریبا صفر داریم پس بخشی از ظرفیت‌هایی که کشورهای دیگر در تجارت با امریکا دارند در کشور ما این ظرفیت‌ها به تجارت با چین منتقل می‌شود.

حریری در پایان خاطرنشان کرد: به هرحال خروج امریکا از برجام تبعات تجاری و سیاسی برای ایران خواهد داشت. ما باید با تصمیمات و سیاست‌گذاری هایمان این تاثیر را به حداقل برسانیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید