اروپایی‌ها در رویارویی مستقیم با ترامپ، برجام را نجات خواهند داد؟

  • سیاسی
  • یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۸:۴۰
    کد خبر :285103

اروپایی ها مسیری را در پیش گرفته اند که می توانند با همکاری ایران برجام را نجات دهند.
به گزارش نامه نیوز: آنچه پس از نشست وزیر امور خارجه کشورمان با اروپایی از تحرکات آنان می بینیم نشان می دهد اروپایی ها مصر هستند راههایی را برای نگه داشتن ایران در برجام که همان ایجاد فضای مناسب برای منتفع شدن ایران از مزایای اقتصادی است، پیدا کنند.

سه کشور اصلی امضا کننده برجام پس از نشست با ظریف به صوفیه مرکز بلغارستان که رئیس دوره ای اتحادیه اروپا را داشت رفتند تا با 28 کشور اروپایی چگونگی مسیرهای مقابله با تحریمهای امریکا علیه ایران و روشهای ادامه حضور شرکتهای اروپایی در ایران را مورد بررسی قرار دهند. پس از این جلسه، اظهار نظرهای امیدوار کننده ای برای این روند شکل گرفت.

اروپایی ها به چه نتیجه ای رسیده اند؟

پس از این جلسه بود که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد این اتحادیه تدابیری را برای حفظ برجام ارائه کرده است. در بیانیه موگرینی آمده بود: «اتحادیه اروپا در حال عمل متحد و فوری برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است و گام‌هایی که امروز توسط کمیسیون اروپا برداشته شدند تأییدی بر این تعهد هستند.»

همچنین موگرینی بیان کرد: «من، همراه با رئیس کمیسیون اروپا، ژان کلود یونگر، تدابیر احتمالی برای حفظ توافق و محافظت از منافع اروپا را تقدیم مجمع کمیسیونرها کرده‌ایم. این تدابیر همان روز در صوفیه تقدیم سران اتحادیه اروپا شدند. آنها تعهد راسخ خود برای حفظ برجام را اعلام کردند.»

با این روند کمیسیون اروپا روز جمعه از آغاز فرآیند مقررات مسدود کننده برای محافظت از شرکت‌های اروپایی خبر داد که از این شرکت‌ها می‌خواهد با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همکاری نکند.

کمیسیون اروپا با هدف دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران پیشنهاد کرد نقل و انتقالات مالی کشورهای اروپایی با ایران به طور مستقیم از طریق بانک مرکزی این کشور انجام شود.

در این باره یک مقام ارشد اروپایی گفت: انتقال مستقیم پول به بانک مرکزی ایران این امکان را برای شرکت های اروپایی فراهم می کند تا پول نفت ایران را پرداخت کنند و همچنین ایران می تواند منابع ارزی خود را از اروپا به داخل انتقال دهد.

همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد: اتحادیه اروپا برای پرداخت مستقیم پول نفت ایران به بانک مرکزی این کشور به منظور دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران تلاش می‌کند.

طرح اتحادیه اروپا برای پرداخت مستقیم پول نفت به ایران پس از آنکه آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای تحریم‌های ایران را باز می‌گرداند، می‌تواند به عنوان آغاز یک جنگ تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا تلقی شود.

این طرح که توسط منابع آگاه فاش شده است، پرداخت پول نفت خریداری شده از تهران توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا به بانک مرکزی ایران را از طریق یورو ممکن می کند. این اقدام بخشی از اقدامات طراحی شده از سوی اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران پس از خروج آمریکا از این توافق است.

روزنامه فایننشیال تایمز نیز به نقل از تحلیلگران نوشت که این اقدام نگرانی را در میان رهبران اروپایی از جمله امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه ایجاد کرده که ممکن است به یک مناقشه جدید میان بروکسل و واشنگتن تبدیل شود.

به نوشته این روزنامه، این اقدام به تهران اجازه می‌دهد تا درآمدهای حاصله از نفت خود را به ویژه درصورت بازگردانده شدن تحریم‌های آمریکا که شرکت‌های اروپایی فعال در داد و ستدهای نفتی با ایران را هدف قرار می‌دهد به صورت مستقیم دریافت کند.

فروش نفت و بازگشت پول فروش آن یکی از دغدغه های اصلی طرفین است که در صورت پیدا شدن راهی برای در امان ماندن آن از صدمه تحریمها، ایران را به ماندن در برجام امیدوار کند.

ایران در این روند مسیر عقلایی را پیش می برد. ایران به دنبال ایجاد شکاف بین امریکا و اروپا نیست و تلاش نمی کند در این باره اظهار نظر یا عملکردی داشته باشد. آنچه اتفاق می افتد به مناسبات دو طرفه امریکا و اروپا بر می گردد.

اروپایی ها تلاش بسیاری کردند تا ترامپ را به ماندن در برجام راضی کنند ولی او به آنها پشت کرد و حال آنها احساس تحقیر میکندند.

ترامپ پیروز می شود یا اروپا؟

این روند به شکلی پیش می رود که برخی می گویند شاید ترامپ به آنچه می خواهد نتواند برسد. دلیل آن این است که ترامپ به موضوع مذاکره در قامت یک رئیس جمهور نگاه نمی کند و تنها می خواهد از تجربیات تجاری خود برای به نتیجه رسیدن آنچه در مورد برجام و ایران می خواهد برسد.

ترامپ در تجربیات تجاری خود به این قاعده رسیده است که وقتی از توافق خارج می شود می تواند با دست بالا و از موضع قدرت به توافق نگاه کند و طرف مقابل مجبور خواهد بود به آنچه او می خواهد تن دهد.

اما در مورد ایران او مسائل متعددی را در نظر نگرفته است. ایران از لحاظ فرهنگی و سیاسی با آنچه او در مذاکرات تجاری فرض می کند متفاوت است. او باید در نظر داشته باشد که متغیر فشار و زور با متغیر تسلیم و کوتاه آمدن در ایران رابطه برعکس دارد و تلاش برای وارد شدن با زبان زور نمی تواند ایرانیان را به پای میز مذاکره بکشاند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید