اروپایی ها فرقی با آمریکا ندارند

    کد خبر :284971

نماینده اسبق ایران در اوپک گفت: درصورت اعمال تحریم های جدید،آندسته از شرکت های اروپایی که در آمریکا دارایی دارند، خرید نفت خود را کاهش می دهند.

محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک که در سخت ترین دوران تحریم کشورمان، جزو مدیران وزارت نفت بود و در جریان روند فروش نفت ایران قرار داشت، در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه اروپایی ها نیز همانند آمریکایی ها معتقدند برجام توافق کاملی نیست و دو مقوله موشکی و سیاست های منطقه ای ایران باید مورد مذاکره قرار گیرد، گفت: اینکه اروپا در ایران باقی مانده و خرید نفت از ایران را ادامه دهد حالت خوشبینانه ای است، اما اگر ایران نپذیرد که در این دو حوزه مذاکره کند بی شک واکنش هایی خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه ایران به طور مستقیم با آمریکا ارتباطی ندارد، ادامه داد: نگرانی های موجود در بخش بازگشت تحریم ها حول خروج شرکت هایی است که به طور مستقیم یا اشکال مختلف دارایی هایی در آمریکا دارند. در این صورت با اعمال تحریم ها و تهدید دارایی های شان، آنها بی شک میزان خرید نفت خود از ایران را کاهش می دهند.

سعودی ها پیشتاز در تولید/آمریکا: مازاد تولید داریم

خطیبی در پاسخ به اینکه با کاهش صادرات نفت ایران در نتیجه اعمال تحریم ها پیش بینی می کنید کدام کشورها سهم ایران را در بازار جبران کنند، توضیح داد: برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس اعلام کرده اند که در صورت حذف ایران از بازار نفت، قادر به جبران تولید هستند. عربستان و آمریکا نیز اعلام کرده اند که ذخایر نفتی مطلوب است و قادر به جبران سهم ایران در بازار هستند. از سویی دیگر اوپکی ها و غیر اوپکی ها تولید نفت خود را ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش داده اند که در صورت خروج سهم ایران از بازار، کشورهایی که زیر سقف خود تولید می کنند می توانند سهم ایران را جبران کنند.

به گفته نماینده اسبق ایران در اوپک، با توجه به اینکه تصمیمات اوپک طبق اجماع شکل می گیرد در صورت طرح خروج ایران از بازار نفت و تقسیم سهم آن، ایران می تواند مخالفت کند. البته به نظر می رسد همچنان اعمال سیاست های مدیریت تقاضا در بازار ضروری است. اما باید توجه داشت که عربستان می تواند خارج از قوانین اوپک و بدون در نظر گرفتن تولید صیانتی میزان تولید خود را افزایش دهد.

فرآورده های نفتی بهترین جایگزین نفت خام

وی تصریح کرد: اگر مدیران کنونی قادر به مدیریت شرایط موجود باشند و تجربه داشته باشند می توانیم از این شرایط عبور کنیم، چنانچه در سال های ۹۰ و ۹۱ که سخت ترین تحریم ها علیه ایران اعمال شد حدود یک میلیون بشکه نفت در روز می فروختیم و صادرات شرکت های پتروشیمی ما بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار بود.

این کارشناس بین المللی انرژی، خام فروشی و وابستگی به درآمدهای نفتی را دو نقص بزرگ اقتصاد ایران معرفی کرد و افزود: با وجود اینکه مقام معظم رهبری تاکید ویژه ای بر کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی دارند، اما بعد از برجام سهم درآمدهای نفتی در بودجه دولت افزایش یافت و به نوعی می توان گفت وابستگی ما افزایش یافت. از طرفی طی حدود ۵ سال گذشته سرمایه گذاری قابل توجهی در بخش پالایشگاهی و پتروشیمی شکل نگرفت. توجه به این نکته ضروری است که نفت خام ایران در همه جای دنیا به راحتی قابل شناسایی است، اما فرآورده های نفتی چنین شرایطی ندارند و قابل ردیابی نیستند. از طرفی ارزش افزوده فرآورده های نفتی بیشتر است و در عین حال، این فرآورده ها تحریم ناپذیر هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید