روزنامه “زود دویچه” قدیمی‌ترین کاریکاتوریست‌اش را به خاطر نتانیاهو اخراج کرد

  • سیاسی
  • شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۴:۰۹
    کد خبر :284946

روزنامه آلمانی”زوددویچه تسایتونگ”، قدیمی‌ترین کاریکاتوریست خود را به دلیل طراحی کاریکاتوری از نخست وزیر رژیم صهیونیستی اخراج کرد.

به گزارش بازتاب، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیرة، دیتر هانیچ، کاریکاتوریست آلمانی پس از چند دهه فعالیت در روزنامه “زود دویچه تسایتونگ” این کشور در پی طراحی کاریکاتوری از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در معرض انتقادات محافل سیاسی و رسانه‌ای مختلف قرار گرفت و این کاریکاتور به منزله خصومت وی با یهودی‌ها قلمداد شد.

هانیچ ۸۵ ساله در صفحه شخصی خود در فیسبوک پایان همکاری‌اش با روزنامه “زود دویچه تسایتونگ” را اعلام کرد.

او در گفتگو با رسانه‌های آلمانی از ترسیم کاریکاتور نتانیاهو ابراز تاسف کرد.

این روزنامه آلمانی اعلام کرد، امکان حل اختلاف نظرها با هانیچ درباره رویکردهای “ضد یهودی‌اش” در طراحی‌ها همانند آنچه در کاریکاتور منتشر شده از او و نیز در بحث و گفتگوهایی که با او داشتیم، وجود ندارد.

این کاریکاتوریست آلمانی در اثر اخیر خود نتانیاهو را به جای برنده واقعی جایزه خوانندگی اروپا در حالی که گوش‌های بزرگی دارد و موشکی با شکل ستاره معروف داوود در دست او است ترسیم کرد. در این کاریکاتور بالای سر نتانیاهو به نقل از وی نوشته شده است: “در سال آتی در قدس”.

همچنین نماد ستاره داوود در این نقاشی در آرم مسابقه خوانندگی اروپا نیز دیده می‌شود.

این روزنامه آلمانی روز سه‌شنبه همزمان با هفتادمین سالگرد نکبة (تاسیس رژیم جعلی اسرائیل) و یک روز پس از مراسم افتتاح سفارت جدید آمریکا در قدس اشغالی و تیراندازی سربازان اسرائیلی به سمت تظاهرکنندگان فلسطینی در نوار غزه شهادت ۶۳ فلسطینی و زخمی شدن بیش از ۲۷۰۰ تن دیگر از آنها، این کاریکاتور را منتشر کرد.

این کاریکاتور انتقادات گسترده‌ای را متوجه مسئولان این روزنامه کرد و در نهایت این روزنامه ضمن عذرخواهی، کاریکاتور مذکور را از نسخه دیجیتال و نسخه‌های چاپی پس از آن حذف کرد.

کمیسیونر دولت آلمان در امر مقابله با اقدامات ضد یهودی، ضمن انتقاد شدید از این کاریکاتور، آن را دور از انتظار دانسته و گفت: این اثر از تمامی خط قرمزها عبور کرده و به منزله تبلیغ “رژیم دیکتاتوری نازی” است.

در مقابل هانیچ این اتهامات را رد کرد و گفت: من ضد یهودی نیستم اما از من انتظار نداشته باشید که نتانیاهو را به صورتی زیباتر از آنچه که در حقیقت هست، ترسیم کنم؛ چرا که هدف هنر کاریکاتور در اساس ارائه تصویر اشخاص به شکلی تغییر یافته است.

شورای مطبوعات آلمان، مسئول نظارت بر پایبندی رسانه‌ها به ملاک‌های حرفه‌ای و اخلاقی تعیین شده اعلام کرد، تاریخ ۱۲ ژوئن آتی حکم خود در شش پرونده شکایت علیه هانیچ را اعلام خواهد کرد.

همچنین میشائیل وولف زون، تاریخ شناس یهودی در مقاله‌ای در روزنامه “بیلد” با انتقاد شدید از این طرح مدعی شد، این کاریکاتور می‌بایست در روزنامه اشتورمر که از سوی “رژیم سرنگون شده نازی” منتشر می‌شد، چاپ می‌شد.

زون کاریکاتورهاعلیه نتانیاهو را با افزایش خصومت‌ها علیه یهودیان در آلمان در ارتباط دانست و نوشت، خطر علیه یهودیان آلمان از طرف مسلمان‌ها بیشتر از خطری است که حزب “جایگزین آلمان” و جریان‌های راست‌گرای افراطی ایجاد می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید