حوزه ICT راه نجات کشور از بیکاری است

  • اقتصادی
  • پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ ۱۵:۱۲

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است با توجه به محدودیت شغل دولتی و نیاز به سرمایه‌گذاری عظیم در حوزه صنعت برای ایجاد اشتغال، تنها راه حل رفع مشکل بیکاری در کشور حرکت به سمت توسعه ICT و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

، محمود واعظی چهارشنبه شب در بازدید از دانشگاه رازی کرمانشاه و دستاوردهای این دانشگاه در حوزه ICT، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی دولت از زمان شروع به کار آن همواره ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان دانشگاهی بوده است.

وی با بیان اینکه هر زمان بحث اشتغال در کشور مطرح می‌شود همه ذهن‌ها معطوف به شغل دولتی می‌شود، اظهار کرد: قطعا بزرگ شدن دولت به نفع مردم و اقتصاد آنها نیست و به طور طبیعی هرچقدر که دولت بزرگتر شود، رقیب سرسخت‌تری برای بخش خصوص شده و امکان رشد و فعالیت این بخش را عملا غیرممکن می‌کند.

واعظی افزود: تجربه ثابت کرده که دولت‌های کوچکتر قدرت نظارت و عملکرد بهتری داشته و اقتصاد این کشورها نیز با فعالیت بیشتر بخش خصوصی پویاتر بوده و به همین علت نمی توان به ایجاد اشتغال دولتی دل بست.

وی افزود: از طرفی به ایجاد اشتغال در بخش صنعت نیز با توجه به حجم عظیم سرمایه مورد نیاز نباید امیدوار بود، زیرا دولت چنین سرمایه ای در اختیار ندارد. بخش خصوصی نیز برای سرمایه گذاری های عظیم این حوزه باید خیلی قویتر شود و این کار به مرور زمان اتفاق خواهد افتاد.

واعظی تصریح کرد: اشتغال بخش کشاورزی نیز با توجه به محدودیت منابع آب و خاک، عملا نقطه اتکای قوی نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: با توجه به این شرایط چاره ای نمی ماند جز اینکه به سمت توسعه شرکت های دانش بنیان و شرکت هایی که خالق ایده و خدمات هستند پیش برویم و می توان گفت اشتغالزایی در این حوزه عملا با سایر بخش ها قابل مقایسه نیست.

واعظی با بیان اینکه در گذشته شرکت های بزرگ دنیا را شرکت های بانکی، نفتی و بیمه‌ای تشکیل می‌دانند، گفت: این درحالیست که امروزه بزرگترین شرکت های دنیا اغلب در حوزه IT و ICT فعالیت می‌کنند و آنچه که امروز خلق ثروت می‌کند نرم‌افزارها هستند.

وی با اشاره به توان علمی و وجود نیروهای متخصص در این زمینه در کشور، گفت: بهترین پژوهشگران و مدیران شرکت های بزرگ دنیا در حوزه ICT جوانان ایرانی هستند و از این سرمایه‌ها در کشور کم نداریم و باید از این ظرفیت در راستای ایجاد اشتغال و خلق ثروت استفاده کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در همین راستا با قاطعیت از تمامی کسب و کارهای دانش بنیان در این حوزه حمایت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون همه زیرساخت های ICT در استان کرمانشاه آماده است، گفت: طی سالهای اخیر پهنای باند استان یازده برابر شده و تا چندماه آینده هر 28 شهر استان زیر پوشش نسل سوم تلفن همراه می رود.

واعظی افزود: با این شرایط در حال حاضر مشکلی برای راه اندازی کسب و کارهای الکترونیک در استان وجود ندارد و همه باید دست به دست هم دهیم تا بازار این حوزه در استان رونق بگیرد.

ازسرگیری تماس صوتی تلگرام منوط به تصمیم‌گیری مراجع قانونی است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تماس صوتی تلگرام با حکم مقام قضایی مسدود شده گفت: در راستای برقراری این تماس ها منتظر تصمیم گیری مراجع قانونی هستیم.

وی در جمع خبرنگاران با اشاره به برقراری تماس صوتی تلگرام، اظهار کرد: پس از آن بلافاصله حکمی از قوه قضاییه برای اپراتورها ارسال و بر اساس حکم دریافتی این امکان مسدود شد.
وی افزود: مادامی که این حکم به قوت خود باقی است، تماس های صوتی تلگرام همچنان مسدود می ماند و در این زمینه منتظر تصمیم گیری مراجع قانونی می مانیم.

واعظی تصریح کرد: اخیرا یکی از نمایندگان مجلس تایید کردند که این مورد باید در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه بحث و تصمیم گیری شود.

وی با بیان اینکه دلیلی برای تعطیلی شبکه های اجتماعی در آستانه انتخابات وجود ندارد، گفت: اگر شبکه اجتماعی سالم کار کرده و به قوانین کشور احترام بگذارد، دلیلی ندارد آن را تعطیل کنیم.

وی به نقش موثر شبکه های اجتماعی در کاهش هزینه های تبلیغات انتخابات اشاره کرد و افزود: قطعا وجود این شبکه ها موجب صرفه جویی بسیار در بیت المال خواهد شد.

واعظی افزود: شبکه های اجتماعی در این ایام می توانند تبلیغات کنند اما نباید تخریب کنند و به جای تخریب باید برنامه کاندیداها را اعلام کنند.

وی افزود: مردم با تخریب کردن به کسی رای نمی دهند و تنها به دستاوردها و برنامه ها رای می دهند.

اقتصاد کشور در مسیر اصلی خود قرار گرفته است

واعظی همچنین امروز در شورای اداری شهرستان سنقروکلیایی با بیان اینکه با وجود مشکلات مالی دولت از همان ابتدا توجه به مناطق محروم و مرزی را در اولویت قرار داد، اظهار کرد: اقدامات خوبی در این دولت در روستاها و مناطق محروم کشور انجام شده که گازرسانی به 9000 روستا از جمله این اقدامات است.

وی طرح تحول سلامت را از دیگر اقدامات خوب این دولت برشمرد که موجب کمک به اقشار ضعیف جامعه شده و افزود: این طرح با جدیت ادامه دارد.

واعظی با بیان اینکه این دولت نگاه ویژه ای به محرومین و افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد دارد، گفت: با همراهی مجلس، از ابتدای امسال مستمری این افراد افزایش چشمگیری یافت. البته دنبال ایجاد اشتغال برای این افراد هستیم که دیگر دغدغه مستمری نداشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه ایجاد اشتغال اولویت اصلی دولت بوده و هست، گفت: این دولت وارث بیکاری انباشته ای از دهه های گذشته بوده که علت آن هم رشد جمعیت سالهای ابتدای انقلاب است که این جمعیت اکنون به سن اشتغال رسیده و متقاضی کار هستند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه سال گذشته حدود یک میلون و 200 هزار نفر در کشور وارد بازار کار شدند، گفت: کمتر کشوری با چنین شرایطی مواجه است، لذا باید برای ایجاد اشتغال برنامه ریزی گسترده تری داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر با برداشته شدن تحریم ها و گسترش روابط خارجی و افزایش فروش نفت، اقتصاد کشور در مسیر درست و اصلی خود قرار گرفته و رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال کشور بالا رفته است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در سالهای گذشته دوران سختی را پشت سر گذاشتیم، گفت: آینده خوبی پیش رو داریم.

وی با بیان اینکه بهبود معیشت مردم از دغدغه های اصلی دولت است، گفت: باید برای معیشت اقشار متوسط و ضعیف جامعه فکری جدی شود.

واعظی در ادامه با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: افراد زیادی در این دوره انتخابات کاندیدا شده اند که کارنامه برخی از آنها در مسئولیت هایی که داشته اند مشخص است. متاسفانه برخی از کاندیداها شعارها و برنامه های غیرواقعی می دهند که قابلیت اجرایی شدن ندارد.

وی با بیان اینکه به فرموده رهبر معظم انقلاب انتخابات نقطه قوت نظام است، گفت: وظیفه مجریان انتخابات برگزاری انتخاباتی سالم و قانونمند است.
کاندیداها از تخریب یکدیگر خودداری کنند

وی افزود: کاندیداها نیز باید از تخریب یکدیگر پرهیز کرده و به بیان برنامه هایشان بپردازند و رقابتی سالم داشته باشند تا پس از برگزار انتخابات بتوانند برای پیشبرد امور کشور با هم کار کنند.

واعظی گفت: مردم نیز باید مشارکت حداکثری در انتخابات داشته باشند، زیرا این حضور باعث وحدت بیشتر، اقتدار نظام و مایوس شدن دشمنان خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به سرمایه گذاری 22 میلیارد تومانی دولت تدبیر و امید در حوزه ICT در شهرستان سنقروکلیایی، گفت: تا پایان عمر دولت هشت میلیارد تومان دیگر در این شهرستان سرمایه گذاری خواهد شد.

وزیر ارتباطات افزود: تا پایان عمر دولت شهر سطر شهرستان سنقروکلیایی نیز تحت پوشش نسل سوم تلفن همراه قرار خواهد گرفت.

راه توسعه از مسیر توسعه حوزه دانش بنیان می‌گذرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در مراسم افتتاح مرکز توانمندسازی و تسهیل گری کسب و کارهای نوپا پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی کرمانشاه با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته نگاه ویژه ای به فعالیت های دانش بنیان داشته اند که این فعالیت ها نیز عمدتا از دل دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و پارک های علم و فناوری بیرون می آید، گفت: دولت طی سه سال و نیم گذشته نگاه ویژه ای به این حوزه داشته و عمده وزارتخانه ها فعالیت هایشان را با این رویکرد دنبال کرده اند.

وی افزود: اعتقاد داریم غیر از توجه و توسعه حوزه دانش بنیان، راه دیگری برای اداره و توسعه کشور وجود ندارد.

واعظی با بیان اینکه 15 تا 16 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی مربوط به رشته های مرتبط با ICT هستند، گفت: باید این افراد کارآفرین شده و با استفاده از ظرفیت های این حوزه برای این فاغ التحصیلان زمینه اشتغال ایجاد کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه باید بهره وری را در کشور ارتقاء دهیم، گفت: برای ارتقای بهره وری باید هوشمندسازی در همه زمینه ها با استفاده از ICT در دستور کار قرار گیرد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال و ارتقای بهره وری  نیاز به ایده های خلاقانه داریم، گفت: این ایده ها از دل استارتاپ ها بیرون می‌آید که خوشبختانه این کار در استان شروع شده و فعالیت های خوبی طی یک سال گذشته در دانشگاه رازی انجام شده است.

وی به فعالیت های پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی کرمانشاه نیز اشاره کرد و گفت: پارک کرمانشاه بواسطه بکارگرفتن توان بخش خصوصی و ارتباطات بین المللی، جهت گیری درستی پیدا کرده و دولت وطیفه خود می داند از چنین مراکزی حمایت کند.

بهرام بادکو – رییس سازمان جهاددانشگاهی استان کرمانشاه – نیز با متنوع برشمردن فعالیت های سازمان جهاددانشگاهی استان، اظهار کرد: ماموریت اصلی خود را در این سازمان کمک به تسریع در توسعه استان قرار داده ایم.

وی با اشاره به برخی فعالیت های سازمان جهاددانشگاهی استان، گفت: در سفر مقام معظم رهبری به استان تاسیس مرکز درمان ناباروری به تصویب رسید که هم اکنون این مرکز احداث و درمان بیماران را شروع کرده و برنامه داریم از ظرفیت این مرکز برای توسعه توریسم درمانی استفاده کنیم.

وی به فعالیت های آموزشی جهاددانشگاهی نیز اشاره کرد و گفت: جهاددانشگاهی با دارا بودن دو مرکز موسسه آموزش عالی و مرکز علمی کاربردی نقش مهمی در حوزه آموزش عالی دارد و در کنار آن به بحث آموزش های کوتاه مدت نیز می پردازد.

او به فعالیت های پارک علم و فناوری سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه نیز اشاره کرد و با بیان اینکه پارک کرمانشاه جزو پارک های برتر کشور است، گفت: طی 10 سال گذشته 470 شرکت تحت حمایت این پارک قرار گرفته اند که 48 درصد این شرکت ها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند.

وی افزود: پارک علم و فناوری کرمانشاه در عرصه بین المللی کارهای خوبی انجام داده و در صادرات محصولات دانش بنیان نیز جایگاه خوبی دارد.

رییس سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه ادامه داد: در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان با همکاری دیگر دستگاه های استان به دنبال طراحی یک مدل جامع هستیم که تمام فعالان عرصه فناوری زیر یک چتر واحد فعالیت کنند که تمام اجزای آن نیز فراهم شده است.

وزیر ارتباطات همچنین از شتاب دهنده فناوری تیک و مرکز توسعه بازیهای رایانه ای و انیمیشن پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی کرمانشاه بازدید کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید