پیش بینی الله کرم از انتخابات ریاست جمهوری 1400؛ اصلاح طلبان انتخابات را به اصولگرایان واگذار خواند کرد

  • سیاسی
  • شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۹:۱۴
    کد خبر :284418

حسین الله کرم معتقد است: اصلاح طلبان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و مجلس یازدهم را به اصولگراها واگذار می کنند و مولفه اصلی نیز عدم صداقت آنها خواهد بود.

امید کرمانی ها: دایره تأثیرگذاری خروج آمریکا از برجام محدود به عرصه سیاست خارجی نیست. سیاسیون کشور اعم از اصولگرا و اصلاح طلب انتخابات مجلس 98 و ریاست جمهوری 1400 را متأثر از سرنوشت برجام می دانند. حسین الله کرم نیز معتقد است اصولگرایان در دو رقابت پیش رو دست بالا را دارند و اصلاح طلبان صحنه را به رقیب خود واگذار می کنند.

مشروح گفتگوی الله کرم با نامه نیوز را در ادامه بخوانید؛

****

فکر می کنید اصولگرایان در انتخابات مجلس سال 98 و انتخابات ریاست جمهوری 1400 دست بالا را خواهند داشت؟

جابجایی رأی مردم از اصولگرایان به اصلاح طلبان و از اصلاح طلبان به اصولگرایان در 40 سال انقلاب در شکل های مختلف اتفاق افتاد و در آینده نیز تکرار می شود. معتقدم در حال حاضر شاهد پارادیم جدیدی از این جابه جایی رأی هستیم. موضوع اصلی درباره مذاکره با کدخدا برای لغو تحریم ها بود که باعث شد رأی مردم به سمت آقای روحانی کوچ کند. رأی آوری آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به دلیل تعدد نامزدهای اصولگرا و نگاه متفاوت آنها به مذاکرات هسته ای بود. اما این وضع در سال 96 و دور دوم حضور آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری شکل تازه ای به خود گرفت.

اول آنکه رأی آقای روحانی بیشتر از سال 92 شد. در مقابل اصولگراها نشان دادند دیدگاه انتقادی و نامزد واحد می تواند باعث جذب آرا تا 17 میلیون رأی شود. البته نمی توانیم تأثیر نوعی از مهندسی اجرایی را در نتیجه انتخابات را نادیده بگیریم. در مجموع می توان گفت اگر دولت بر تداوم تئوری شکست خورده مذاکره با کدخدا برای کاهش تحریم و حفظ برجام تأکید کند و این تئوری را از طریق اروپا همچنان جلو ببرد، به نتیجه مطلوب نخواهد رسید و شاهد شتاب در افول خودش خواهد بود. اگر دولت کنونی با پاره شدن برجام توسط ترامپ آن را آتش می زد، در انتخابات آینده موفق تر می شد. زیرا حداقل صداقت دولت برای مردم باقی می ماند چون تلاش برای برداشتن تحریم کرد اما با بدعهدی آمریکا یا با وضعیت ترامپیسم روبه رو شد، در حالیکه بخشی از آنها حفظ برجام را با اروپای ناتوان هم می خواهند دنبال کنند و عده دیگری از آنها نیز حتی به دادن امتیازهای جدید قائل هستند.

بنابراین در چنین وضعی که صداقت پارادیمی آنها زیر سئوال رفته است، یک بار در سال 82 با رعیت یعنی تئوریکای اروپا (فرانسه، انگلیس و آلمان) مذاکره کردند و شکست خوردند. سال 92 طرح مذاکره با کدخدا برای برداشتن یا کاهش تحریم ها را مطرح کردند که امروز مشخص شد آنها در این طرح نیز ناکام شدند بنابراین در چنین وضعیتی اصلاح طلبان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و مجلس یازدهم را به اصولگراها واگذار می کنند و مولفه اصلی نیز عدم صداقت آنها خواهد بود.

فکر می کنید نامزد واحد اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم چند رأی بیاورد؟

بستگی به نگاه آینده اصولگراها و همچنین جریان مقابل شان نسبت به برداشتن و دورزدن تحریم ها دارد. اگر امروز، یک ماه آینده یا نهایتا تا پایان سال بخواهد به خاطر رأی آوردن استیضاح روحانی یا طرح عدم کفایتش در مجلس انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم برگزار شود، به نظر می رسد حداقل 10 میلیون به 17 میلیون رأی نامزد واحد اصولگرایان اصولگرایان اضافه و او با 27 میلیون رأی نامزد پیروز انتخابات شود. اما اگر این دولت در فرایند کنونی به نحوی با اروپایی ها در ابعادی هرچند کوچک به نتایجی برسد و بخواهد کار را ادامه دهد و این وضعیت مورد تأیید رهبری نیز قرار بگیرد.

بستگی به عملکرد دولت در سه سال آینده دارد که با تحریم ها چگونه و به چه جایی خواهند رسید. از آنجا که 80 درصد تحریم ها توسط آمریکا بازگردانده می شود و آمریکا برای آنکه قاطعیت موضع خود را به اروپایی ها نشان دهند طرح هایی همچون تحریم رئیس کل بانک مرکزی و تحریم برخی بانک های عراق را نیز انجام دادند تا آن 20 درصد دیگر تحریم ها نیز بازگردد و قطعا جای مانوری برای اروپا باقی نماند. در مجموع عملکرد سه سال آینده دولت کنونی برای ادامه اجرای برجام با مشارکت اروپای ناتوان، چین و روسیه نتیجه اش تحقق حرف آقای زیباکلام می شود که گفت نامزد واحد اصولگرایان با 20 میلیون رأی پیروز انتخابات ریاست جمهوری 1400 خواهد بود.

آیا اصولگرایان در انتخابات 1400 به نامزد واحد و در انتخابات مجلس 98 به فهرست واحد می رسند؟

اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و انتخابات مجلس دهم به این هدف دست پیدا کردند اما به دلیل توجه مردم به رویکرد مذاکره تقریبا موفقیت با کدخدا بود که نتوانستند بیشتر از 16-17 میلیون رأی بیاورند، به نظر می رسد لیست واحد در انتخابات مجلس 98 و نامزد واحد در انتخابات ریاست جمهوری 1400 امکان پذیر باشد. البته باید همچنان عملکرد دولت توجه داشت. معتقدم اگر دولت کنونی در صورت ناتوانی اروپایی ها، برجام را آتش بزند، صداقت خود را به مردم نشان می دهد و ثابت می کند در پی برداشتن تحریم ها بود اما ترامپیسم این هدف را متوقف کرد و حالا برجام را کنار می گذارد تا در صورت وضعیت دیگری بتواند رأی مردم را در اختیار بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید