نتایج شگفت‌انگیز یک “نظرسنجی” درباره خروج ترامپ از برجام

  • سیاسی
  • جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۳:۴۳
    کد خبر :284148

بر اساس نتایج پژوهش مزبور ۹۴ درصد کارشناسان روابط بین الملل در آمریکا گفته‌اند آن‌ها با خروج یکجانبه از برجام مخالف هستند.

به گزارش فرارو، هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به طور یکجانبه از توافق چندجانبه هسته‌ای خارج شد. سایر طرف‌های برجام، از خروج آمریکا عمیقا ناراحت شدند. اما آن‌ها در این ناراحتی تنها نیستند. طبق پژوهشی که در روزنامه واشینگتن‌پست منتشر شده، کارشناسان روابط بین الملل هم قویا با خروج ترامپ از برجام مخالف هستند.

بسیاری از کارشناسان، درباره “حماقت” خروج ترامپ، یادداشت‌هایی در رسانه‌ها منتشر کرده‌اند. علاوه بر این، اندیشکده بروکینگز، ۱۳ کارشناس را جمع کرده و از آنان خواست واکنش‌های فوری‌شان درباره خروج ترامپ را بیان کنند. همه واکنش‌های کارشناسان منفی بود.

سوزان پیترسون، رایان پاورز و مایکل تیرنی، از طریق یک طرح معروف به “بررسی تدریس، پژوهش و سیاست بین المللی” (TRIP) وابسته به کالج ویلیام و ماری، به طور منظم دیدگاه‌های کارشناسان روابط بین الملل را بررسی می‌کنند. در جدیدترین پژوهش آن‌ها که در پاییز انجام شده، دیدگاه ۱۵۴۱ کارشناس روابط بین الملل در کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکایی مورد بررسی قرار گرفته است.

بر اساس نتایج پژوهش مزبور ۹۴ درصد کارشناسان روابط بین الملل در آمریکا گفته‌اند آن‌ها با خروج یکجانبه از برجام مخالف هستند.

واشینگتن‌پست در این باره نوشت: ” سطح بالای اجماع میان کارشناسان، نشان می‌دهد که حتی آن دسته از کارشناسانی که ممکن بود خروج را تایید کنند – تندرو‌های سیاست خارجی و محافظه‌کاران ایدئولوژیک – هم تعداد زیادی از آن‌ها سیاست خروج ترامپ را نمی‌پذیرند”.

این دقیقا همان نتیجه پژوهش اخیر TRIP است. طبق نتایج این پژوهش، کارشناسان روابط بین الملل، از طیف‌های سیاسی گوناگون، با تصمیم ترامپ مخالف هستند.

اکثریت گروه موسوم به لیبرال‌ها و صلح‌طلبان در آمریکا به مجریان پژوهش گفته‌اند که با خروج آمریکا از برجام مخالف‌اند. براین اساس، ۹۹ درصد لیبرال‌ها و ۹۷ درصد صلح‌طلبان از خروج ترامپ از برجام ناراضی‌اند.

نکته قابل توجه این است که ۸۳ درصد تندرو‌ها یا کسانی که دارای دیدگاه سخت‌گیرانه هستند (معروف به Hawks) هم گفته‌اند که با خروج یکجانبه آمریکا از برجام مخالف هستند.

“آیا شما با تصمیم پیشنهادی دونالد ترامپ برای خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای موافق/مخالف هستید؟” جدول زیر پاسخ کارشناسان روابط بین الملل دانشگاه‌های آمریکا به این سوال را نشان می‌دهد.

به گفته واشینگتن‌پست، مخالفت کسانی که خودشان را به لحاظ سیاسی محافظه‌کار توصیف می‌کنند، با خروج یکجانبه آمریکا، غافلگیرکننده‌تر است.

مجریان پژوهش، از پاسخ‌دهندگان درباره ایدئولوژی اجتماعی و اقتصادی‌شان بر حسب مقیاس چپ یا راست، سوال‌هایی درباره خروج ترامپ از برجام پرسیده‌اند. اکثریت میانه‌رو‌ها و بسیاری از محافظه‌کاران با خروج آمریکا مخالفت کرده‌اند. ۹۳ درصد “میانه‌روهای” اقتصادی و ۸۵ درصد میانه‌رو‌های اجتماعی با خروج ترامپ مخالفت کرده‌اند. از میان محافظه‌کاران نیز، ۶۳ درصد محافظه‌کاران اقتصادی و ۵۰ درصد محافظه‌کاران اجتماعی با خروج ترامپ مخالفت کرده‌اند.


مخالفت کارشناسان بر اساس ایدئولوژی اجتماعی آنها

مخالفت کارشناسان بر اساس ایدئولوژی اجتماعی آنها

به گفته واشینگتن‌پست، این مخالفت، به دلیل یکجانبه‌گرایی ترامپ است. رئیس‌جمهور آمریکا در خروج از برجام و دیگر تصمیمات مانند خروج از توافق آب‌وهوایی پاریس و پیمان شراکت ترانس-پاسیفیک، چندجانبه‌گرایی را نپذیرفته است. این در حالی است که اکثر کارشناسان روابط بین الملل – تندرو و صلح طلب، لیبرال و محافظه‌کار- معتقدند که چندجانبه‌گرایی کارآمد است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید