«سوئیفت»؛ میدان نبرد بعدی اروپا و آمریکا بر سر ایران

  • سیاسی
  • جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۰:۳۳
    کد خبر :283843

سام فلمینگ، فیلیپ استافورد و جیم برونسدن در فایننشال تایمز نوشتند: پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته ای؛ وزارت خزانه داری آمریکا درصدد است بار دیگر شبکه مالی سوئیفت را که با بانک مرکزی و موسسات پولی ایران همکاری می کنند مسدود کند. در این راستا آمریکا تمام پرداخت های سوئیفت را تحت نظارت قرار می دهد.
به گزارش نامه نیوز این روزنامه در ادامه آورده است: سیستم سوئیفت بیشتر در جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانکهای داخل کشور و بانکهای خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و مرکز آن در کشور بلژیک بوده است. اما اکنون آمریکا درصدد است تا از این طریق سیستم های پیام رسانی مالی و پرداخت های فرامرزی ایران را با مشکل روبرو کنند. پس از فشار آمریکا به کشورهای اروپایی برای اعمال تحریم علیه ایران، در سال 2012 سوئیفت ارتباط خود را با ایران قطع کرده بود اما پس از انعقاد برجام ارتباط خود را با ایران باز کرد.

اما پرسش اصلی این است که آیا اتحادیه اروپا با خواسته های آمریکا درزمینه مسدود کردن دسترسی ایران به سوئیفت همکاری می کند یا خیر؟ ریچارد نفیو استاد سیاست‎گذاری انرژی جهانی در دانشگاه کلمبیا بر این عقیده است: « به وضوح این تصمیم برای طرفین بسیار دشوار است و اکنون هیچ نشانه ای از این که دولت های اروپایی با این خواسته موافقت کنند دیده نمی شود.»

سوئیفت در بیانیه ای بر این تاکید کرد که درصدد است به عنوان یک سیستم مالی جهانی بی طرف عمل کند و همچنین تصریح کردند که در دستورالعمل وزارت خزانه‎داری ایالات متحده مبنی بر ممنوعیت ارائه خدمات به ایران تا اوایل ماه نوامبر فرصت باقی است. مدیران سوئیفت همچنین معتقدند که در قوانین اتحادیه اروپا تغییراتی شکل نگرفته و آن ها منتظر روشن شدن وضعیت از سوی مقامات آمریکا و اروپایی هستند.

سوئیفت در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۱ هزار بانک را در شبکه خود به هم متصل کرده و بیش از ۲۸ میلیون تراکنش داشته است. الیزابت روزنبرگ مشاور پیشین وزارت خزانه داری آمریکا در زمینه تحریم علیه ایران و کره شمالی ( درسالهای 2009-2013) معتقد است : « حتی اگر اروپایی ها در زمینه سوئیفت با آمریکا همکاری نکنند این کشور می تواند از طریق راه های دیگری این تحریم ها را پیش ببرد.»

اما یکی از این ایده ها این بود که وزارت خزانه داری آمریکا به طور کل به تحریم مجموعه ی سوئیفت دست بزند. اما وی این ایده را بسیار ضعیف دانست زیرا که در این شبکه مالی بزرگ 25 بخش قدرتمند از جمله بانک های مهم کشورهای غربی فعال هستند ؛ بنابراین آمریکا نمی‌‏تواند سوئیفت را تحریم کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید