مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور جوانان خبر داد

برگزاری ۳۹۰۰ کارگاه آموزشی “ازدواج” در کشور

    کد خبر :283792

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور جوانان، از برگزاری ۳۹۰۰ کارگاه آموزشی پیش، حین و قبل از ازدواج و شرکت ۱۷۴ هزار نفر در این کارگاه‌ها خبر داد.

سید جواد رضوی در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه در بند «ج» ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه تکالیفی برای وزارت ورزش و جوانان، وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما، نظام روانشناسی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه برگزاری کلاس‌های قبل، حین و بعد از ازدواج و مشاوره‌های تخصصی مشخص شده است، گفت: در همین بند اشاره شده است که این مشاوره‌ها باید تا پنج سال نخست زندگی مشترک ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه وزارت ورزش و جوانان بعد از انجام فعالیت در یک دوره زمانی مشخص به اندازه‌گیری اثربخشی اقداماتش می‌پردازد، افزود: اگرچه این وزارتخانه به انجام این فعالیت‌ها متعهد شده است، اما هدف اصلی توانمندتر شدن افراد با برگزاری این کارگاه‌ها و مشاوره‌هاست.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور جوانان، با تاکید بر اینکه این برنامه‌ها باید به روند افزایش ازدواج، کاهش طلاق و پایداری خانواده‌ها منجر شود، افزود: زمانی می‌توانیم اثربخشی اقدامات را اندازه‌گیری کنیم که برنامه‌ای یکپارچه با رویه‌ای مناسب در همه کشور دنبال شود. یکی از کارهایی که در معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان انجام شده، این است که استانداردهایی را تعریف کرده و به همه ادارات کل ورزش و جوانان ارسال کردیم.

رضوی افزود: بر اساس دستورالعمل‌ها مشخص شده است که مجموع این اقدامات باید به چه شکلی انجام شود. اقدامات مربوط به مقدمات برگزاری کارگاه‌ها، شیوه اجرایی شدن آنها و حتی تهیه گزارش بعد از برگزاری کارگاه‌ها به شکل دقیقی مشخص شده است.

وی با اشاره به اینکه معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، فرم‌های استاندارد یکپارچه‌ای را در این مورد طراحی کرده و به ادارات کل جوانان استان‌ها و شهرستان‌های کشور ارسال کرده است، گفت: آنچه برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد، توزیع عادلانه این امکانات است تا همه شهرستان‌های کشور از این خدمات بهره‌مند شوند. وزیر ورزش و جوانان نیز تاکید دارند تا همه کارها و فعالیت‌ها در مراکز استان‌ها تجمیع نشود و همه شهرستان‌ها تحت پوشش برنامه‌ها و فعالیت‌ها قرار گیرند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور جوانان، با بیان اینکه هر چند این کارگاه‌ها به اشکال مختلفی پیش از ساماندهی آنها با طرح جدید برگزار شده است، اظهار کرد: با این وجود روند برگزاری کارگاه‌ها به شکل منسجمی که امکان نظارت دقیق بر روند برگزاری آنها وجود داشته باشد تا این میزان عملی نشده بود. برگزاری این کارگاه‌ها با این شکل جدید در سراسر کشور و در سال ۹۷ محقق خواهد شد.

رضوی ادامه داد: در سال ۹۶ این کارگاه‌ها به شکل پراکنده برگزار می‌شدند، اما همزمان با دستورالعمل‌ها و استانداردهای جدید بیش از ۳۹۰۰ کارگاه در سراسر کشور برگزار شده است و نزدیک به ۱۷۴ هزار نفر در آنها شرکت کردند. در سال ۹۷ هدفگذاری کمی و دقیقی صورت گرفته و بر اساس این آمار منابع و اعتبارات لازم به استان‌ها تخصیص می‌یابد.

وی در ادامه یکی از دلایل برگزاری کم کیفیت‌تر این کارگاه‌ها در شهرستان‌ها را، عدم دسترسی به مدرسان مجرب در بعضی از نقاط دور از مرکز عنوان کرد و گفت: به همین دلیل برنامه‌ای را در قالب تربیت مربی برای کارگاههای مهارت‌های زندگی طراحی کرده‌ایم و برای همه شهرستان‌ها تقسیم بندی مناسبی در حد ظرفیت حداقلی انجام داده‌ایم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور جوانان افزود: ادارات کل شهرستان‌های کشور مکلف شده‌اند تا افراد واجد شرایط مانند داشتن مدرک کارشناسی ارشد رشته مرتبط را از هر شهرستان دو نفر، مراکز استان ۱۰ نفر و … متناسب با جمعیت، سهمیه بندی کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: افراد معرفی شده باید از ساکنین همان شهرستان باشند تا ما از این طریق فرصتی را فراهم کنیم تا افراد در دوره‌های تربیت مربی شرکت کرده و گواهینامه حضور خود را اخذ کنند. سپس مشخصات این افراد در لیست بانک اطلاعات اداره کل وزارت ورزش و جوانان استان‌ها ثبت شده و در برگزاری کارگاه‌ها به عنوان مدرس از آنها استفاده خواهد شد. به جز این افراد، اساتید دانشگاه و مدیران مراکز مشاوره‌ای تخصصی نیز در این بانک اطلاعاتی حضور دارند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور جوانان، در پایان اظهار کرد: نکته مهم دیگر طرح این است که بخشی از این افراد در شهرستان‌ها هنوز فرصت اشغال نداشته‌اند. با طراحی جدیدی که انجام دادیم تعدادی از افراد توانمند بعد از شرکت در دوره‌ها (که هزنیه آن را وزارتخانه پرداخت کرده است) در حوزه‌های مرتبط دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چراکه اعتقاد ما این است که تعداد زیادی از آنها در این مسیر توانمندتر شده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید