رییس سازمان پزشکی قانونی خبر داد

اخذ نمونه ژنتیک از ۵۰ تا ۱۰۰ هزار مجرم تا پایان امسال

    کد خبر :283780

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور از ثبت اطلاعات ژنتیک بیش از ۵۰ هزار مجرم سابقه دار در سال گذشته خبر داد و گفت: در صورت تامین اعتیار تا پایان امسال نیز اطلاعات ژنتیک بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار مجرم دیگر اخذ خواهد شد.

دکتر احمد شجاعی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سرانجام بانک اطلاعات ژنتیک اظهار کرد: تشکیل بانک اطلاعات ژنتیک در حال حاضر تنها برای مجرمان سابقه‌دار است و بر اساس تجربیات دیگر کشورها، امکان کاهش جرایم توسط مجرمان سابقه‌دار پس از تکمیل بانک ژنتیکی وجود دارد.

وی با بیان اینکه نمونه‌گیری از مجرمان سابقه‌دار در سال گذشته آغاز شد، گفت: تا پایان سال گذشته اطلاعات بیش از ۵۰ هزار نفر از مجرمان سابقه‌دار که به تشخیص هیات رییسه بانک اطلاعات ژنتیک در اولویت نمونه‌برداری قرار داشتند، اخذ شد و امسال نیز این روند ادامه خواهد داشت.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره اینکه امسال از چند نفر از مجرمان نمونه‌گیری خواهد شد، گفت: امسال در صورت حل مشکل بودجه‌ای از ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر دیگر از مجرمان نیز نمونه‌برداری خواهیم کرد.

شجاعی درباره اینکه آیا از مشاغل سخت همچون آتش‌نشانان، روزنامه‌نگاران و… نیز نمونه‌برداری خواهد شد یا خیر، خاطرنشان کرد: گام اول اجرای این طرح در مورد مجرمان سابقه‌دار بود و پس از آن در مرحله‌های بعدی از این افراد نیز نمونه‌برداری خواهد شد، اما در حال حاضر باید نمونه‌برداری از مجرمان سابقه‌دار انجام شود.

به گفته وی، ممکن است تا پایان امسال امکان اخذ نمونه ژنتیک از خبرنگاران، آتش نشانان و… فراهم شود و البته احتمال هم دارد که به سال بعد موکول شود.

رییس سازمان پزشکی قانونی با اشاره به تاثیرات گسترده ایجاد بانک اطلاعات ژنتیک در ابعاد مختلف، گفت: ایجاد این بانک دو خاصیت عمده دارد؛ اول بحث دستگاه قضایی و کمک به تسریع در رسیدگی و حل پرونده‌ها و دوم تاثیرگذاری بر کاهش میزان جرایم در دراز مدت است.

شجاعی با بیان اینکه تشکیل این بانک می‌تواند تا ۳۰ درصد امکان وقوع جرم را توسط مجرمان سابقه‌دار کاهش دهد، گفت: اینکه یک مجرم بداند اگر جرمی مرتکب شد، امکان شناسایی او با استفاده از اطلاعات این بانک وجود دارد، دست به ارتکاب جرم نمی‌زند و به نوعی این اقدام نقش پیشگیرانه هم دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید