مجری طرح توسعه گیاهان دارویی خبر داد

شناسایی۲۳۰۰ گونه گیاهی دارویی در کشور/ ۴۵۰میلیون دلار متوسط درآمد سالانه صادرات گیاهان دارویی

    کد خبر :283732

مجری طرح توسعه گیاهان دارویی ضمن اشاره به اهمیت کشت گیاهان دارویی در کشور گفت: حدود ۲۳۰۰ گونه گیاهی در کشور شناسایی شده است که خاصیت دارویی دارند همچنین متوسط درآمد سالانه حاصل از صادرات گیاهان دارویی به عنوان محصول خام ۴۵۰ میلیون دلار است.

فریبرز غیبی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه وسعت عرصه‌های منابع طبیعی در کشور شامل جنگل، مرتع و بیابان حدود ۱۳۴ میلیون هکتار است، تصریح کرد: از این مقدار حدود ۱۴.۳ درصد جنگل، ۸۵ میلیون هکتار مرتع و ۳۲ میلیون هکتار را بیابان‌ها تشکیل داده‌اند. در تمام این عرصه‌ها به جز مناطقی که کویری است و در آن‌ها از نظر بیولوژیک گیاهی زندگی نمی‌کند، بقیه عرصه‌ها دارای گیاهانی هستند که می‌توانند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرند و حتی از آن‌ها برای مصرف خوراکی نیز بهره برده شود.
۲۳۰۰ گونه گیاهی در کشور دارای خاصیت دارویی هستند

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۸۰۰۰ گونه گیاهی در سطح کشور شناسایی شده است، اظهار کرد: بر اساس آمار ستاد گیاهان دارویی کشور از این تعداد ۲۳۰۰ گونه خاصیت دارویی دارند و تحت عنوان گیاهان دارویی قلمداد می‌شوند. البته سایر گونه‌ها نیز می‌توانند خاصیت دارویی داشته ولی هنوز تحقیقات جامعی روی آن‌ها انجام نشده است. حتی در بیابان‌های ما نیز گیاه خارشتر رشد می‌کند که گیاه موثری در درمان برخی بیماری‌ها است. گیاه کاپاریس، آشتیان، میوه‌های جنگلی و انواع گل‌ها نیز از جمله گیاهان دیگری هستند که خاصیت دارویی دارند.

مجری طرح توسعه گیاهان دارویی ادامه داد: در مراتع کشور نیز گیاهانی می‌رویند که به مصرف دارویی می‌رسند. گل گاو زبان، پنیرک و آویشن از جمله این گیاهان‌ هستند و در واقع می‌توان گفت که تمام گیاهان دارای خواص صنعتی و دارویی هستند که بشر به مرور زمان به آن‌ها پی خواهد برد.
گیاهان دارویی پتانسیل دارند که جایگزین نفت شوند

غیبی با تاکید بر اینکه توسعه کاشت و برداشت گیاهان دارویی یکی از پتانسیل‌های نهان کشور است که می‌تواند ارزآوری زیادی داشته باشد، تصریح کرد: این پتانسیل حتی می‌تواند به عنوان یکی از منابع عظیم ما جایگزین نفت شود. با توجه به تنوع اقلیمی کشور می‌توان گفت که بسیاری از گیاهان دنیا در ایران قابل کشت هستند و می‌توانند مورد استفاده دارویی، آرایشی، بهداشتی و صنعتی قرار گیرند.
۱۷۰ هزار هکتار، سطح کشت گیاهان دارویی در کشور

وی با اشاره اینکه موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، رویشگاه‌های گیاهان دارویی را شناسایی کرده‌ است، اظهار کرد: در سطح کشور حدود ۱۷۰ هزار هکتار کشت گیاهان دارویی صورت می‌گیرد و بیشتر این گونه‌ها، گونه‌هایی هستند که بازار اقتصادی داخلی و خارجی دارند. برای مثال گیاه رزماری، نعنا، پونه، گل‌محمدی، زعفران، اسطوخودوس و مریم گلی از جمله این گیاهان‌ هستند که در تمامی استان‌های کشور از جمله اصفهان ( کاشان، قمصر)، مرکزی،، کرمان، شیراز و حتی کردستان و تهران بر اساس برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی در حال کشت هستند. امیدواریم بتوانیم بر اساس سند گیاهان دارویی سطح کشت این محصولات را به ۵۰۰ هزار هکتار برسانیم.
۴۵۰ میلیون دلار متوسط درآمد سالانه صادرات گیاهان دارویی

مجری طرح توسعه گیاهان دارویی افزود: بر اساس آمار سالانه به طور متوسط ۲۵ هزار تن گیاهان دارویی به عنوان محصول خام به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار صادر می‌شود که در مقابل پتانسیل‌هایی که در کشور داریم میزان کمی است. امیدواریم بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده بتوانیم این میزان را 10 برابر کرده تا هم ارز آوری را بیشتر کنیم و هم با تبدیل این مواد به مواد ثانویه بازار خوبی برای کشور در این زمینه داشته باشیم.
کاشت گیاهان دارویی مقرون به صرفه‌تر از کاشت گندم و جو

غیبی با تاکید بر اینکه کشت گیاهان دارویی می‌تواند برای بومیان شغلی دایمی ایجاد کند، تصریح کرد: در تحقیقات صورت گرفته کاشت گیاهان دارویی دو تا سه برابر کاشت گندم و جو از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است ولی ابتدا باید زنجیره تولید و زنجیره ارزش گیاهان دارویی مشخص شود یعنی برای مرحله کشت، مرحله برداشت و مرحله صادرات برنامه‌ریزی شود. اگر مسائل بازرگانی، بازاریابی و صادرات حل نشود نمی‌توانیم در صنایع گیاهان دارویی پیشرفت کنیم.

وی با اشاره به اینکه طرح توسعه گیاهان دارویی باید توسط مردم و جوامع محلی پیش رود، گفت: دولت در این زمینه باید به عنوان تسهیلگر عمل کند و از نظر فنی تسهیلاتی را برای کمک به این صنعت در نظر بگیرد.

مجری طرح توسعه گیاهان دارویی در پایان با اشاره به اهمیت کشت قارچ ترافل یا دنبلان اظهار کرد: چنانچه روی کشت و صادرات این قارچ برنامه‌ریزی کنیم می‌توانیم به نتایج خوبی در صادرات برسیم. این قارچ نوعی قارچ هم‌زیست است که با درخت بلوط، درخت فندق و زیتون هم‌زیستی پیدا می‌کند و تاب‌آوری و سازگاری گیاهان ما را در برابر خشکسالی افزایش می‌دهد و ارزش افزوده خوبی به همراه دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید