دانشجویان نیکاراگوئه با فریاد “قاتل” استعفای اورتگا را خواستار شدند

    کد خبر :283628

دانشجویان نیکاراگوئه رئیس جمهوری کشورشان را با فریادهای “قاتل” هدف انتقاد قرار دادند. همزمان دانیل اورتگا در سخنانی از مذاکراتی برای حل بحران و پایان دادن به هفته‌ها اعتراضات مرگباری سخن گفت که مجددا چهارشنبه اوج گرفت.

به گزارش بازتاب، به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنرانی دنیل اورتگا، رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه فرصتی برای معترضان خشمگین بود تا مستقیما انتقادات خود را به این چریک سابق مارکسیست منتقل کنند و به هفته‌ها خشونت مرگبار اعتراض کنند. دست‌کم ۴۹ تن که عمدتا دانشجو بودند، حین اعتراضات اخیر کشته شدند. اعتراضات از مخالفت با قانونی جدید شروع شد که مشارکت‌های امنیتی اجتماعی کارمندان و کارگران را افزایش می‌داد و همزمان مزایا را قطع می‌کرد.

در آغاز مراسم یکی از دانشجویان معترض به اورتگا گفت: این گردهمایی برای گفت‌وگو نیست. این گردهمایی برای صحبت درباره خروج شماست. ما نمی‌توانیم گفت‌وگو کنیم زیرا آنچه در این کشور رخ داده، نسل‌کشی است.

رئیس‌جمهوری در خلال این اعتراضات تاکید کرد باید درباره تمام کشته‌شدگان تحقیقات انجام شود و پلیس نباید به روی معترضان آتش بگشاید. این بدترین بحران نیکاراگوئه در یک دهه گذشته است. اورتگا تاکید کرد: کشته شدن معترضان مایه درد و رنج ماست. حتی مردن یک فرد هم ما را آزار می‌دهد.

به‌رغم این مذاکرات، صدها معترض با در دست داشتن پرچم‌های نیکاراگوئه و پرتاب مواد آتش‌زا در خیابان‌های پایتخت نیکاراگوئه تجمع کردند. اورتگا اولین بار قدرت را در سال ۱۹۷۹ به دست گرفت و نظارت گسترده‌ای بر پلیس‌، دادگاه‌ها و کنگره داشت که شدیدا مورد انتقاد قرار گرفت و همزمان این کشور شاهد رشد اقتصادی بود. ده‌ها هزار معترض ماه آوریل به خیابان‌ها آمدند تا به تغییرات امنیت اجتماعی اعتراض کنند و نهایتا این مساله به بحران تبدیل شده و سرکوب‌های خونینی به راه افتاد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید