روحانی برای هم‌صدا کردن مسئولین تلاش کند

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۵:۳۳
    کد خبر :283602

اگر در داخل کشور همصدایی وجود داشته باشد، این همصدایی در بین ۵ کشور مقابل نیز ایجاد خواهد شد. همصدایی اولین شکست منطقه‌ای آمریکا خواهد بود و این کشور نمی‌تواند نتیجه دلخواهش را به سرعت از برجام بگیرد. تصور آمریکا این است که با لغو برجام، دوباره می‌تواند فشار‌های اقتصادی و سیاسی خود را در ایران افزایش دهد و ایران را مجبور به مذاکره دلخواه آن‌ها کنند.
محمدصادق جوادی حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است حسن روحانی برای نجات برجام باید در داخل کشور همصدایی ایجاد کند. به باور این فعال سیاسی اگر همصدایی در داخل کشور به وجود بیاید، پنج کشور طرف مقابل ایران نیز همصدا با هم در توافق هسته‌ای باقی خواهند ماند در غیر اینصورت آمریکا تلاش می‌کند نقش اروپایی‌ها را کم اثر کند.

محمدصادق جوادی حصار در گفتگو با فرارو می‌گوید: برجام فقط میراث حسن روحانی نیست. برجام دستاورد نظام جمهوری اسلامی است. اگر همه اجزای نظام با هم پای برجام نمی‌ایستادند برجام به دست نمی‌آمد. او ادامه می‌دهد: در هر پیمانی اعم از دوجانبه یا چندجانبه باید ببینیم لوازم یا اسباب ناپایداری آن کدام است و چه کسانی از آن سود می‌برند. از همان ابتدا جماعتی در داخل کشور و جماعتی هم در خارج از کشور با انعقاد این قرارداد سر ناسازگاری داشتند. آن‌ها نمی‌خواستند که ماجرای دعوا بین ایران و آمریکا به سامان برسد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به مخالفت اسرائیل با توافق هسته‌ای ایران می‌گوید: با اجرای دقیق برجام، ایران بعد از مدت ۱۰ سال می‌توانست بخش زیادی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را گسترش دهد. در این ۱۰ سال هم با اتکا به تنش زدایی‌هایی که صورت می‌گرفت، کشور می‌توانست بنیه اقتصادی و نظامی خود را نیز تقویت کند و به قدرت تعیین کننده در مناسبات منطقه‌ای تبدیل شود؛ بنابراین کسانی که این تعیین کنندگی منافع آن‌ها را در منطقه و فرامنطقه به خطر می‌انداخت تلاش زیادی کردند که برجام به سرانجام نرسد. به این ترتیب آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل بسیار تلاش کردند که برجام به سرانجام نرسد.

این تحلیل گر سیاسی با اشاره به خروج آمریکا از برجام می‌گوید: اگر در این وضعیت در سطوح بالای تصمیم سازی، همگامی، همراهی و یکصدایی به وجود نیاید این می‌تواند برای ایران آسیب پذیر باشد. اگر آمریکایی‌ها موفق شوند که در چند ماه آینده در ایران اختلاف نظر ایجاد کنند و رسانه‌های همراه شان افکار عمومی را به نحوی مدیریت کنند که در ایران اختلاف به وجود آید می‌توانند اروپایی‌ها را نیز از برجام خارج کرده و یا حضور آن‌ها را کم اثر کنند. ایران باید کاری کند که ۵ کشور طرف مقابل احساس ثبات و پایداری داشته باشند. آن‌ها باید از سوی ایران این دریافت را داشته باشند که ایران نمی‌خواهد به بهانه‌هایی از جنس بهانه‌های آمریکایی ها، از برجام خارج شود.

جوادی حصار اضافه می‌کند: اگر در داخل کشور همصدایی وجود داشته باشد، این همصدایی در بین ۵ کشور مقابل نیز ایجاد خواهد شد. همصدایی اولین شکست منطقه‌ای آمریکا خواهد بود و این کشور نمی‌تواند نتیجه دلخواهش را به سرعت از برجام بگیرد. تصور آمریکا این است که با لغو برجام، دوباره می‌تواند فشار‌های اقتصادی و سیاسی خود را در ایران افزایش دهد و ایران را مجبور به مذاکره دلخواه آن‌ها کنند. اگر این اتفاق رخ دهد و آسیتا و اروپا در کنار ایران بایستند، اولین شکاف عمیق بین آمریکا و اروپا به وجود خواهد آمد و این به نفع ایران خواهد بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است حسن روحانی برای بقای برجام باید منابع تصمیم گیری و تصمیم سازی در داخل کشور را توجیه کند. او باید شقوق مختلف را در دو عرصه برای مسئولین مختلف کشور تعریف و توصیف کند. همه ملت ایران مایلند طرف‌های مختلف بیشترین امتیاز را به ایران بدهند، اما واقعیت این است که چنین چیزی غیرواقعی است. به همین خاطر روحانی می‌گفت: باید بازی را به صورت برد – برد و نه به صورت برد -باخت شروع کنیم. اگر بخواهیم بازی برد -باخت در پیش بگیریم طرف‌های مقابل بازی را بر هم خواهند زد. روحانی باید افکار عمومی را نسبت به شرایطی که در آن قرار گرفته ایم توجیه کند، مقامات مسئول و تصمیم گیرنده در دولت و غیردولت را نیز همراه کند. اگر این تلاش صورت بگیرد هم مردم توجیه خواهند شد و هم مقامات عالی کشور در این مسیر همراهی خواهند کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید