3200 هنرآموز و استادکار امسال در آموزش و پرورش استخدام می‌شوند

  • اجتماعی
  • چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۷:۰۴
    کد خبر :282973

مدیرکل دفتر آموزش‌های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: برای جبران بخشی از کمبود نیروی آموزشی، از طریق آزمون استخدامی امسال، 3200 هنرآموز و استادکار در آموزش و پرورش استخدام می‌شوند.

‌به گزارش ایسنا، سید مصطفی آذرکیش در حاشیه‌ سفر به شیراز، گفت: هم اکنون 7100 هنرستان در کشور فعال است که از این تعداد 4100 هنرستان کار و دانش است.

وی با اشاره به آموزش بیش از 200 رشته در هنرستان های سراسر کشور ، افزود: از این تعداد 43 رشته در شاخه فنی و حرفه ای و 160 رشته مهارتی نیز در شاخه کاردانش وجود دارد.

او اراده دولت را در راستای توسعه آموزش های مهارتی عنوان و اضافه کرد: براساس تکلیف برنامه ششم توسعه، مقرر شده تا پایان این برنامه، درصد اشتغال دانش آموزان دوره دوم متوسطه در هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کار و دانش به 50 درصد برسد و بر همین اساس در بودجه سنواتی سال 96، اعتبار 52 میلیارد و 800 میلیون تومانی برای این مهم در نظر گرفته شده که به صورت 100 درصدی نیز تامین شد .

آذرکیش با تاکید بر لزوم استفاده از همه ظرفیت ها برای توسعه آموزش های مهارتی، افزود: در کنار این اقدام، یکی از روش‌های تامین تجهیزات برای هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کار و دانش، استفاده از ظرفیت بخش های خصوصی و غیر دولتی، همانند کارخانه ها، موسسات تولید و شهرک های صنعتی است.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کمبود تجهیزات هنرستان‌ها را می توان با مشارکت همه ذینفعان اصلی آموزش‌های مهارتی و متقاضیان آن رفع کرد، افزود: علاوه بر بودجه تخصیصی در این زمینه، بخشی از این کمبود تجهیزات را می‌توان از محل اعتبارات 2 درصد نفت و گاز و همچنین کمک خیرین جبران کرد.

آذر کیش، گفت: شرایط آموزش های مهارتی به نحوی است که باید با پیشرفت تکنولوژی و تغییرات ایجاد شده، تجهیزات و دانش به روز شود .

وی با بیان اینکه در بیشتر کشورهای پیشرفته این نوع آموزش ها به صورت مشارکتی است، گفت: در شاخه کار و دانش، نوع آموزش، آموزش مشارکتی است و فرایند آموزش در این مراکز با کمک دستگاه های اجرایی، موسسات تولیدی و خدماتی تعریف می شود که شامل تدوین استاندارد، اجرای آموزش، برگزاری آزمون و صدور گواهینامه است.

آذر کیش، میانگین حضور دانش آموزان دوره دوم متوسطه در هنرستان های فنی و حرفه ای و کارودانش کشور را 37 درصد اعلام و اضافه کرد: استان فارس نیز در راستای توسعه متوازن دانش آموزان در رشته های مختلف، با همین میانگین در حال پیشرفت است .

او با اشاره به اینکه طی 23 سال گذشته 8 مجموعه رشته جدید به رشته‌های کار و دانش افزوده شده است، از برنامه ریزی برای تهیه پیش نویس مجموعه نهم رشته های کاردانش برای معرفی مشاغل بر اساس نیاز واقعی کنونی و آینده جامعه خبر داد و گفت: برای توسعه متوازن رشته ها، اولویت اصلی ما راه اندازی رشته های مورد نیاز جامعه است که دانش آموان بلافاصله پس از فراغت از تحصیل بتوانند وارد بازار کار شوند ، از جدی‌ترین برنامه های وزارت آموزش و پرورش، شناسایی و معرفی قابلیت های هنرجویان کارآفرینان و توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی است .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید