روحانی: پیش‌بینی ترامپ این بود که صبح فردای اعلام خروج از برجام، ایران هم از توافق خارج می‌شود

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۶:۵۷
    کد خبر :282961

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در بخشی از جلسه هیأت دولت تأکید کرد: طرح ترامپ اين بود که شب اعلام کند که از توافق برجام خارج شود و پيش‌بيني کرده بود که بعد از آن يا صبح روز بعد ايران اعلام مي‌کند که از اين توافق خارج مي‌شود و ظهر نيز آژانس بين‌المللي گزارش مي‌دهد که ايران از برجام خارج شده است و فرداي آن روز قطعنامه‌هاي سازمان ملل برمي‌گردد و ايران دو مرتبه در سطح جهاني مورد تحريم قرار مي‌گيرد

روحانی گفت: امروز در جایگاهی قرار گرفتیم که جایگاه اتهام نیست و آمریکا است که در جایگاه و میز اتهام قرار دارد و همه دنیا آمریکا را متهم می‌کنند. همه مجامع بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل صراحتاً اعلام می‌کنند که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است و در مقابل همه تأکید دارند که اقدام آمریکا خلاف مقررات بین‌المللی، بی‌دلیل و بی‌منطق بوده است و هیچ‌گاه در مقابل آمریکا در چنین موضعی قرار نداشتیم که همه قبول دارند که کار آمریکا پشتوانه سیاسی، اخلاقی ندارد و در مقابل، کار ایران کاملاً از پشتوانه سیاسی و اخلاقی برخوردار است و امروز افکار عمومی جهان با ما است.

رئیس جمهور افزود: حتی اگر داخل آمریکا نظرسنجی شود باز هم افکار عمومی با ماست و این به معنای انزوای واقعی دولت آمریکا می‌باشد و همین امروز هم ما پیروز هستیم.

روحانی گفت: ایران‌هراسی که انجام می‌دادند و با تبلیغات دروغین همه دنیا را قانع کرده بودند که ایران خطر است، امروز به جای آن ترامپ‌هراسی شروع شده است و امروز ایران از جایگاهی برخوردار شده که همه به آن احترام می‌گذارند؛ چرا که می‌بینند ایران کشوری است که با دیپلماسی در مسیر صلح و در کنار مقررات بین المللی قرار دارد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: پس از آنکه آمریکا بی‌دلیل و بی‌منطق از توافق بسیار مهم چندجانبه و بین‌المللی خارج شد در شرایط کنونی فرصتی را برای 5 کشور که در این توافق بودند قرار دادیم، اگر با همکاری این 5 کشور و دیگران به این نتیجه رسیدیم که اگر در برجام بمانیم، منافع ما تأمین خواهد شد، آن را ادامه دهیم.

روحانی خاطر نشان کرد: طرح ترامپ این بود که شب اعلام کند که از توافق برجام خارج شود و پیش‌بینی کرده بود که بعد از آن یا صبح روز بعد ایران اعلام می‌کند که از این توافق خارج می‌شود و ظهر نیز آژانس بین‌المللی گزارش می‌دهد که ایران از برجام خارج شده است و فردای آن روز قطعنامه‌های سازمان ملل برمی‌گردد و ایران دو مرتبه در سطح جهانی مورد تحریم قرار می‌گیرد.

رئیس جمهور اضافه کرد: ترامپ کارت اول خود را روی میز آورد، اما در کارت دوم اشتباه محاسباتی داشت. بعد از اعلام نظام جمهوری اسلامی ایران، اینها ماندند که دستگاه‌های اطلاعاتی‌شان چرا نتوانستند اطلاعات درست را ارایه کند چرا که براساس گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی‌شان جمهوری اسلامی ایران پس از خارج شدن آمریکا از توافق برجام یا همان ساعت و یا صبح فردا از این توافق خارج می‌شود لذا امروز همه نقشه‌های آمریکا بهم ریخته است.

روحانی گفت: با تصمیمی که گرفتیم امروز مردم کشورمان اعتماد بیشتری به مسئولین خود دارند چرا که اگر با احساسات برخورد می‌کردیم واز توافق خارج می‌شدیم، مردم سوال می‌کردند که چه عجله‌ای داشتید و چرا فرصت ندادید، چه بسا اگر خارج نمی‌شدید، اتحادیه اروپا هم اعلام می‌کرد که اگر ایران فرصت می‌داد و در برجام می‌ماند آنها در برابر آمریکا می‌ایستادند و منافع ایران را تأمین می‌کردند. حتی شاید روسیه، چین و سایر کشورهای بزرگ دنیا هم به ما می‌گفتند که چرا عجله کردید. لذا امروز با تصمیم خود در برابر تمام کشورهای دنیا اتمام حجت کردیم و مردم هم آشکارا می‌بینند که کار نظام ما دقیق و منطقی است.

رئیس جمهور تصریح کرد: در توافق هسته‌ای منافعی مد نظر داشتیم که به آن تصریح شده است، اگر ببینیم به آن منافع با رفتن آمریکا باقی می‌ماند که چه بهتر و چنین شانسی کمتر پیش می‌آید که یک موجود اخلال‌گر و مزاحم از این توافق خارج شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید