مشاور سازمان حفاظت محیط زیست:

توزیع گازوئیل یورو۴ اقدام مثبت در کاهش آلودگی هوا

  • اجتماعی
  • سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۳:۲۴
    کد خبر :282185

مشاور سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نقش پررنگ خودروهای دیزلی در تولید ذرات معلق و افزایش آلودگی هوا اظهار کرد: از ابتدای خردادماه سال جاری گازوئیل یورو۴ در سراسر کشور توزیع می‌شود. قطعا اقدام گام بلندی برای کنترل آلودگی هوای خودروهای دیزلی است چون باعث حفاظت از فیلتر دوده خودروهای دیزلی می‌شود.

به گزارش ایسنا،وحید حسینی – مشاور سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران – افزود: یکی از منابع اصلی آلودگی هوای کشور به‌ویژه در کلانشهرها، خودروهای دیزلی هستند که تاکنون فاقد استانداردهای لازم آلایندگی بوده‌ و هیچ‌گونه فیلتری برای کاهش آلودگی منتشره نداشته‌اند.

فیلتر دوده بدون گازوئیل یورو۴ خراب می‌شود

وی با حضور در یک برنامه تلویزیونی، با اشاره به مصوبه دو سال پیش دولت مبنی بر ضرورت نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی تصریح کرد: بر اساس این مصوبه خودروسازان موظف به نصب تجهیزات کنترل آلودگی هوا در خودروهای دیزلی از ابتدای سال ۹۶ شدند اما مشکل موجود در مسیر اجرای این مصوبه، آن است که تجهیزات کنترل آلودگی در خودروهای دیزلی از طریق استفاده از گازوئیل کمتر از استاندارد یورو۴ از بین می‌روند بنابراین حتی با وجود نصب فیلتر روی خودروهای دیزلی به دلیل کیفیت بد گازوئیل فیلتر دچار مشکل و خراب می‌شود.

توزیع گازوئیل یورو۴ تصمیم جدید کارگروه ملی آلودگی هوا

مشاور سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: برای رفع این معضل، پیگیری‌های متعددی در کارگروه ملی آلودگی هوای کشور انجام و پس از حمایت وزارت نفت قرار شد گازوئیل یورو ۴ علاوه بر هشت کلانشهر در سایر نقاط کشور نیز توزیع شود تا خودروهای جدید که وارد چرخه مصرف می‌شوند دسترسی به سوخت با کیفیت داشته باشند و تجهیزات کنترل آلودگی در خودرهای دیزلی تخریب نشوند.

مشخصات گازوئیل یورو۴

حسینی با اشاره به ضرورت توزیع گازوئیل یورو۴ تاکید کرد: گازوئیل یورو ۴ گوگرد پایینی دارد و به صورت آلاینده ثانویه وارد هوا نمی‌شود ضمن اینکه باعث تخریب تجهیزات کنترل دوده دیزل‌ها نمی‌شود بنابراین تلاش می‌کنیم مسئله توزیع گازوئیل یورو۴ در کشور حل شود. لازم به ذکر است گازوئیل غیر استاندارد زرد رنگ، بد بو و چرب است اما گازوئیل یورو ۴ شفاف، سفید و شبیه بنزین است و از ظاهر آن هم می‌توان نوع آن را فهمید. امیدواریم وزارت نفت بتواند پوشش کشوری که از ۵۵ میلیون لیتر مصرفی، حدود ۳۰ میلیون لیتر یورو۴ است را با توسعه ظرفیت‌های پالایشگاهی پیشرفت دهد و در کلانشهرها حتما سوخت یورو۴ توزیع شود.

پایش گازوئیل یورو۴ توسط سازمان حفاظت محیط زیست

حسینی تاکید کرد: تفاهم‌نامه‌ای که اخیرا بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت منعقد شده مربوط به پایش گازوئیل توزیعی و قرار است سازمان حفاظت محیط زیست پایش سوخت را پایش انجام دهد تا تخطی از حدود مجاز یورو۴ صورت نگیرد البته این برنامه‌ها قرار بود از آبان‌ماه سال ۹۵ اجرایی شود. بدین ترتیب که پس از حل شدن موضوع توزیع گازوئیل یورو۴، تجهیز خودروهای دیزلی به فیلتر دوده انجام شود اما مشکلات عملیاتی در مسیر اجرای این برنامه‌ها بود و پس از این تاخیر، کار در خرداد امسال تکمیل می‌شود.

وی در ادامه درباره سیستم اجرای تفاهم‌نامه بین سازمان محیط زیست و وزارت نفت در مورد نظارت بر توزیع گازوئیل یورو۴ اظهار کرد: پس از انجام پایش‌های منظم و نمونه‌گیری از جایگاه‌ها و بررسی در آزمایشگاه‌های تایید شده، قرار است نتایج آزمایش‌ها از طریق سایت سازمان حفاظت محیط زیست کشور در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

شکایت از تولیدکنندگان آلودگی هوا بر اساس قانون هوای پاک

مشاور سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به بحث جرم‌انگاری در موضوع آلودگی هوا تاکید کرد: بر اساس قانون هوای پاک اگر در مسیر تولید آلودگی هوا، صدمه‌ای به مردم برسد می‌توان با جرم‌انگاری از تولیدکنندگان آلودگی شکایت کرد حتی جریمه‌هایی نیز در این زمینه تعیین شده است. در حال حاضر نیز ۲۲۰ جایگاه توزیع گازوئیل در کلانشهرها و ۲۰۰ جایگاه دیگر در سایر نقاط کشور وجود دارد که در صورت تخطی در توزیع گازوئیل یورو۴، اعلام جرم شده و مراحل بعدی قضایی پیگیری خواهد شد.

حسینی در پایان با اشاره به اینکه خودروهای دیزلی آلودگی بالایی از منظر ذرات معلق دارند، گفت: برای همین در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا از سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۵ ممنوعیت ورود این خودروها به شهرها اعلام شده است. در ایران هم باید در برابر آلایندگی این وسایل نقلیه سنگین، تجهیزات کنترل آلودگی هوا و سوخت مناسبی داشته باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید