وقتی امنیت ملی با ترجمه اشتباه یک عضو کمیسیون امنیت ملی خدشه دار می شود!

    کد خبر :282130

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی روز شنبه 22 اردیبهشت با اعلام اینکه بشار اسد علیه ایران موضع گیری کرده است، از رئیس جمهور سوریه انتقاد کرد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به مواضع بشار اسد رئیس جمهور سوریه بعد از حملات رژیم صهیونیستی به خاک این کشور گفت: طی این حملات رژیم صهیونیستی تلاش داشت نیروهای مستشار ایرانی را مورد هدف قرار دهد.

نماینده مردم اسلام آبادغرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: موضع بشار اسد در قبال چالش اخیری که در سوریه بین دولت این کشور و رژیم صهیونیستی شکل موضع قابل تأملی بود چرا که بلافاصله بعد از حملات اعلام کرد از قدرت های منطقه می خواهم سوریه را به محل مناقشه خود تبدیل نکنند که اوضاع سوریه غیر قابل کنترل می شود.

به گزارش تابناک، وی افزود: این اعلام نظر بشار در حالی صورت می گیرد که سوریه عملا 6 سال است درگیر تنش های نظامی است و وجود کنونی بشار اسد نیز مدیون کمک های مستشاری ایران است با این حال در چالشی که صهیونیست ها سعی کردند پای ایران را به میان بیاورند، اسد موضع انفعالی گرفت.

فلاحت پیشه ادامه داد: موضع منفعلانه بشار اسد در حالی بود که جوانان ایرانی 6 سال برای دفاع از تمامیت ارضی سوریه، جان خود را در این کشور از دست دادند و بعد از این اقدامات بود که روسیه برای حمایت وارد شد و بعد از شرایط تثبیت دولت سوریه، معادلات بین المللی بشار اسد پیش رفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان موضع گیری اسد را قابل تأمل برای جمهوری اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: منافع ملی و امنیت ملی کشور برای ما بسیار مهم است و این موضوعات نباید قربانی هیچگونه رفتاری در سیاست خارجی شود.

حال سوال اینجاست که آیا واقعا بشار اسد علیه ایران موضع گیری کرده است؟ این موضع گیری از چه تریبون و رسانه ای انعکاس یافت؟ و در صورت اتخاذ چنین موضعی از سوی اسد، چرا رسانه های بین المللی و به ویژه رسانه های اسرائیلی بدان نپرداختند؟ چطور ممکن است بشار اسد علیه ایران موضع گیری کند اما در هیچ یک از رسانه های منطقه ای و بین المللی انعکاس نیابد؟

این ها سوالاتی است که تابناک پس از موضع گیری حشمت فلاحت پیشه علیه بشار اسد بدنبال پاسخ به آن ها بوده و طبق بررسی های انجام شده، بشار اسد نه تنها علیه ایران موضع گیری نداشته بلکه در آخرین مصاحبه خود با روزنامه يوناني «کاتيمرني»، ایران را به همراه روسیه قدرتمندترین همپیمان سوریه معرفی کرده است و هیچگونه موضع گیری در مورد ایران و اینکه نمی خواهیم قدرت های منطقه ای و از جمله ایران سوریه را به محل مناقشه خود تبدیل کنند نداشته است.

بشار اسد، در پاسخ به این سوال که؛ بزرگترين هم پيمانان شما در اين نبرد(سوريه) چه کساني هستند ؟ به نظر مي رسد روسيه و ايران باشند. آيا شما نگران نيستيد که اين دو با پايان جنگ، چه بسا نقشي بيشتر از آنچه بايد، در آينده سوريه ايفا کنند؟، گفت: اگر شما از هم پيمانان من به عنوان رئيس جمهور صحبت مي کنيد بايد بگويم که هم پيمان من ملت سوريه است و اگر منظور شما هم پيمانان سوريه است، ايراني ها و روس ها هستند. اينها قدرتمند ترين هم پيمانان ما هستند. همچنين چين هم از لحاظ سياسي از ما در شوراي امنيت حمايت کرده است. اما درباره چگونگي نقش اين کشورها در آينده سوريه بايد بگويم که اين کشورها به استقلال وحاکميت سوريه و تصميم ملي اين کشور احترام مي گذارند و در اين چارچوب هم حمايت هاي خود را ارائه مي کنند. اين غير منطقي است که آنها براي کمک به سوريه به منظور دفاع از تماميت خود مشارکت کنند و در عين حال اين تماميت و استقلال را نقض يا در امور آن دخالت کنند. ايران و روسيه بيشترين احترام را براي تماميت و استقلال سوريه قائلند.

حال سوال اینجاست که چرا فلاحت پیشه علی رغم موضع گیری صریح بشار اسد به نفع ایران، از وی انتقاد کرد و مدعی شد که اسد علیه ایران موضع گیری کرده است؟

به نظر می رسد پاسخ را باید در اطلاعات غلط نماینده محترم و یا ترجمه غلط متن از سوی وی یا کسانی که چنین اطلاعاتی را به وی منکس کردند بررسی کرد.

آن چیزی که بشار اسد گفت در پاسخ به این سوال:

آيا شما از احتمال بروز جنگ جهاني سوم که در اينجا يعني سوريه آغاز شود، نگرانيد؟ مقصودم اين است که اسرائيليها به ايرانيها حمله کنند، همانطور که مي دانيد اينجا در کشور شما، روسها و آمريکائيها حضور دارند، آيا شما از اين احتمال نگرانيد؟

بشار اسد: نه، به يک دليل زيرا خوشبختانه رهبري خردمندي در روسيه است که مي داند پيشينه دولت آمريکا ايجاد درگيريها است و از زمان برگزاري تبليغات انتخاباتي ترامپ، طرحهاي اصلي وي ضد روسيه ،ايجاد نزاع با آن،‌ ذليل کردن و تضعيف کردن آن بود و هنوز در قالب همين روند با عناوين مختلف و ابزارهاي ديگر ادامه دارد و به لطف خردمندي روسها توانستيم از بروز چيزي مثل اين جلوگيري کنيم؛ شايد جنگ جهاني سوم با ابعاد کامل نباشد اما جنگ جهاني است و شايد به شيوه اي متفاوت باشد و مثل دو جنگ جهاني نباشد، شايد جنگ هسته اي نباشد، اما قطعا يک جنگ سرد نيست بلکه بيش از يک جنگ سرد و کمتر از يک جنگ با ارکان کامل است و اميدوارم هيچ برخورد مستقيمي بين قدرتهاي بزرگ رخ ندهد زيرا در آن صورت امور از کنترل خارج خواهد شد.

آن چیزی که فلاحت پیشه ترجمه یا تفسیر کرد:

موضع بشار اسد در قبال چالش اخیری که در سوریه بین دولت این کشور و رژیم صهیونیستی شکل موضع قابل تأملی بود چرا که بلافاصله بعد از حملات اعلام کرد از قدرت های منطقه می خواهم سوریه را به محل مناقشه خود تبدیل نکنند که اوضاع سوریه غیر قابل کنترل می شود.

به نظر می رسد فلاحت پیشه در ترجمه اصطلاح«superpowers» به معنای «ابرقدرت ها» دچار اشتباه شد و آن را قدرت منطقه ای ترجمه کرده است!!

“I hope we don’t see any direct conflict between these superpowers, because this is where things are going to be out of control for the rest of the world,” Assad said in the interview, which was aired on Thursday by DW partner, Greek broadcaster SKAI TV.

در نهایت، اینکه یک نماینده مجلس تفاوت بین ابرقدرت یا قدرت منطقه ای را نداند و یا اینکه ترجمه درستی از اصطلاح «superpowers» نداشته است، قابل تامل است؛ اما قابل تامل تر این است که چطور نماینده ای که عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز هست، در چنین شرایط حساسی که در سوریه وجود دارد، بدون هیچ گونه اطلاعات دقیقی علیه بشار اسد اعلام موضع می کند؟ انتظار می رود این نماینده محترم بیشتر در وهله اول با مباحث و مبانی امنیت ملی آشنا شود و ثانیا در کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در مورد صحت اطلاعات و اخباری که به وی می رسد بیشتر تحقیق و بررسی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید