وضعیت نگران کننده کشت و تولید تریاک در افغانستان و کشورهای درمسیر ترانزیت

  • اجتماعی
  • سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۲:۱۷
    کد خبر :282110

معاون اداری، مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد تا جهان عاری از مواد مخدر باشد، گفت: در این زمینه تلاش می کند تا از ترانزیت مواد مخدر از کشور افغانستان به کشورهای اروپایی جلوگیری کند.

به گزارش ایسنا، سید نجیب حسینی در دیدار با “سرلشگر جوزف کوکیِ را” رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ایتالیا که در محل ستاد تشکیل شد، گفت: روند مثبتی بین دو کشور ایران و ایتالیا در عرصه مبارزه با مواد مخدر وجود دارد که می توان به حضور فعال افسر رابط ایتالیا در تهران، برگزاری دوره های آموزشی از سوی پلیس افغانستان و با مشارکت دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) در ایران و تشکیل چند کارگاه آموزشی در دانشگاه علوم انتظامی ایران در این حوزه اشاره کرد.

وی به ساختار ستاد اشاره کرد و افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایران به عنوان مرجع ملی در حوزه اعتیاد، سازمانی است که ریاست آن برعهده رئیس‌جمهور می‌باشد و وزیر کشور با حفظ سمت، دبیرکل آن است و دستگاه های مختلف امنیتی، انتظامی، قضایی، درمانی و فرهنگی عضو آن هستند.

معاون اداری، مالی و امور مجلس ستاد با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اقدامات بسیار چشمگیر و موثری را در بخش مبارزه با مواد مخدر انجام داده است، گفت: ایران به دلیل همجواری با افغانستان بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر دنیا ، به عنوان پرچمدار خط مقدم مبارزه قرار گرفته است و هر ساله متحمل خسارات مالی و جبران ناپذیری می شود.

حسینی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد تا جهان عاری از مواد مخدر باشد و در این زمینه تلاش می کند تا از ترانزیت مواد مخدر از کشور افغانستان به کشورهای اروپایی جلوگیری کند.

وی وضعیت کشت و تولید تریاک در افغانستان را برای ایران و کشورهایی که در مسیر ترانزیت نگران کننده توصیف و تاکید کرد: لازم است کشورهای اروپایی و جامعه جهانی توجه ویژه ای به بخش تامین تجهیزات فنی مبارزه با مواد مخدر در ایران داشته باشند و اقلام مورد نیاز در مناطق مرزی را برای پرسنل نیروی انتظامی که در شرایط بسیار سخت در مبارزه با قاچاقچیان قرار دارند، فراهم کنند.

این مقام مسئول در ستاد اظهار کرد: براساس برخی گزارش های منتشر شده، بخش اعظمی از درآمد قاچاقچیان مواد مخدر در مسیر بالکان نسبت به سایر کشورهای اروپای غربی نصیب قاچاقچیان فعال در ایتالیا می شود و این خود تلاش و سختی کار را برای نیروهای مقابله کننده کشور به ویژه در خصوص جریانات مالی غیرقانونی و مبارزه با پولشویی دو چندان کرده است.

حسینی بر ضرورت ایجاد عزم جدی بین المللی برای مقابله اصولی با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر که بر مبنای اصل مسئولیت مشترک مورد انتظار جامعه بشری است، تاکید و همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران را در خصوص گسترش همکاری دو جانبه در ابعاد مختلف مبارزه با مواد مخدر همچون کاهش عرضه و تقاضا، درمان معتادان، تبادل تجارب و اطلاعات و آموزش نیروهای پلیس در قالب یادداشت تفاهم نامه موجود با تمرکز بر موضوعات مورد علاقه دو طرف اعلام کرد.

وی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران از بدو پیروزی انقلاب تاکنون به مدت ۴۰ سال، توانسته تجارب بسیار خوبی را در حوزه های مختلف مبارزه با مواد مخدر اعم از مقابله با عرضه و کاهش تقاضا کسب کند.

معاون دبیرکل ستاد، مرکز ملی مطالعات اعتیاد را یکی از مراکز پرتجربه ایران در حوزه درمان خواند و پیشنهاد داد هیات ایتالیایی از این مرکز بازدید کنند.
حسینی در ادامه گفت: امروزه مبارزه با مواد مخدر در ایران یکی از مطالبات اصلی مقامات عالی رتبه کشور است و تلاش می کنند ضمن رعایت همه کنوانسیون های بین المللی عضو، در جهت کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد قدم های مثبت تر و موثرتری بردارند.

وی بیان داشت: روابط خوبی بین پلیس دو کشور ایران و ایتالیا وجود دارد اما معتقدم نباید این روابط در مبارزه با مواد مخدر به پلیس محدود شود، بلکه در سایر حوزه همچون درمان و پیشگیری نیز گسترش یابد.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ این مقام مسئول در ستاد گفت: در حوزه درمان، بعد از بهبودی فرد معتاد تلاش داریم تا در حوزه صیانت، شغل مناسبی برای وی فراهم کنیم تا درصد ماندگاری وی در بهبودی دائمی باشد. نمونه آن فراهم کردن کارگاه تولیدات صنایع دستی در تبریز برای بهبودیافتگان است که بخشی از اقلام تولیدی آنها به خارج از کشور تولید می شود.

حسینی ادامه داد: روابط دو جانبه ایران و ایتالیا در حوزه مبارزه با مواد مخدر بسیار خوب است و ما از شما می خواهیم در سطح اتحادیه اروپا کمک کنید توجه بیشتری به اقدامات جمهوری اسلامی شود.

وی بیان داشت: آیین نامه کنترل دلیوری سال گذشته تهیه و به تصویب رییس جمهوری ایران رسید که در این بخش با یکدیگر همکاری خواهیم داشت و برای هر گونه یادداشت تفاهم جدید، آمادگی خود را اعلام می کنیم.

اسداله هادی نژاد، معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد نیز در این دیدار گفت: تولید موادمخدر در افغانستان نسبت به سال گذشته که دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل ۹ تن اعلام کرد، دو برابر شده و قیمت تریاک و مشتقات آن و سایر مواد، ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی؛ انسداد مرز مشترک ایران و افغانستان با ساخت دیوار بتنی، ایجاد کانال و سیم خاردار را از جمله اقدامات مهم ایران در مقابله با عرضه مواد مخدر برشمرد و گفت: این اقدامات موجب شده عبور خودروهای سنگین غیر ممکن شود و بخش عمده ترانزیت مواد از سمت دریا و اقیانوس هند انجام شود.

همچنین “سرلشگر جوزف کوکیِ را” رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ایتالیا در این دیدار گفت: من نیز با شما موافقم که کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان وضعیت بسیار نگران کننده ای دارد و جمهوری اسلامی ایران با توجه به همجواری با افغانستان، به همکاری های بین المللی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه از دیدن شهدای مبارزه با مواد مخدر ایران در نمایشگاه پلیس ایران متاثر شدم، افزود: علاقه مندم که روابطمان با جمهوری اسلامی ایران، ارتقاء یابد و بارها نیز در تمام مجامع بین المللی گفته ام که ایران نقش مهمی در مبارزه با مواد مخدر دارد.

جوزف کوکیِ را گفت: ایتالیا یک کشور مقصد است و تریاک و مشتقات آن که از افغانستان خارج می شوند طبیعتاً به ایتالیا می رسد و قاچاقچیان ایتالیایی در قالب گروه های مافیایی فعالیت می کنند. یکی از بزرگترین موادی که به کشورمان قاچاق می شود، کوکائین است که از کشورهای جنوب آمریکا به ایتالیا و اروپا قاچاق می شود.

وی بیان داشت: تلاش زیادی از سوی ایتالیا برای مبارزه با مواد مخدر وجود دارد و به دلیل اینکه کشورمان شبه جزیره است و از سه طرف آب است، نظارت بر آب و تک تک بنادر سخت و دشوار است اما این مشکلات ما را نمی ترساند.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر در پایان گفت: تلاش داریم با انجام کنترل دلیوری از مبدا به مقصد، به شبکه های بزرگ قاچاق برسیم و آنها را متلاشی کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید