وضعیت ذخیره دارویی بیماران خاص

    کد خبر :282081

دبیر انجمن داروسازان ضمن تاکید بر تامین بودن داروهای بیماران خاص، تاکید کرد: تا زمانی که ذخایر دارو و مواد اولیه تامین باشد، تغییر نرخی در قیمت دارو نخواهیم داشت.
سیدمهدی سجادی درباره وضعیت فعلی بازار دارویی کشور توضیح داد و گفت: با توجه به اینکه داروهای وارداتی با نرخ مبادله‌ای وارد می‌شدند، باید مابه‌التفاوتی از طریق دولت به شرکت‌ها تخصیص پیدا می‌کرد تا روند واردات دچار وقفه نشود. برهمین اساس از طریق بانک مرکزی و سازمان غذا و دارو تعهداتی داده شد تا تفاوت نرخ مبادله‌ای و نرخ ارز را پوشش دهند؛ چون تصمیم بر این بود که سیستم دارویی دچار تغییر قیمت نشود.

وی افزود: بنابراین با توجه به اینکه نرخ ارز اعلام شده فعلی بالاتر از نرخ مبادله‌ای است، در قیمت‌گذاری دارو تغییری پیش نیامده و همچنان در قسمت داروهای تولید داخل و وارداتی شاهد ثبات نرخ دارو هستیم.

سجادی با اشاره به نگرانی‌های شرکت‌های دارویی از وضعیت ارز و شرایط بعد از برجام، در عین حال تاکید کرد: این روند به معنای عرضه نکردن دارو توسط داروخانه‌ها نیست، زنجیره دارویی از طریق سامانه رهگیری ttac و اصالت دارو، رصد می‌شود و به محض اینکه دارو وارد می‌شود و روند قانونی را طی می‌کند، کاملا قابل رهگیری است. تاکنون موردی درباره عرضه نکردن دارو در زنجیره دارویی مشاهده نشده است؛ تا جایی که در توان این زنجیره بوده عرضه شده، اما امروز سیستم عرضه دارو با قبل تفاوت کرده است.

سجادی همچنین اضافه کرد: قبلا داروخانه مدت زمانی را برای پرداخت فرصت داشت، اما با توجه به نگرانی‌های شرکت‌های تامین کننده دارو، آنها اعلام می‌کنند که هزینه به صورت پای بار یا نقدی پرداخت شود. از طرفی با توجه به اینکه تامین کننده دارو نمی‌داند قیمت آینده دارو به چه صورت است، دچار کمبود برخی اقلام دارویی وارداتی هستیم. این شرکت‌ها به دلیل قابل پیش‌بینی نبودن بازار نمی‌دانند در آینده دچار افزایش هزینه می‌شوند یا نه؟ از طرف دیگر تفاوت نرخ ارز مبادله‌ای که بانک مرکزی اعلام کرده است باید عملیاتی شود تا آنها به راحتی بتوانند دارو را تامین کنند.

داروهای خاص کمبود ندارند
دبیر انجمن داروسازان ایران با اشاره به تامین بودن داروهای خاص با کمک سازمان غذا و دارو و شرکت‌های دارویی، ادامه داد: این داروها به دلیل قرارداد میان سازمان غذا و دارو و شرکت‌های تامین کننده دارو، تامین می‌شوند، اما برخی اقلام دارویی کمی دچار مشکل است. اگر مسیر به صورتی باشد که شرکت‌های دارویی سهمیه خاصی داشته باشند، خود بخود سیستم قطره چکانی در تامین دارو پیش می‌آید که ما الان دچار این مشکل هستیم.

به گزارش ایسنا ،سجادی با بیان اینکه در این مقطع زمانی همه از ذخایر خود استفاده می‌کنند، بیان کرد: با توجه به نرخ ارز و مشکلات نقدینگی زنجیره دارویی، بازار نمی‌تواند شش ماه تا یکسال آینده خود را پیش بینی کنند. مسئولان بانک مرکزی و سازمان غذا و دارو باید فضا را به سمتی پیش برند که شرکت‌ها و مجموعه‌های واردکننده دارو بتوانند با خیال راحت، یک تا دو سال آینده خود را پیش بینی کنند. هرچه شرایط به سمت تثبیت فرآیندها و تسهیل آن برود، نگرانی کمتر می‌شود و می‌توان راحت‌تر مواد اولیه تولید را تامین کرد و واردات را انجام داد.

دبیر انجمن داروسازان در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: تا زمانی که ذخایر دارو و مواد اولیه تامین باشد، تغییر نرخی در قیمت دارو نخواهیم داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید