نشانه‌های کمبود ویتامین E در بدن را بشناسیم

    کد خبر :282030

ممانعت از تخریب سلول‌ها با عملکرد به‌موقع در سیستم ایمنی بدن در کنار داشتن پوست و چشم سالم بخشی از دانش ما نسبت به ویتامین E است.

این ویتامین محلول در چربی است که قبل از وارد شدن به جریان خون در کبد ذخیره می‌شود و کمبود آن هرچند کمتر گزارش‌شده است اما ثابت‌شده است که اغلب کودکان نارس ویتامین ای کمتری داشته‌اند.

ویتامین ای هشت فرم شیمیایی دارد که دکتر با گرفتن آزمایش خون و آگاهی نسبت به زیادبودن alpha-tocopherol متوجه کمبود ویتامین ای در بدن می‌شود. اندازه نرمال آن بین 5.5 تا 17 میلی‌گرم در لیتر است و اگر فرد بالغی کمتر از 4 میلی‌گرم داشته باشد، پزشک برای وی دارو تجویز می‌کند.

اما علائم اصلی کمبود ویتامین «ای» در بدن به شرح زیر است:
ضعف عضلانی: وجود ویتامین ای برای سیستم عصب مرکزی ضروری است و به‌عنوان یکی از آنتی‌اکسیدان‌های اصلی بدن تعریف‌شده که کمبود آن باعث «استرس اکسیداتیو»، تولید اثر سمی و آسیب به ساختارهای درون‌سلولی می‌شود که درنهایت احساس ضعف در ماهیچه‌ها به انسان دست می‌دهد.

ناموزون راه رفتن: کمبود ویتامین ای باعث ایجاد نورون‌های خاصی به نام Purkinje شده و روند سیگنال رسانی به سیستم عصبی را مختل می‌کند.

خستگی و سوزن سوزن شدن بدن: آسیب دیدن فیبرهای عصبی مانع از انتقال سیگنال به‌درستی شده و عامل ایجاد نوروپاتی محیطی می‌شود.

کاهش وضوح دید: کمبود ویتامین ای باعث ضعیف شدن گیرنده‌های نور در شبکیه شده و سلول‌های چشم تضعیف می‌شوند. این پدیده می‌تواند منجر به از بین رفتن دید در درازمدت شود.

اختلال در سیستم ایمنی بدن: برخی تحقیقات نشان می‌دهد کمبود ویتامین ای می‌تواند مانع فعالیت سلول‌های ایمنی بدن شود که این امر در بزرگ‌سالان خطرآفرین می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید