درمان سرماخوردگی به شیوه جدید

    کد خبر :282006

متخصصان علوم پزشکی در انگلیس تصور می‌کنند که راهی برای مقابله با سرماخوردگی پیدا کرده‌اند.
این شیوه به جای حمله مستقیم به ویروس سرماخوردگی که صدها نوع دارد بدن میزبان را برای مقابله با آن آماده می‌کند.

به این ترتیب که پروتئینی را مسدود می‌کند که ویروس های سرماخوردگی برای تکثیر و انتشار از آن استفاده می‌کنند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که اگر دارویی با این اثرگذاری به موقع به بدن برسد می‌تواند ویروس سرماخوردگی را نابود کند. آزمایش ها برای اطمینان از ایمنی این شیوه ظرف دو سال شروع خواهد شد.

متخصصان امپریال کالج لندن در حال کار برای تولید یک نوع دارو هستند که می‌توان استنشاق کرد تا عوارض جانبی آن محدود شود.

در مقاله‌ای که سرپرستان مطالعه در نشریه “شیمی طبیعت” منتشر کرده‌اند آمده است که این دارو در آزمایشگاه ظرف چند دقیقه پس از رسیدن به سلول های ریه و هدف گرفتن پروتئین “ان ام تی” موثر واقع شده است. همه انواع ویروس سرماخوردگی برای تکثیر نیازمند این پروتئین هستند.

پروفسور “اد تیت” در این باره گفت: هدف این است که این دارو ابتدا پس از عفونت به بیمار داده شود تا توانایی ویروس را برای تکثیر و انتشار سلب کند. حتی اگر سرماخوردگی بدن را گرفته باشد، ممکن است به تخفیف علائم آن کمک کند.

او افزود: این می تواند برای افراد مبتلا به مشکلاتی مثل آسم که موقع سرماخوردگی به شدت مریض می شوند خیلی مفید باشد.

به گزارش ایسنا ،به گفته وی، هدف گرفتن بدن میزبان به جای ویروس شیوه ای “کمی رادیکال” اما معقول است چون هدف گرفتن ویروس کار خیلی پیچیده‌ای است.

ویروس های سرماخوردگی نه فقط فراوان و متنوع هستند بلکه به سرعت تکامل پیدا می کنند یعنی می توانند به سرعت در مقابل داروها مقاومت ایجاد کنند.

در این مطالعه داروی آزمایشی چندین گونه ویروس سرماخوردگی را به طور کامل مسدود کرد و ظاهرا بدون آنکه به بدن آسیب برساند. با این حال مطالعات بیشتری برای اطمینان از سمی نبودن آن برای بدن لازم است.

به گزارش بی‌بی‌سی،‌ دکتر “پیتر بارلو” از انجمن ایمنی شناسی انگلیس گفت: هرچند این مطالعه کاملا در آزمایشگاه انجام شده، امید زیادی ایجاد می کند که در نهایت دارویی برای درمان عوارض ویروس سرماخوردگی در بیماران تولید خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید