انتقادات تند یک اصولگرا از بیانیه مجلس خبرگان علیه دولت و برجام؛ هواي تهران را هم جناحي مي‌كنيم چه رسد به برجام

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۰:۱۱
    کد خبر :281790

ناصر ايماني در مورد رد و بدل شدن حرف و حديث‌هاي برجام در شرايط جديد مي‌گويد مكالمات اينچنيني در حد و شأن مسوولان عاليرتبه و حتي جريان‌هاي سياسي نيست و اينكه اساسا اتفاقي كه براي برجام رخ داده آيا مقصر داخلي دارد يا نه، محل بحث است.
به گزارش نامه نیوز او البته با اشاره به اينكه نبايد به همه‌چيز نگاه جرياني و سياسي داشت توصيه مي‌كند كه مسوولان و فعالان سياسي به شرايط كشور توجه و سكوت كنند.

با توجه به شرايط كنوني كشور به نظر شما الان زمان ملامت دولت است؟

متاسفانه الان شاهد اين هستيم كه از هر دو طرف آتش‌هايي به سمت طرف مقابل ريخته مي‌شود كه غلط است. برخي دولت و جريان سياسي نزديك به دولت را در مورد برجام ملامت مي‌كنند. گويي دايما مي‌پرسند، ديديد بالاخره چه شد؟ از آن طرف هم برخي دولتي‌ها و جريان‌هاي سياسي نزديك به آن را ملامت مي‌كنند. گويي دايما مي‌پرسند ديديد گفتيد برجام به نفع امريكا‌ست و از آن خارج نمي‌شود و بالاخره خارج شد، شما مقصر هستيد كه امروز وضعيت ما اين است. هيچ‌كدام از اين تعبيرها زيبنده وضعيت فعلي كشور نيست و با شرايط كشور و واقعيت هم تطبيق ندارد. بيانيه ميان دبيرخانه مجلس خبرگان و پاسخ شوراي اطلاع‌رساني دولت ناراحت‌كننده بود. اين مكالمه در حد مسوولان عاليرتبه كشور نيست. حتي در حد دو جريان سياسي كشور هم نيست كه به يكديگر پاسخ دهند.

نظر شما در مورد عذرخواهي رييس‌جمهوري از مردم چيست؟ فكر مي‌كنيد دغدغه‌هاي مردم و مشكلات‌شان با عذرخواهي در اين مورد به خصوص حل مي‌شود يا محلي از اعراب ندارد؟

اينگونه پرخاشگري‌ها كه طي دو روز گذشته اتفاق افتاد را به صلاح كشور نمي‌دانم. ضمن اينكه اين اظهارات دقيقا منطبق به واقعيت هم نيست. اينكه فلان مقام در كشور در مورد برجام چقدر مقصر است يا اساسا مقصري وجود دارد يا نه، محل بحث است. با اين حال شرايط كشور الان اقتضا نمي‌كند كه وارد اينگونه بحث‌ها شويم. آنچه تاكيد دارم اين است كه اگر امضاي برجام را همچنان كه دو سال پيش خيلي‌ها مي‌گفتند يكي از بزرگ‌ترين تحولات در سياست خارجي كشور در صد سال گذشته است، ‌تجربه آموختن از برجام هم همين‌قدر مهم است. دولت و جريان‌ها در اين دعواهاي سياسي فراموش نكنند كه بايد بازنگري داشته‌باشند و نقاط ضعف اين مسير را شناسايي كنند. اين نقاط ضعف براي ادامه كار بايد اصلاح شود چرا كه ادامه كار سخت و مهمي در پيش داريم.

علاوه بر بازنگري در مسير پيموده شده به نظر شما راهكار يا كنشي وجود دارد كه در شرايط كنوني هم به نفع مردم و هم به نفع نظام باشد؟

متاسفانه در جناحي كردن مسائل مختلف بسيار تبحر داريم. حتي مسائل مربوط به آب و هواي تهران را هم به سرعت جناحي مي‌كنيم چه رسد به برجام. سياسي كردن هر چيزي سابقه طولاني دارد. توصيه من اين است كه آقايان خويشتنداري و كف نفس را در هر دو طرف داشته‌باشند. هر دو طرف در ماجرا مقصر هستند. يك سو دولت را ملامت مي‌كند و يك سو هم ساكت ننشسته است. به هر دو طرف بايد بگوييم سكوت كنيد و شرايط كشور را در نظر بگيريد و بگذاريد از اين بحران‌ها عبور كنيم. اما اين بازنگري‌ها بايد در فضاي آرام و حتي محرمانه در دولت، ‌شوراي عالي امنيت ملي و ساير اركان قدرت صورت گيرد و خطاها و اشتباهات مرور شود. جريان‌هاي سياسي بايد خويشتنداري كنند و از پريدن به دولت و دولت هم از پاسخگويي خودداري كنند.

فضاي كنوني و موضع جرياني نسبت به برجام مي‌تواند در مذاكرات دولت با كشورهاي اروپايي در شرايط كنوني تاثيرگذار باشد؟

طبعا تحولات داخلي در روابط و مسائل خارجي تاثيرگذار بوده و هست و اين ماجرا مربوط به موضوع خاصي هم نيست. همچنان كه يك جمله از يكي از مسوولان كشور در روند مذاكرات تاثير مي‌گذارد. اينكه دولت توسط منتقدين در داخل تحت فشار است ممكن است يك سري آثار داشته‌باشد و اگر اصلا تحت هيچ فشاري نباشد هم آثاري ديگر دارد. من بيشتر به آثار داخلي توجه دارم. در بطن مردم نگراني بابت خروج امريكا از برجام وجود دارد اما با اين حرف‌ها و رفتارها نگراني‌ها تشديد مي‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید