بستن قرارداد تجارت ترجیحی با کشورهای همسایه

  • اقتصادی
  • دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۳:۴۵
    کد خبر :281472

معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران از برگزاری اجلاس بین المللی آسیا ـ اقیانوسیه در ایران خبر داد و امضای موافقت‌نامه‌ تجارت ترجیحی با کشورهای همسایه و منطقه را پیشنهاد کرد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی ضیغمی امروز در نشست فعالان بخش تعاون و مدیران اتحادیه‌های تعاونی کشور با معاون اقتصادی وزارت امور خارجه اظهار کرد: امسال برای اولین بار کشورمان میزبان برگزاری اجلاس آسیا ـ اقیانوسیه خواهد بود و این اجلاس آذرماه سال جاری با همکاری و هماهنگی وزارت امور خارجه برگزار خواهد شد.

وی در ادامه بخش تعاون در ایران را دارای سابقه‌ای بالا دانست و گفت: در عرصه بین‌المللی نیز بیش از ۱۶۰ سال است که اتحادیه بین‌المللی تعاون ایجاد شده است.

به گفته معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران، سهم تولید ناخالص داخلی کشورهای سوییس و فرانسه در بخش تعاون ۱۶ درصد است که در سنگاپور به ۲۰ درصد می‌رسد.

ضیغمی ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: سفارت‌خانه‌ها می‌توانند در ورود و خروج تجار و هیات‌های تجاری و مدیریت برگزاری نمایشگاه‌های خارجی کمک کنند و مانع تداخل بخش‌های دیگر شوند.

ایجاد خطوط ارتباطی میان تجار ایرانی و خارجی

وی در عین حال ایجاد خطوط ارتباطی میان تجار و بازرگانان ایرانی و خارجی را موجب تسهیل انجام فعالیت‌های اقتصادی و حضور بیشتر در بازارهای هدف دانست.

معاون وزیر سابق بازرگانی، عدم مدیریت داخلی را یکی از مشکلات موجود برای رقابت سالم و مطلوب بازرگانان در بازارهای رقابت ذکر کرد و گفت: موافقت‌نامه‌ها الزاما به ایجاد حجم تجارت منتهی نمی‌شوند ولی انتظار داریم که این بحث مورد توجه قرار گیرد.

ضیغمی ایجاد موافقت‌نامه‌های ترجیحی با کشورهای همسایه را پیشنهاد کرد و گفت: باید با شرکای خود در منطقه و کشورهای همسایه موافقت‌نامه‌تجارت ترجیحی منعقد کنیم تا از این طریق فعالیت‌های تجاری خود در بازارهای هدف را با سهولت بیشتری دنبال کنیم.

در ادامه این نشست برخی از مدیران اتحادیه‌ها تعاونی و فعالان بخش تعاون نیز به بیان دیدگاه‌ها و مشکلات حوزه خود پرداختند.

خاطره استاد رضایی از اتحادیه صنایع دستی، با اشاره به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالای تعاونی‌های صنایع دستی در حوزه صادرات اظهار کرد: صنایع دستی در کشورمان در ۴۰۰ رشته ثبت شده و هم اکنون ۲۶۹ رشته نیز به ثبت یونسکو رسیده است ولی با همه ظرفیت‌های بالایی که در این بخش وجود دارد، استفاده فنی و جدی از آن در حوزه اقتصادی صورت نگرفته است.

خارج شدن صنایع دستی از قالب تشریفات

او اعزام هیات‌های تجاری تخصصی برای گسترش روابط میان ایران و کشورهای جهان را پیشنهاد کرد و گفت: متاسفانه ما در کشورهای بزریل، چین و ایتالیا و روسیه در قالب شعاری با موضوع صنایع دستی برخورد می‌کنیم، در حالی که صنایع دستی باید از حالت تشریفات خارج و به حوزه اقتصاد وارد شود.

به گفته استادرضایی، فرش، صنایع دستی و گردشگری سه بخش جداناپذیری است که باید در کنار همدیگر دیده شوند ولی تفکیک‌های اتفاق افتاده در این سه بخش، موجب عدم تحرک و رونق آنها شده است.

از بین رفتن سهم ۹۶ درصدی پسته ایران در بازارهای جهانی

محمود صادقی – مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های پسته – هم با اشاره به جایگاه ویژه پسته در حوزه صادرات، اظهار کرد: پسته ایران مزیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی دارد و ما امیدواریم با حمایت و همکاری وزارت امور خارجه بتوانیم به بازارهای اروپایی برگردیم.

وی با اشاره به از دست دادن سهم ۹۶ درصدی این محصول در بازارهای جهانی، گفت: در حالی که مرسدس بنزهای آلمانی در خیابانهای تهران جولان می‌دهند، باعث تاسف است که نمی‌توانیم به راحتی وارد بازارهای اروپایی و آلمانی شویم و مدام امتیاز می دهیم.

این فعال تعاونی تاکید کرد: هیاتهای تجاری آمریکایی در قالب برنامه “مپ” تلاش می‌کنند تا پسته ایران را فلج کنند و حتی برای خارج کردن پسته ایران از بازارهای جهانی بودجه‌ای در حدود ۳۰۰ میلیون دلار گرفته‌اند و ما امروز با یک جنگ تمام عیار اقتصادی مواجهیم.

صادقی درعین حال به مشکلاتی که برای نقل و انتقال پول علیرغم امضای برجام برای تجار و صادرکنندگان به وجود آمده اشاره کرد و گفت:‌ با همه ارتباطی که با چین داریم، نمی توانیم کالاهای خود را به طور مستقیم بفروشیم و باید ابتدا به هنگ کنگ ببریم. تجار چینی هم بسیار سرسخت هستند، با بستن مرز هایشان پسته ما را نگه می‌دارند تا با قیمت نازل و ارزان از ما می‌خرند.

وی با بیان اینکه بازار پسته ایران باید حفظ شود، از معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه درخواست کرد در تمام برنامه‌ها، نشستها و ارتباطاتی که با کشورهای خارجی دارند، پسته ایرانی را تبلیغ و معرفی و راه ورود به بازارهای هدف را برای این محصول صادراتی تسهیل کنند.

سهم ۷۰ درصدی تعاون در جابه جایی کالا

همچنین هاشمی- مدیرعامل اتحادیه‌های تعاونی حمل و نقل – ۷۰ درصد جابه‌جایی کالا و ۹۰ درصد حمل و نقل مسافر دریایی را متعلق به بخش تعاون دانست و حضور بخش تعاون در هیات‌های دیپلماتیک برای هرگونه رایزنی و مشاوره را پیشنهاد کرد.

فاضلی – مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صنعت مرغ – نیز با بیان اینکه ۲۶ درصد مرغ ایران را این اتحادیه تامین می کند، افزود: یکی مشکلاتی که قبل از برجام در حوزه نقل و انتقال پول داشتیم، این بود که ۱۰ تا ۱۲ درصد هزینه جابه جایی پول می‌پرداختیم و سوال این است که با خروج ترامپ از برجام باز هم این هزینه به ما تحمیل خواهد شد؟

وی افزود: ۸۰ درصد نهاده‌های مصرفی ما وارداتی است ولی تاوانش را تولیدکنندگان باید بدهند، مگر آنکه دولت با اتخاذ سیاستی این زیان را جبران کند.

اصلاح سیاست‌های واردات و صادرات در حمایت از تولید داخلی

آقازاده – مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های ماهیان گرمابی – هم از صادرات ۱۸ هزار تن ماهی به کشور عراق خبر داد و گفت:‌ قبلا این رقم ۲۵ هزار تن بود ولی به دلیل کارشکنی‌ها و نفوذ کشورهای خلیج فارس به ویژه عربستان این سهم کاهش یافت و امروز به کمتر از ۱۸ هزار تن هم رسیده است.

وی با بیان اینکه به جز چند کشور محدود برای صادرات، ارتباطی با کشورهای دیگر نداریم، گفت: متاسفانه ضربه‌ای که واردات تیلاپیا از چین به اقتصاد آبزی پروری ایران زده، خشکسالی و تحریم‌ها نزده است لذا سیاستهای واردات و صادرات ما در جهت حمایت از تولید و تولیدکننده داخلی باید اصلاح شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید