وزارت کشاورزی: دلار دولتی برای خوراک دام و طیور داده‌ایم؛ تجار بهانه نیاورند

  • اقتصادی
  • دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۲:۲۵
    کد خبر :281308

مدیرکل دفتر تنظیم بازار وزارت کشاورزی گفت: میزان دقیق پرداخت دلار دولتی برای واردات خوراک دام و طیور و شرکت‌های واردکننده کالا مشخص است؛ بنابراین هیچ بهانه‌ای برای افزایش قیمت یا کمبود قابل پذیرش نیست و واردات نهاده‌ها به اندازه کافی انجام شده است.

به گزارش ایسنا، طی ماه‌های اخیر و در پی نوسانات بازار ارز، برخی محصولات اساسی مانند نهاده‌های اساسی مورد نیاز تولید برای گوشت مرغ و گوشت قرمز با افزایش قیمت مواجه شده‌اند که مرغداران و دامداران دلیل آن را افزایش قیمت این محصولات اساسی (خوراک دام و طیور) عنوان می‌کنند. البته مسئولان از تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت مابه‌التفاوت ۴۰۰ تومانی (با توجه به دلار مبادله ای سابق ۳۷۰۰ تومانی) برای واردات محصولات اساسی از جمله خوراک دام و طیور خبر می‌دهند.

علی اکبر مهرفرد، معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزیر جهاد کشاورزی از واردات حدود دو میلیون تنی کالاهای اساسی مورد نیاز برای تولید گوشت مرغ و گوشت قرمز با دلار ۳۸۰۰ تومانی در هفته‌های گذشته به ایسنا خبر داده و گفته بود که به زودی بازار این محصولات پروتئینی آرام می شود، اما دستگاه‌های نظارتی باید دقت بیشتری روی بازار داشته باشند و با گرانفروشان و متخلفان در این زمینه برخورد کنند.

به گفته وی، طبق مصوبه دولت و سیاست گذاری جدید در زمینه بازار ارز مقرر شده دلار ۴۲۰۰ تومانی به تولیدکنندگان واردکنندگان و همه‌ نیازمندان به ارز داده شود و برای واردات کالاهای اساسی مانند نهاده‌های اساسی مورد نیاز برای تولید گوشت مرغ و گوشت قرمز مابه التفاوت ۴۰۰ تومانی نیز به واردکنندگان اختصاص داده شود تا ارز مورد نیاز آنها به نرخ ۳۸۰۰ تومان برسد.

با وجود تسهیلات در نظر گرفته شده برای واردات این محصولات، هنوز اتفاق خاصی نیفتاد و مرغداران و دامداران بر این مسئله تاکید دارند که قیمت نهاده‌های اساسی مورد نیاز تولیدشان همچنان با نرخ ارز غیردولتی به دستشان می‌رسد و اتفاقی در بازار خوراک دام و طیور نیفتاده است. البته تولیدکنندگان این محصولات پروتئینی معتقدند شاید تاجران درست می‌گویند و هنوز به آنها دلار ۴۲۰۰ تومانی و مابه‌التفاوت ۴۰۰ تومانی داده نشده است.

مسعود بصیری- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت کشاورزی- در این باره به ایسنا گفت که بارها از سوی دستگاه‌های متولی و نظارتی مانند بانک مرکزی اعلام شده که ارز مورد نیاز یعنی همان دلار ۴۲۰۰ تومانی و مابه‌التفاوت ۴۰۰ تومانی به واردات محصولات اساسی پیش بینی شده از جمله خوراک دام و طیور داده شده و تاجران آن را دریافت کرده‌اند.

یکی از عوامل گرانی مرغ و گوشت سودجویی برخی تجار است

وی افزود: طی روزهای گذشته جلسه‌ای با حضور مسئولان دستگاه‌های نظارتی برگزار شد و آنالیز قیمت این کالاهای اساسی (خوراک دام و طیور) و مصادیق آن را نیز اعلام کرده‌ایم که مسلما دستگاه‌های نظارتی نیز بر اساس قانون با متخلفان برخورد خواهند کرد و مردم نیز باید در این زمینه مشارکت و کمک کنند، چراکه یکی از عوامل گرانی گوشت مرغ و گوشت قرمز سودجویی برخی واردکنندگان و تاجران نهاده‌های تولید است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت کشاورزی ادامه داد: آمار دقیق پرداخت ارز از نظر میزان تخصیص و محل تخصیص (شرکت واردکننده کالا) مشخص است. بر این اساس نیز آمار همه دریافت کنندگان ارز دولتی و مابه‌التفاوت در نظر گرفته شده برای واردات خوراک دام و طیور به دستگاه نظارتی ارسال شده است؛ بنابراین هیچ بهانه‌ای برای افزایش قیمت آن یا کمبود قابل پذیرش نیست، چراکه انواع دانه‌های روغنی، ذرت، کنجاله سویا و … به اندازه کافی در کشور وجود دارد و تعداد واردکنندگان نیز افزایش پیدا کرده است.

بصیری تاکید کرد: هیچ مشکلی از نظر موجودی خوراک دام و طیور در کشور وجود ندارد، چرا که به اندازه کافی این محصولات به کشور وارد شده و در استان‌های مختلف وجود دارد. شاید افزایش دستمزد کارگران یا دیگر پارامترهای تولید گوشت مرغ و گوشت قرمز قدری نسبت به سال گذشته تغییر کرده باشد اما افزایش قیمت محصولات پروتئینی معمولا به بالا بودن قیمت‌ نهاده‌های تولید و خوراک دام طیور برمی‌گردد که برخی واردکنندگان از این شرایط سوء استفاده می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید