چین می‌داند که چگونه تحریم‌های ایران را دور بزند

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۹:۱۰
    کد خبر :280895

چین همیشه راهی برای دور زدن اکثر تحریم‌های تضعیف‌کننده غرب علیه ایران یافته است و درحالی‌که باقی کشورها از تجارت با این کشور سربازمی‌زنند، تجربیات خوبی در ایجاد روابط با کشورها در اروپا، آمریکای لاتین و شمالی دارد.

به گزارش فارس، وزارت خارجه چین گفته است علی رغم خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران، چین از گفتگو با تمامی کشورها و از توافق حمایت خواهد کرد.

وی افزود حتی اگر آمریکا علیه ایران تحریم‌هایی اعمال کند، پکن به توسعه همکاری با ایران ادامه خواهد داد.

برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که وضعیت جدید، می تواند ایران را به سوی چین و روسیه سوق دهد.

ایرینا فیودوروا، یک کارشناس مسائل ایران در موسسه مطالعات شرق در مسکو گفت تصمیم واشنگتن به خروج از توافق با ایران، قدرت چین در ایران را تقویت کرده است و به صورت همزمان وابستگی تهران به سرمایه‌گذاری و فناوری چین را افزایش داده است.

وی افزود: «چین همیشه راهی برای دور زدن اکثر تحریم‌های تضعیف‌کننده غرب علیه ایران یافته است و درحالی‌که باقی کشورها از تجارت با این کشور سربازمی‌زنند و در برابر فشار آمریکا سر خم می‌کنند، تجربیات خوبی در ایجاد روابط با کشورها در اروپا، آمریکای لاتین و شمالی دارد. این بدان معناست که چین شرکت‌های ایجاد می‌کند که در داخل ایران فعالیت و با ایرانی‌ها کار خواهند کرد و در برابر تحریم‌های آمریکا مصون خواهند بود.»

وی اضافه کرد حتی اگر ایرانی‌ها احتمالا از وابستگی بیش از حد به چین خوشحال نباشند اما مبادلات تجاری دو جانبه دو کشور اکنون در نزدیکی 60 میلیارد دلار است و آنها انتخاب دیگری ندارند.

برخی تحلیلگران معتقدند که اگر چین و اتحادیه اروپا در مورد تحریم‌ها آمریکا علیه ایران گفتگو کنند و راه‌های قانونی و اقتصادی برای مقاومت کردن بیابند، می‌توانند یک پیام روشن سیاسی به واشنگتن بفرستد.

تاتی اراستو، محقق خلع سلاح و عدم اشاعه هسته‌ای در موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم گفت حتی ممکن است چین با ارائه کانال‌های مالی جایگزین برای تجارت با ایران، به اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا کمک کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید