مهم ترین عامل حفظ سلامتی بدن چیست؟

    کد خبر :280718

محققان در این باورند که سلامت دهان و دندان کلید سلامت بدن است و این مسئله امری بسیار حیاتی است. عوامل مختلفی وجود دارند که رعایت و یا عدم رعایت آنها موجب بروز اختلالات متعددی در سلامت دهان شما خواهد شد.

دندان های سالم نه تنها زیبا به نظر می رسند بلکه برای تغذیه و صحبت کردن به طرز صحیح نیز مفیدند، در واقع بهداشت مناسب دهان و دندان برای سلامت عمومی بدن بسیار اهمیت دارد.

درباره فواید حفظ بهداشت دهان و دندان بسیار خوانده و شنیده ایم و همه به خوبی می دانیم اهمیت سلامت این عضو از بدن به اندازه ای است که پزشکان، سلامت دهان و دندان را کلید سلامتی همه اعضای بدن می دانند.

در تمام دوران تاریخ سرزمین ایران ، مردم به پاکیزگی و بهداشت فردی اهمیت داده و دانشمندان ایرانی نیز همواره نقش به سزایی در تولید و اشاعه علوم مختلف پزشکی از جمله دندانپزشکی داشته اند.

رعایت بهداشت دهان و دندان تاثیر قابل توجهی بر حفظ سلامت بدن دارد،اگر می‌خواهید از دندان‌های خود در برابر خطر پوسیدگی محافظت کنید، پیام‌های مربوط به رعایت بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید، فراورده‌های بهداشتی استاندارد را انتخاب کنیدو روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را یاد بگیرید.

باکتری‌های موجود در دهان باعث بروز بیماری‌های لثه ، پوسیدگی دندان، ناراحتی‌های ویروسی و دیگر عفونت‌های شایع دهانی در کودکان و بزرگسالان می‌شود،بنا براین با رعایت بهداشت دهان و دندان می توان از بسیاری از این عفونت ها پیشگیری کرد.

باکتری‌های موجود در دهان که موجب تورم و التهاب لثه یا به اصطلاح پیوره شدن آن می‌شود اگر درمان نشود ممکناست موجب بروز انواع مختلف بیماری قلبی،گرفتگی سرخرگ‌ها و حتی سکته مغزی شود.

روح الله علوی دندانپزشک در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت :بهداشت دهان برای انجام نقش پیشگیرانه خود باید دقیق و کامل باشد، یعنی باقیمانده غذا و پلاک های باکتریایی باید نه تنها از روی سطح دندان بلکه از فضاهای بین دندان و خط لثه هم پاک شود.

به گفته وی برای کمک به تمیز نگاه داشتن دندان و لثه ها از پلاک و سایر باکتری ها، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان روزانه و انجام سایر مراقبت های ویژه دیگر مانند مراجعه منظم به دندان پزشک حائز اهمیت است.

علوی افزود :مسواک زدن به تنهایی برای پاکیزگی دندان ها کافی نیست چراکه فقط ۵۹% از پلاک ها را پاک می کند، مسواک اساساً ابزار مهمی برای بهداشت دهان است و هر چقدر خصوصیات آن بهتر باشد زدودن پلاک ها بهتر انجام می شود ،اما باید بدانیم که مسواک زدن فقط اولین مرحله از بهداشت کامل دهان است.

وی در ادامه توضیح داد:استفاده از نخ دندان نیز لثه ها را سالم نگه می دارد و به شما کمک می کند جاهایی راکه دسترسی به آنها با مسواک مشکل است، پاک کنید ، بویژه بین دندان و زیر خط لثه که پلاک دندان در آنجا جمع می شود،در واقع مسواک زدن و استفاده از نخ دندان حدود ۷۰% از پلاک را از بین می برد و باعث بهبود چشمگیر در بهداشت دهان می گردد.

علوی معتقداست مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به تنهایی برای بهداشت کامل دهان کافی نیست،چراکه حفره های دهانی در افراد متفاوت و نیازمند مراقبت تخصصی است، برای انجام مراقبت مطلوب از لثه ها باید با دندانپزشک خود در مورد محصولات تخصصی موجود جهت شخصی ساز کردن برنامه بهداشت دهانی مانند شیوه های درون دهانی، خمیر دندان ها و دهان شویه ها مشورت کرد.

علوی درباره آثار فلوراید بر سلامت دندان این چنین توضیح داد:فلوراید عنصری است که به‌طور طبیعی در دندان وجود دارد و به آن استحکام می‌دهدو دریافت فلوراید از چند منبع گوناگون بهترین روش برای جلوگیری از پوسیدگی دندان هابه شمار می آید.

فلوراید به‌طور طبیعی در غلظت پایین در منابع آب و بعضی مواد غذایی مانند گوشت قرمز، ماهی، تخم‌مرغ وجود دارد، بسیاری از خمیردندان‌ها، دهان‌شویه‌ها و درمان‌های مختلف دندانپزشکی نیز فلوراید لازم برای دندان را تامین می‌کند.

تعویض مسواک هر سه ماه یک بار برای حفظ بهداشت دهان و دندان

بنظر می رسد تنها اطلاع از اینکه مسواک و نخ دندان به سلامت بهداشت دهان و دندان که از مهمترین نقاط بدن به شمار می آیند کمک می کنند ،کافی نسیت وباید درباره نحوه ی صحیح استفاده از مسواک و نخ دندان نیز بدانیم.

روح الله علوی در ادامه در باره نحوه ی صحیح استفاده از مسواک و نخ دندان توضیح داد : برای بازدهی بالا دراستفاده از مسواک باید حداقل ۲ دقیقه وقت گذاشت و از حرکات افقی، خشن و پر دامنه استفاده نکرد.

دقت کنید که مسواک زدن باید آرام و با دامنه های کوتاه حرکتی باشد، به شیار لثه ، قسمت هایی از دندان ها که سخت تر قابل دسترسی هستند به ویژه پشت آخرین دندان ها ، اطراف پر کردگی ها و روکش ها و اطراف آنها حتما توجه کنید.

مسواک را با زاویه °۴۵درطول شیارلثه ( حدفاصل دندان و لثه) قرار دهیدو با حرکات لغزشی با دامنه کوتاه شیار لثه را تمیز کنید و سپس به سمت سطح جونده بالا ببرید.این حرکت را در تمام نقاط دهان انجام دهید،درهرحرکت بایدتقریبا۲تا۳دندان دربر گرفته شود.سپس سطح جونده دندان ها را بشوییدو از نوک مسواک برای تمیز کردن پشت دندان ها استفاده کنید.در پایان حتما زبانتان را مسواک بزنید

بخاطر داشته باشد که بطور طبیعی هرسه ماه یک بار ودر صورت ابتلا به بیماری هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا و یا سایر عفونت های تنفسی بعد از بهبودی مسواک خود را تعویض کنید.

برای استفاده صحیح از نخ دندان ابتدا پنجاه سانتیمتر از نخ دندان را ببریدوهر سر نخ را دور انگشت وسط هر دست بپیچیدو سپس نخ دندان را آرام و با کمک انگشت شست ، وارد فاصله بین دو دندان کنید و به آرامی خارج کنید.

در مرحله بعد جای نخ دندان را عوض کنید و یک منطقه تمیز را وارد فاصله دو دندان بعدی ببرید.

با توجه به اهمیت حفظ و نگهداری از سلامت دهان و دندان بهتر است که آموزش نکات مورد نیاز برای بهداشت و نظافت فردی از دوران کودکی آغاز شود .

کودکان علاوه بر محیط خانواده در محیط مدرسه نیز تحت تاثیر آموزش معلمان خود قرار می گیرند و اگر آموزش های مورد نیاز در این زمینه همزمان در خانه و در محیط های آموزشی به آنان داده شود،اقدام مهمی در جهت اطلاع از اهمیت بهداشت ونگهداری از سلامت دهان و دندان ها صورت گرفته است.

وارنیش فلوراید طرحی در راستای سلامت دهان و دندان کودکان

برای اطلاع از اقدامات آموزش و پرورش استان اصفهان در این زمینه به سراغ رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان رفتم.

حسین عباسیان گفت :سه سال است که طرح وارنیش فلوراید در سراسر کشور و همزمان در استان اصفهان برای همه ی دانش آموزان پایه های اول تا ششم ابتدایی برگزار و آموزش نحوه صحیح مسواک زدن و اطلاعات لازم پیرامون حفظ سلامت دهان و دندان بطور کامل در این جلسات توضیح داده می شود.

وی بااشاره به اینکه در این کارگاه ها همزمان ماده ای مانند خمیر دندان که حاوی فلوراید است در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد افزود : کارشناسان بهداشت آموزش و پرورش پس از اتمام کار گاه تمام دانش آموزان معاینه و در صورت مشاهده پوسیدگی دندان به مراکز درمانی معرفی می کنند.

بطور کلی بهداشت دهان و دندان به معنای دهانی خوشبوو با ظاهری زیباست، به عبارت دیگر یعنی دندان ها تمیز و بدون لکه باشند،لثه ها صورتی رنگ بوده و و در زمان مسواک زدن دچار خونریزی یا زخم نشوندو بوی بد دهان در طولانی مدت وجود نداشته باشد.

تاخیر در مراقبت های دهانی، راه حلی مناسب برای صرفه جویی در وقت یا پول نیست،سلامت دهان و دندان یکی از بزرگ ترین مولفه های سلامت تمام بدن است .

به گزارش باشگاه خبرنگاران، برای مقابله با هر گونه تغییر در سلامت دهان و دندان، که رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان را نشان می دهد، زمان بگذارید و نکات و اقدامات لازم را انجام دهید و فراموش نکنید که کودکانتان باید از دوران کودکی به ارزش بالای تندرستی پی ببرندو آموزش های لازم راببینند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید