آیا دین زاییده ترس است؟

    کد خبر :28039

حجت‌الاسلام محمدی، یکی از کارشناسان مذهبی در پاسخ به این شبهه که دین زاییده ترس است به دو صورت حلی و نقضی پاسخ داد و گفت: مطالعات دینی این‌گونه شبهات را صریحا رد می‌کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگیباشگاه خبرنگاران پویا، حجت‌الاسلام رضا محمدی، کارشناس رادیو معارف، در برنامه «پرسمان اعتقادی» رادیو معارف در پاسخ به این شبهه که علت گرایش به دین در بین مردم به جهت ترس بوده است و دین زاییده ترس بشر است گفت: پاسخ به این سؤال را به دوبخش می‌توان تقسیم کرد.

وی با بیان اینکه  بخش اول، پاسخهای حلی است گفت:  به عنوان نمونه پاسخی دین را نیاز ذاتی و عقلی انسان می‌داند و آن را زاییده فطرت انسانی می‌داند؛ چرا که دین ریشه در فطرت انسان دارد و چون انسان، انسان است دین دارد

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه  بخش دوم پاسخهای نقصی است گفت: پاسخهای نقصی که در جواب این شبهه مطرح است؛ همچون این جواب که اگر دین زاییده ترس بشری بود باید بعد از رفع شدن منبع ترس دینداری نیز زائل می‌شد چون منبع آن از بین رفته بود؛ مثلا وقتی بشر متوجه شد که رعد و برق ترس ندارد باید دین نیز با بالا رفتن آگاهی‌ها و کم شدن ترسها رخت بر می‌بست؛ در حالی که اینگونه نشد و روز به روز بر عزت دین افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر اینگونه بود باید همواره دینداران ترسوترین افراد بشر و بی‌دینها شجاع‌ترین افراد بشر می‌بودند گفت: ‌حال اینکه بلعکس آن صادق است؛ چرا که همواره در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل این افراد دیندار بودند که با جان گذشتگی از حق پاسداری کردند. همانگونه که در جبهه‌های جنگ ایران در 8 سال دفاع مقدس و اکنون همچون صدر اسلام در جنگ بدر که جبهه حق با 313 نفر که حدود یک سوم دشمن بود با کمترین تجهیزات در مقابل باطل ایستادند و ذره‌ای ترس نداشتند در حالی که دشمن از قدرت آنها ترسیده بود.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه همواره دینداران شجاع‌ترین افراد بوده‌اند گفت: چه کسی در تاریخ می‌تواند ادعا کند، امیرالؤمنین شجاع نبود یا دین نداشت. بنابراین این حرف نقضهای فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه اگر افرادی که این ادعا را مطرح کرده‌اند ذره‌ای مطالعه در حوزه دین داشتند چنین حرفی را مطرح نمی‌کردند و این  تحلیلهای صرف روانشناسانه است که بدون هیچ مطالعه‌ای مطرح کردند گفت: چراکه اگر این حرف درست بود دین باید همواره دعوت به ترس می‌کرد در حالی که دین ترس را به عنوان یکی از رذایل اخلاقی معرفی می‌کند. همانگونه مولا امیرلمؤمنین جبن و ترس را یک نقص می‌داند و منشأ آن را بدگمانی به خدا معرفی می‌کند.

حجت‌الاسلام با بیان اینکه روایات فروانی در مذمت ترس وجود دارد گفت: روایات اهل بیت «علیهم‌السلام» از ترس جزء در مورد گناه انسان را باز می‌دارد و این نترسیدن را از صفات مؤمن برمی‌شمارد.

وی با بیان اینکه این ترسی که مطرح شده است، ترس موهوم است گفت:‌این نوع ترس در دین اسلام مورد مذمت است اما آن ترسی که مورد پذیرش است ترس از خدا و گناهان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید