چالش حضور ناشران متخلف در نمایشگاه کتاب

اصرار کارگروه مقابله با عرضه غیرقانونی کتاب‌ بر عدم حضور ناشران متخلف در نمایشگاه کتاب و اولین حضور ایران در نمایشگاه بوداپست از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

گزارش «یک هفته با کتاب» در این هفته حاوی ۱۲ خبر است و تنها یک خبر از این تعداد را می‌توان در حوزه خبرهای بین المللی طبقه بندی کرد که مربوط به اولین حضور ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب بوداپست است. باقی خبرها در حوزه اخبار داخلی جا می‌گیرند.

همان طور که انتظار می‌رود، به دلیل نزدیک شدن به زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تعدادی از خبرهای مهم این گزارش مربوط به آماده سازی نمایشگاه هستند. بنابراین ۴ خبر اول گزارش مربوط به نمایشگاه هستند که از این تعداد ۲ خبر داخلی و ۲ خبر دیگر مربوط به حضور ناشران خارجی در نمایشگاه اند.

در ادامه مشروح گزارش هفتگی اخبار کتاب در این هفته را مرور می‌کنیم؛

ایستادگی کارگروه مقابله با تکثیر و عرضه غیرقانونی کتاب‌ مقابل ناشران متخلف

نشست خبری محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و سخنگوی کارگروه مقابله با تکثیر و عرضه غیرقانونی کتاب‌ها یکشنبه ۲۷ فروردین ماه در محل این اتحادیه برگزار شد و آموزگار در این نشست خطاب به خبرنگاران گفت: مطابق آرائی که در دوره قبلی نمایشگاه کتاب صادر شد، حدود ۴۴، ۴۵ ناشر، از حضور در نمایشگاه امسال محروم شده‌اند اما آنها به هر دری می‌زنند و با هر جایی که فکر کنند می‌توانند گرهی از کار خودشان باز کنند، مکاتبه می‌کنند که بتوانند اجازه حضور در نمایشگاه امسال را کسب کنند اما به شما اطمینان می‌دهم که ما با قاطعیت جلوی این متخلفین ایستاده‌ایم و اجازه نخواهیم داد قانون را زیر پا بگذارند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران سپس با بیان اینکه شهرهایی مانند اصفهان و سبزوار، بیشتر از بقیه جاها و حتی تهران شاهد این قبیل فعالیت‌های غیرقانونی هستند، گفت: متاسفانه من بارها به چشم خودم دیده‌ام که همین کتاب‌های زیراکسی و غیرقانونی در نمایشگاه کتاب تهران هم عرضه می‌شود هر چند در همین دوره‌های اخیر نمایشگاه تلاش زیادی برای مقابله با این تخلف صورت گرفته است. در همین راستا، آئین‌نامه‌های نمایشگاه کتاب تا جایی که اجازه ورود بخش صنفی داده می‌شود، اصلاح شد.

اختصاص یارانه ۱۶۴ میلیاردی خرید کتاب در نمایشگاه

سخنگوی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در خبری که روز دوشنبه ۲۸ فروردین منتشر شد، از اختصاص ۱۶۴ میلیارد ریال یارانه خرید کتاب در این دوره خبر داد و گفت: معاونت امور فرهنگی هیچ‌گونه تفاهم‌نامه خصوصی دیگری ندارد.

همایون امیرزاده با اشاره به یارانه اختصاص یافته از سوی معاونت امور فرهنگی عنوان کرد: ۱۶۴ میلیارد یارانه خرید کتاب به سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اختصاص یافته است که ۸۰ میلیارد ریال به دانشجویان و طلاب، ۲۴ میلیارد ریال برای دانش‌آموزان، یک میلیارد ریال برای اساتید حوزه و دانشگاه و ۵۰ میلیارد ریال بن مشارکتی مربوط به کتابخانه‌ها، مراکز علمی- فرهنگی، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و مراکز علمی‌و فرهنگی، کانون‌های فرهنگی مساجد، پایگاه‌های مقاومت بسیج و … است.

صدور روادید ۶۰ ناشر خارجی برای حضور در نمایشگاه

دبیر کارگروه نظارت بین‌الملل از صدور روادید تعدادی از ناشران و شرکت کنندگان خارجی برای حضور در سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.

علی فریدونی در این خبر که روز شنبه این هفته منتشر شد، گفت: بر اساس وظایف محوله و طی فرآیندهای لازم اداری تاکنون رویداد ٦٠ نفر از متقاضیان از وزارت امور خارجه اخذ شده است.

وی افزود: با پیگیری‌های به عمل آمده روادید مابقی متقاضیان نیز در آینده نزدیک از وزارت امور خارجه اخذ و اطلاع رسانی خواهد شد. خوشبختانه با تعامل خوبی که با بخش کنسولی وزارت امور خارجه برقرار شده است، روند پیگیری روادیدهای درخواستی تا زمان برپایی نمایشگاه ادامه خواهد داشت و شرکت کنندگان خارجی می‌توانند درخواست‌های خود را به همراه مدارک مورد نیاز تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه به این دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ارسال کنند.

ورود محموله‌های کتاب ایتالیا و هند به شهر آفتاب

پس از خبر صدور روادید برای ناشران خارجی، روز یکشنبه خبر دیگری درباره ناشران خارجی حاضر در نمایشگاه منتشر شد که به موجب آن، معاون اجرایی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ورود محموله‌های کشورهای ایتالیا و هند به محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب خبر داد.

مهدی اسماعیلی راد در این باره گفت: محموله‌های کشور ایتالیا و هند وارد شهر آفتاب شده است و در آینده نزدیک محموله‌های ناشران دیگر نیز وارد نمایشگاه خواهد شد.

نخستین تغییرات در کتابخانه ملی

با خروج از خبرهای مربوط به نمایشگاه، پس از انتصاب اشرف بروجردی به عنوان رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، اولین تغییرات با احکام وی در این نهاد فرهنگی، این هفته انجام شد. به این ترتیب روز شنبه ۲۶ فروردین بود که سرپرست‌های جدید اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی‌و مشاور در امور بین الملل کتابخانه ملی منصوب شدند.

طبق اطلاعات این خبر، مظفر پاسدار شیرازی به‌عنوان سرپرست اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی‌و صالح زمانی به عنوان مشاور در امور بین‌الملل منصوب شدند.

آغاز روند بررسی و تدوین آیین‌نامه‌های جدید حوزه چاپ

نخستین جلسه کارگروه مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌با وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور اصلاح برخی آیین‌نامه‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌روز یکشنبه ۲۷ فروردین برگزار شد. در این نشست مشترک درباره اصلاح بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌و همچنین مواد ۱۷ و ۱۸ آیین‌نامه تاسیس و نظارت بر چاپخانه‌ها و واحدهای وابسته بحث و تبادل نظر شد. همچنین مقرر شد پیشنهادات اصلاحیه بندهای آیین نامه در جلسه آینده شورا و با حضور دو وزیر تقدیم شود.

بیست و ششمین سفر استانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها

بیست و ششمین سفر استانی علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی‌کشور هم دیروز چهارشنبه ۳۰ فروردین انجام شد و این مقام مسئول به استان فارس رفت. سفرهای استانی مختارپور برای گفتگوی نزدیک با کتابداران و مسئولان کتابخانه‌های استان‌های کشور انجام می‌شود.

برگزاری همایش سعدی و ویکتور هوگو

همایش سعدی و ویکتور هوگو هم طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته با سخنرانی چهره‌هایی چون غلامعلی حدادعادل، میرجلال‌الدین کزازی، طهمورث ساجدی، کوروش کمالی سروستانی، رئیس بنیاد ویکتور هوگو و… در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد و درباره نقاط اشتراک این اندیشمند ایرانی و فرانسوی گفتگو شد.

تجلیل از هوشنگ مرادی کرمانی

شامگاه شنبه ۲۶ فروردین، آیین تقدیر از یک عمر فعالیت ادبی هوشنگ مرادی‌کرمانی در مراسم اختتامیه جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت و در پردیس تئاتر تهران برگزار شد.

در این مراسم، دکتر قاضی‌زاده ‌هاشمی، دکتر محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی و دکتر سیدمحمدهادی ایازی معاون وزیر در امور مشارکت‌های اجتماعی حوزه سلامت از مرادی کرمانی که زمانی کارمند وزارت بهداشت بوده، تقدیر کردند.

درگذشت کیومرث منشی‌زاده

خبر بعدی این گزارش هم درباره یک چهره کرمانی است اما متاسفانه باید خبر درگذشت این چهره را مرور کنیم. روز دوشنبه ۲۸ فروردین بود که کیومرث منشی‌زاده شاعر و طنز پرداز کرمانی در سن ۷۹ سالگی در بیمارستان فیروزگر تهران درگذشت.

منشی‌زاده به‌خاطر به‌کار بردن اعداد و نشانه‌های ریاضی در شعرهایش به شاعر ریاضی می‌شناسند. کیومرث منشی زاده، در قسمت انرژی اتمی‌سازمان برنامه بعنوان کارشناس و همزمان با آن در دانشگاه هنر به تدریس جامعه‌شناسی هنر پرداخت.

از این چهره فرهنگی، تاکنون کتاب سفرنامه مرد مالیخولیایی رنگ پریده، کتاب قرمز تر از سفید و گزیده اشعار و کتاب حافظ حافظ به چاپ رسیده است.

افتتاح نخستین کافه کتاب خرمشهر

یکی از خبرهای این هفته، مربوط به حوزه استانی اخبار کتاب می‌شود و به موجب آن، نخستین کافه کتاب خرمشهر با هزار جلد  کتاب، سه شنبه شب با حضور مسئولان محلی و استانی افتتاح شد.

اولین حضور ایران در نمایشگاه کتاب بوداپست

تنها خبری که می‌توان آن را جزو اخبار بین المللی این هفته ارزیابی کرد، خبر مربوط به آغاز به کار نمایشگاه کتاب بوداپست و اولین حضور در این نمایشگاه است.

بیست و چهارمین نمایشگاه کتاب بوداپست از ۳۱ فروردین تا ۳ اردیبهشت‌ماه در پایتخت مجارستان برپاست و میزبان ۱۰۰ نویسنده از ۲۵ کشور و ۴۰۰ نویسنده هنرمند مجارستانی در چارچوب برنامه‌های فرهنگی است. مهمان این دوره نمایشگاه کشورهای لهستان، جمهوری چک و اسلواکی هستند.

اما درباره حضور ایران که برای اولین بار در این نمایشگاه صورت می‌گیرد، باید گفت که موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با همکاری سفارت ایران در بوداپست در یک غرفه ۱۲ متری به معرفی نشر ایران می‌پردازد. ۲۵۰ عنوان کتاب در زمینه‌های ایران‌شناسی، هنر، شعر، آموزش زبان و کودک و نوجوان در غرفه ایران عرضه می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید