اروپا برای مذاکره آمریکا با ایران کمک کند

  • سیاسی
  • شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۸:۰۳
    کد خبر :280172

سفیر آمریکا درآلمان که پیشتر با درخواست ازشرکت های آلمانی برای توقف کار با ایران حاشیه ساز شده بود، اکنون از اروپا خواسته است برای بازگرداندن تهران به میز مذاکره به آمریکا کمک کند.

‘ریچارد گرنل’ در گفت وگویی با گروه رسانه ای ‘فونکه’ که روز شنبه منتشر شد، گفت : انتظار داریم اروپا برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره به آمریکا کمک کند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه گذشته 18 اردیبهشت ماه بطور رسمی اعلام کرد که کشورش از توافق هسته ای 1+5 با ایران خارج می شود.این اقدام با انتقادات گسترده مقامات کشورهای مختلف جهان روبرو شده و اروپا اعلام کرده است که به برجام پایبند بوده و تلاش می کند تا برجام را زنده نگهدارد.
گرنل که در گذشته به عنوان صاحبنظر سیاسی با شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا – رسانه مورد اعتماد ترامپ – همکاری داشته است، هفته گذشته با اظهار نظر مداخله جویانه درباره ایران حاشیه ساز شد. گرنل که هفته گذشته کار خود را در آلمان آغاز کرد، روز سه شنبه در پی سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا و اعلام خروج از توافق هسته ای با ایران، با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «تحریم های آمریکا بخش های مهمی از اقتصاد ایران را هدف خواهند گرفت و شرکتهای آلمانی که با ایران کار می کنند، باید فورا کار خود را متوقف کنند!»
بسیاری از سیاستمداران آلمانی واکنش های انتقادآمیزی به این اظهارات نشان دادند و حتی سفیر آمریکا را به ریشخند گرفتند. ولفگانگ ایشینگر دیپلمات کهنه کار آلمانی و رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ خطاب به سفیر آمریکا نوشت: سرت به کار خودت باشد ؛ آلمانی ها مشتاق گوش دادن هستند، اما از دستور شنیدن خوش شان نمی آید!
سفیر آمریکا در واکنش به موج انتقادها تلاش کرد تا موضوع را لاپوشانی کند و در یک پیام دیگر در توئیتر نوشت: حرف من دقیقا برگرفته از اسناد و حرف های کاخ سفید بوده است!
اظهارات مداخله جویانه گرنل در حالی است که برلین بر لزوم حفظ برجام و همکاری با ایران تاکید کرده است و وزیر اقتصاد آلمان نیز وعده حمایت از شرکت ها را داده و وزیر دارایی این کشور هم در حال رایزنی با واشنگتن برای معافیت شرکتهای آلمانی است.

** در موضوع تعرفه تجاری توپ در زمین اروپا است
سفیر جدید و تازه کار آمریکا در آلمان همچنین از تعرفه های جدید آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم دفاع کرد و گفت : توپ اکنون در زمین بروکسل است. وی گفت که خطر بروز جنگ تجاری بین آمریکا و اتحادیه اروپا وجود ندارد هر چند توپ در زمین اروپا است.
آمریکا در ماه مارس (اواسط اسفند 1396) تعرفه های جدید 25 درصدی بر واردات آلومینیوم و فولاد اعمال کرد اما بطور موقتی شرکت های اتحادیه اروپا را تا اول ماه مه (11 اردیبهشت) از این تعرفه ها مستثنی کرد و دونالد ترامپ بار دیگر با ادامه این وضعیت تعلیق و بلاتکلیفی ، معافیت اروپا از تعرفه های جدید را تا اول ماه ژوئن تمدید کرد. کمیسیون اروپا هفته گذشته خواستار معافیت دائمی اروپا از تعرفه های آمریکا بر فولاد و آلومینیوم شد و تصمیم ترامپ برای تمدید معافیت موقت این اتحادیه از تعرفه ها را باعث طولانی شدن بی ثباتی در امر تجارت دانست.
در این حال ، گرنل سفیر آمریکا در آلمان گفت: هیچ جنگ تجاری وجود نخواهد داشت و این برداشت اشتباه است. ما در حال گفت وگو با دوستان برای حل یک مشکل هستیم.
به گزارش ایرنا، وی افزود: واشنگتن در انتظار شنیدن پیشنهادهایی از سوی اتحادیه اروپا پیش از تصمیم درباره اعمال تعرفه ها پس از مهلت اول ماه ژوئن (11 خرداد) است. وی افزود: آلمان کار چشمگیر و خارق العاده ای در زمینه تجارت انجام می دهد و ترامپ تنها خواستار وجود شرایط مساوی در تجارت است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید