کتابخوانی “داریوش ارجمند” در نمایشگاه کتاب

    کد خبر :280091

ارجمند گفت: ملت ایران از دیرباز از جمله قصه‌گوترین مردمان دنیا بوده‌اند؛ اما متاسفانه امروز جای خالی آثار ادبی و تالیفی برگرفته از متون ادبی کهن ما به شدت احساس می‌شود.

داریوش ارجمند در نشست کتابخوانی فرهنگسرای کتاب با بیان اینکه ملت ایران از دیرباز از قصه‌گوترین مردمان دنیا بوده‌اند، گفت: متاسفانه امروزه جای خالی آثار ادبی و تالیفی برگرفته از متون ادبی کهن ما به شدت احساس می‌شود.

ارجمند پس از کتابخوانی برای علاقه‌مندان گفت: باید در گنجینه‌ ادبیاتمان به دنبال مأخذ بگردیم؛ چرا که ما ادبیات بسیار غنی و بزرگی داریم و نیازی به مسائل پیش پا افتاده‌ غیرفرهنگی نداریم.

بازیگر پیشکسوت سینمای کشور با انتقاد از رویکردی که در آن نسل جوان به جای توجه به ریشه‌های فرهنگی و تمدن خود با فرهنگ‌های من‌درآوردی ارتباط یافته است، افزود: با وجود شمس و مولانا نسل جوان ما نباید گرایشی به امثال پائولو کوئیلو‌ها داشته باشد.

وی در ادامه به آثار تالیفی خود اشاره کرد و نمایشنامه‌ «سفر اشغال» درباره‌ مرگ رستم و «سلطان فیلگردن» که حکایتی از سعدی است را از جمله کتاب‌های منتشر شده‌اش در حوزه‌ی ادبیات کهن عنوان کرد.

وی مرگ رستم را مهمترین قصه در شاهنامه دانست و آن را ظرفیتی قابل توجه در خیل آثار نمایشی توصیف کرد.

آموزش و پرورش وارد عمل شود

داریوش ارجمند گفت: همه روزه هزاران بار این سوال از هنرمندان، مسئولان و اقشار جامعه پرسیده می‌شود که برای ترویج کتابخوانی چه باید کرد؟ پاسخ این سوال این است که آموزش و پرورش باید برای ایجاد این فرهنگ وارد عمل شود.

وی تاکید کرد: کتابخوانی چیزی نیست که در بیست سالگی بخواهد اتفاق بیفتد و باید ریشه‌های آن از خردسالی و کودکی در باور و اندیشه‌ی فرد پرورش داده شود.

وی تصریح کرد: امروزه اگر از کتابخوان‌ها بپرسید چطور کتابخوان شده‌اید، کیهان بچه‌ها و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را از دلایل آشنایی با کتاب و کتابخوانی معرفی می‌کند.

وی در ادامه ضمن انتقاد از حذف درس انشاء از مدارس، گفت: چطور می‌توان از بچه‌هایی که نه انشا می‌نویسند و نه لازم می‌بینند تا کتاب ببینند، انتظار کتابخوانی داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید