درخواست آمریکا برای انتقال ماهانه پنج سلاح هسته‌ای کره شمالی جهت نابودی در فرانسه

    کد خبر :280066

ایالات متحده از کره شمالی خواسته است تا هر ماه پنج بمب هسته‌ای این کشور به فرانسه منتقل شود تا احتمالا در این کشور از بین برده شود.

به گزارش تابناک، خبرگزاری یونایتد پرس به نقل از رسانه‌های کره جنوبی نوشته است که این درخواست آمریکا در جریان دیدار اخیر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا از کره شمالی و دیدار وی با کیم جونگ اون رهبر این کشور، و به بهانه تلاش برای اطمینان از حسن نیت کره شمالی در مذاکرات بین دو طرف مطرح شده است.

یکی از دیپلمات‌های کره جنوبی به روزنامه سگیه ایلبو گفته است که «می‌دانیم که این موضوع به طور مستقیم توسط پمپئو از اون درخواست شده است تا اطمینان از امکان نظارت و نابودی سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی به بهترین وجه ممکن محقق شود».

دیپلمات کره جنوبی با طرح این موضوع که هدف آمریکا این است که هر ماه پنج عدد از سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی به خارج منتقل شود، مدعی شده که نابودی سلاح‌های هسته‌ای منتقل شده به فرانسه، در دیدار اخیر ترامپ و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه مورد بحث قرار گرفته است.

به نوشته روزنامه‌های کره شمالی، اگر کره شمالی در جریان دیدار اون و ترامپ با خلع سلاح هسته‌ای موافقت کند و به پیمان منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) بپیوندد و یا این که بر سر ترتیباتی مشابه با آمریکا به توافق برسد، آن گاه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای مسئول بازرسی از این کشور خواهد بود. همچنین احتمالا از برنامه موشکی کره شمالی نیز بازرسی صورت خواهد پذیرفت.

کره شمالی پیش از این در سال 1993 اعلام کرد که تصمیم دارد از ان‌پی‌تی خارج شود ولی سال بعد بر سر برنامه هسته‌ای خود با واشنگتن به توافق رسید ولی بار دیگر در سال 2003 اعلام کرد که قصد دارد از این پیمان خارج شود و تصمیم خود را نیز عملی کرد.

در صورت توافق بر سر خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی، این موضوع فرایندی زمان‌بر خواهد بود. در سال 1989 آفریقای جنوبی پذیرفت که به برنامه هسته‌ای نظامی خود پایان دهد. نابودی سلاح‌های هسته‌ای این کشور و بازرسی‌های مربوطه سه سال زمان برد. در آن زمان آفریقای جنوبی شش سلاح هسته‌ای در اختیار داشت و در حال ساخت هفتمین سلاح بود.

جداسازی قطعات سلاح‌های هسته‌ای به منظور از بین بردن آنها، فرایندی پرهزینه نیز هست. آژانس بین‌المللی در سال 2007، هزینه این کار را حدود 4.5 میلیون دلار برآورد کرده است.

تخمین برخی اندیشکده‌های غربی نشان می‌دهد که کره شمالی مواد هسته‌ای مورد نیاز برای ساخت 13 تا 21 سلاح هسته‌ای را در اختیار دارد.

کره شمالی که رهبر آن از زمان برگزاری بازیهای المپیک زمستانی 2018 پیونگ چانگ روند سریع بهبود روابط با کره جنوبی و آمریکا را در دستور کار قرار داده است، مدتهاست که به شکل پنهانی در حال مذاکره هسته‌ای با آمریکا است و رهبر این کشور در دو نوبت میزبان وزیر خارجه فعلی آمریکا بوده است. قرار است رهبر کره شمالی و ترامپ، یک ماه دیگر و در سنگاپور با یکدیگر دیدار کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید