مسیر سخت امریکا برای تحریم صادرات نفت ایران

    کد خبر :280044

با بازگشت تحریم‌های هسته‌ای امریکا علیه ایران که پس‌از خروج این کشور از توافق برجام کلید خورد، گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره تأثیر این اقدام بر صنعت نفت ایران مطرح می‌شود. در دو و نیم سالی که از عمر برجام می‌گذشت، ایران توانست با بازگرداندن مشتری‌های اروپایی درکنار خریداران سنتی میزان صادرات نفت خود را به پیش از زمان تحریم‌ها بازگرداند.

به گزارش ایران جیب،دونالد ترامپ روز سه‌شنبه اعلام کرد امریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ خارج شده است و بالاترین سطح تحریم اقتصادی را علیه ایران اعمال خواهد کرد. طبق اعلام وزارت خارجه امریکا، تحریم‌ها شامل تدابیری است که بخش‌های نفت و کشتیرانی را هدف خواهد گرفت اما پیش از آن یک دوره مهلت شش ماهه داده می‌شود تا شرکت‌ها بتوانند به قراردادهایشان خاتمه داده و سرمایه خود را خارج کنند. این اقدام امریکا باعث شد تا قیمت نفت در بازارهای جهانی رکورد سه و نیم سال گذشته را بشکند و به بالای 77دلار برسد. اکنون با احتمال توقف خرید نفت ایران ازسوی برخی از خریداران این موضوع مطرح می‌شود که صادرات نفت کشورمان چه میزان از اقدام امریکا و فشار بر سایر کشورها متأثر می‌شود. در شرایطی که برخی از کشورهای منطقه وابستگی خود به نفت ایران را با صادرات ارزان‌تر نفت خام امریکا، قطع کرده‌اند، عربستان سعودی هم اعلام کرد که با همکاری سایر تولیدکنندگان، تأثیر هرگونه کاهش عرضه نفت را کاهش خواهد داد.

این درحالی است که بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان اعلام کرده است که با خروج امریکا از برجام اتفاق قابل ذکری در صادرات نفت و گاز و میعانات گازی کشور نمی‌افتد و درآمدهای ارزی تغییر نمی‌کند. ازسوی دیگر گزارش‌ها حاکی از این است که خریداران نفت ایران نیز به‌دنبال معافیت از تحریم‌هایی هستند که ازسه ماه دیگرصنعت نفت ایران را هدف قرار می‌دهند. خبرگزاری رویترز هم گزارش داده است که تحریم نفت ایران بسیار سخت‌تر از گذشته است و اروپا با این تصمیم امریکا همراهی نخواهد کرد.

صادرات نفت ایران تغییر نمی‌کند

درهمین زمینه وزیرنفت کشورمان در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: ظرفیت تولید نفت کشور برای سال آینده چهار میلیون بشکه می‌ماند اما در میعانات که اکنون حدود ۷۰۰ هزار بشکه است به یک میلیون بشکه در سال‌های آینده خواهیم رسید.

وی درباره قیمت جهانی نفت نیز گفت: رئیس جمهوری امریکا درباره بهای نفت دو دوزه بازی می‌کند زیرا از طرفی با برخی کشورهای اوپک برای کاهش تولید و افزایش قیمت بسته است و از طرفی نیز برای اینکه از فشار داخلی خارج شود اوپک را مقصر افزایش قیمت نفت معرفی می‌کند.

زنگنه با بیان اینکه پشتوانه جمهوری خواهان امریکا نفت است افزود: یک عده در اوپک ابزار دست امریکایی‌ها شده‌اند. وی گفت: فاز دو پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۱۲میلیون لیتر بنزین یورو ۵ تولید می‌کند آماده افتتاح و تولید آن در حال تثبیت است.زنگنه افزود: فاز سه این پالایشگاه نیز اواخر سال به بهره‌برداری می‌رسد که در مجموع پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۳۶میلیون لیتر بنزین تولید خواهد کرد. وی با بیان اینکه حدود ۸۸میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنیم گفت: اکنون کیفیت بنزین در مقایسه با گذشته بهتر شده‌است. زنگنه افزود: سال گذشته ۶ فاز در پارس جنوبی با تولید حدود یکصد و ۵۰ میلیون متر مکعب گاز در مدار قرار گرفت و امسال نیز چهار فاز به بهره‌برداری می‌رسد.

رویترز: امریکا کار سختی برای تحریم نفتی ایران دارد

خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به خروج یکجانبه واشنگتن از برجام، به‌نقل از مقام‌های این کشور نوشت: تحریم نفت ایران این بار (نسبت به دوران قبل توافق) بسیار سخت‌تر خواهد بود. به گزارش ایرنا، این گزارش ادامه می‌دهد: اداره منابع انرژی وزارت امور خارجه امریکا در سال‌های 2012 تا 2015 با همکاری رهبران اروپا موفق به اعمال تحریم‌های ضد ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور شد.

رویترز می‌افزاید: این بار اما این اداره چالش‌های بزرگی پیش رو دارد؛ چرا که اروپا با موضع خصمانه ترامپ در قبال ایران مخالف و به‌دنبال راه‌‌هایی برای جلوگیری از اعمال تحریم‌ها است. «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا روز سه‌شنبه بازگشت تحریم‌های ایران را اعمال کرده و به دولت‌ها 180 روز فرصت داده بود تا خرید نفت از ایران را کاهش دهند.

خریداران نفت ایران به‌دنبال معافیت از تحریم‌های امریکا

ایران سومین صادرکننده بزرگ نفت عضو اوپک پس از عربستان سعودی و عراق و تأمین‌کننده کلیدی بخصوص برای پالایشگاه‌های آسیایی است. برهمین اساس خریداران نفت ایران به‌دنبال راهی برای تداوم خرید نفت از ایران هستند. کره جنوبی اعلام کرد به‌دنبال معافیت از تحریم‌های امریکا برای خرید نفت ایران است و احتمالاً سایر مصرف‌کنندگان بزرگ روند مشابه را دنبال خواهند کرد.

انی ایتالیا به فکر جایگزین نفت ایران

در عین حال شرکت‌های نفتی اروپایی مواضع محتاطانه‌ای در قبال تحریم‌های امریکا نشان می‌دهند. مدیر شرکت انی ایتالیا در نشست سالانه این شرکت به سهامدارانش گفت، انی تمام طلب‌های معوق خود از ایران بابت سرمایه‌گذاری‌های سال‌های گذشته در این کشور را از تهران گرفته و قصدی برای اجرای پروژه جدید در ایران ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید