استعفای ناگهانی رئیس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

    کد خبر :279760

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها چند روز پس از خروج آمریکا از برجام بدون ارائه هیچ توضیحی از استعفای رئیس بازرسان آژانس خبر داد.

به گزارش بازتاب به نقل از خبرگزاری فرانسه، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرد: ترو واریورانتا، رئیس بازرسان آژانس استعفا کرده است.

در حالی که تنها چند روز از خروج دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از توافق ایران و قدرت‌های جهانی می‌گذرد، واریورانتا که از سال 2003 در این سمت فعالیت می‌کند و شخصی بوده که گزارش‌های آژانس درباره پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش در این توافق را ارائه می داده، بدون ارائه هیچ توضیحی استعفا کرده است.

سخنگوی آژانس ضمن اعلام این خبر گفت که فعالیت‌های پادمانی آژانس کماکان در سطح قبل و به طور حرفه‌ای ادامه خواهد داشت.

در حال حاضر ماسیمو آپارو، رئیس دفتر راستی آزمایی آژانس در ایران به طور موقت جایگزین واریورانتا فنلاندی شده است و بنا به گفته سخنگوی آژانس جایگزین قطعی او به زودی مشخص خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات آمریکایی به‌رغم خروج این کشور از توافق هسته‌ای خواهان ادامه بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در ایران هستند.

یک مقام در هیئت آمریکا در آژانس به خبرگزاری فرانسه گفت: آمریکا همچنان از اجرای بازرسی‌های سخت آژانس در ایران طبق اختیارات کامل دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل حمایت می کند.

از زمان اجرای توافق هسته‌ای با ایران آژانس صدها بازرسی را در ایران انجام داده و در تمام 10 گزارش خود از روند اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تایید کرده که ایران به طور کامل به این توافق پایبند است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید