خانه‌های خالی قابلیت شناسایی ندارند

    کد خبر :279582

تعدد زلزله در کشور رفتار مشتریان بازار مسکن را تغییر داده و باعث شده بسیاری از افراد به‌دنبال خانه‌هایی مقاوم باشند.

در پی ایجاد این نیاز طرح‌هایی برای تسهیل بازسازی بافت‌های فرسوده نیز ارائه شده است. در این میان اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد، که تهران به‌تنهایی 7/14‌درصد از جمعیت شهری کشور را شامل می‌شود. به‌گفته کارشناسان، تهران دیگر بیش از این ظرفیت توسعه ندارد؛ همچنین راه‌اندازی سامانه دریافت مالیات از خانه‌های خالی از سکنه نتیجه مطلوبی برای مردم و وزارت مسکن به‌همراه نخواهد داشت، چرا که همیشه برای شهر‌ها وجود چهار یا پنج‌درصد از این خانه‌ها و حتی هشت‌درصد در مناطق توریستی منطقی است.

به گزارش بازتاب به نقل از آرمان، پبیت ا… ستاریان، کارشناس ارشد مسکن می‌گوید: «طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی از سکنه قابل اجرا نخواهد بود، چرا که مطمئنا خانه‌های خالی از سکنه قابلیت شناسایی نخواهند داشت؛ و در انتها یک ریال هم درآمد از این بابت نمی‌توان کسب کرد.

وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی سامانه دریافت مالیات از خانه‌های خالی از سکنه خبر داده است و با اشاره به اینکه مسئول این سامانه سازمان امور مالیاتی است گفته‌اند وزارت راه و شهرسازی نیز در اجرای این طرح به آنها کمک خواهد کرد. نظر شما درباره راه‌اندازی این طرح چیست؟

پایه این قانون غلط است؛ چرا که ما چنین خانه‌های خالی در کشور نداریم؛ به‌نظر من راه‌اندازی سامانه دریافت مالیات از خانه‌های خالی از سکنه نتیجه مطلوبی برای مردم و وزارت مسکن به‌همراه نخواهد داشت، چرا که ضریب خانه‌های خالی در کشور به همان تعدادی است که در هر کشوری؛ در تمامی‌شهرها و در تمام زمان‌ها وجود داشته است؛ یعنی باید توجه داشت از این آماری که حدود یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار واحد برای مسکن‌های خالی اعلام شده؛ همیشه برای شهر‌ها وجود چهار یا پنج‌درصد از این خانه‌ها و حتی هشت‌درصد خانه خالی از سکنه در مناطق توریستی منطقی بوده است و از حدود ۶۰ سال گذشته این مساله در کشور وجود داشته؛ که در یک شهر هرگز قابل حذف نخواهد بود، باید توجه داشت طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی از سکنه قابل اجرا نخواهد بود، چرا که مطمئنا خانه‌های خالی از سکنه قابلیت شناسایی نخواهند داشت؛ و در انتها یک ریال هم درآمد از این بابت نمی‌توان کسب کرد، چرا که این خانه‌ها جزو‌درصد معمول خانه‌های خالی در سطح یک شهر هستند.

نظر شما در رابطه با حذف اوراق تسهیلات از وام ساخت مسکن در بافت فرسوده با توجه به صحبت‌های مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن که گفته‌اند: « برای انبوه‌سازانی که اقدام به احداث واحد مسکونی طبق الگوی مصرف کنند، الزام خرید اوراق تسهیلات حذف شده است» چیست؟

همواره باید برای بافت‌های فرسوده تدابیر و مزایای ویژه‌ای در نظر گرفته شود؛ چرا که باید توجه داشت این‌ تدابیر به‌عنوان طرح مسکن تلقی نمی‌شوند؛ و باید به‌عنوان یک طرح دائمی در همه شهرها و در تمام دنیا اجرا شود، با در نظر گرفتن اینکه به‌طور دائم بافت شهرها پس از مدتی فرسوده می‌شوند؛ و باید این بافت‌ها ترمیم و بازسازی شود. بازسازی و پرداختن به بافت فرسوده به مراتب سخت‌تر از بخش‌های دیگر است، چرا که نیازمند حل مسائل ملکی است و نیاز به مشارکت مردم وجود خواهد داشت، همچنین حل مسائل قانونی و برای اجرای روند بازسازی به همکاری در بسیاری بخش‌ها وجود دارد. همچنین تراکم این بخش‌ها به‌گونه‌ای است، که به حل کمبود مسکن در کشور کمکی نمی‌شود؛ و همان مقدار مسکن ثابت باقی می‌ماند و شاید حتی کمتر از میزان اولیه شود، چرا که در این بافت‌ها خانه‌های ۴۰ یا ۲۰ متری وجود دارد؛ که در راستای بازسازی ممکن است با هم ادغام، و با متراژ بالاتری بازسازی شوند؛ در نتیجه پیگیری این طرح باید در قالب یک برنامه مداوم در کشور مطرح شود، برای مثال ۷۰۰‌هزار خانه با بافت فرسوده در شهر تهران وجود دارد و شاید شهرداری بتواند در نهایت با کمک دولت و مردم در سال ۱۰۰‌هزار مورد خانه را بازسازی کند، پس باید حدود هفت یا هشت سال زمان متوالی برای حل این مشکل، در بافت شهری در نظر گرفته شود. پس از همین هشت سال، بازهم ۳۰۰‌هزار خانه به بافت فرسوده اضافه خواهد شد و این چرخه ادامه خواهد داشت. ما خانه‌های این‌چنین را از افرادی که صاحب خانه‌های فرسوده‌ای که احتمال تخریب در خانه‌هایشان وجود دارد می‌گیریم؛ و خانه‌های بازسازی شده‌‌ با کیفیت بهتر به آنها ارائه می‌دهیم. گاهی بافت این مناطق به قدری متراکم است که اگر چند طبقه هم بتوان ساخت ۱۰ یا ۲۰‌درصد به تعداد این خانه‌ها افزود، پس نمی‌توان‌ گفت این بازسازی‌ها باعث بیشتر شدن مسکن و بالا رفتن تعداد خانه‌ها می‌شود. در قیاس طرح مسکنی که برای نیاز یک‌میلیون و نیم خانوار مطرح می‌شود رقمی محسوب نمی‌شود؛ در بازسازی این خانه‌های فرسوده، اگر ۱۰۰‌هزار خانه تخریب شود؛ نهایتا همان ۱۰۰‌هزار خانه را می‌توان ساخت. برای کارکردن روی این مساله، چون نیاز به سرمایه دارد، و قطعا مشکلاتی هم خواهد داشت؛ سازنده‌ها باید به‌شدت از سوی دولت و شهرداری تشویق شوند تا به فعالیت در این حوزه جذب شود.

چه راهکارهایی موجب علاقه‌مندی سازندگان در این حوزه می‌شود؟

راهکارهایی که می‌تواند سبب علاقه‌مندی سازندگان در این حوزه شود شامل بخشیدن تراکم‌ها و عوارض به سازندگان، تسهیل کارهای ثبتی در تجمیع واحدها و علاوه بر آن ارائه وام‌های دولتی با‌درصد پایین برای جذب سرمایه‌گذاران ساختمانی به این بخش است، این کار از ساخت‌و‌ساز در حاشیه شهرها جلوگیری کرده؛ و قاعدتا به بازسازی و زیباسازی چهره شهر کمک خواهد کرد. ما در بخش مسکن نیازمند تدوین برنامه جامعی هستیم، که در این بخش باید اصلاح ساختارها موردتوجه قرار گرفته و قوانین متناسب تدوین و اجرا شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید