جای خالی آینده نگری در کشور در حوزه «مادران باردار»

    کد خبر :278820

مراقبت های دوران بارداری و تأثیر آن بر سلامت مادران و تقدم پیشگیری بر درمان امروزه یکی از موضوعات بسیار مهمی است که توجه به آن می تواند نقش موثری در افزایش سلامت جامعه و بهبود کیفیت زندگی شهروندان در آینده داشته باشد؛ آینده ای که اگر در این بخش کمبودهایی وجود داشته باشد با خسارت های سنگینی رو به رو می شود.
به گزارش بازتاب، در حال حاضر مراقبت های دوران بارداری یکی از شاخص های مهم طب پیشگیری محسوب می‌شود و عبارت است از نظارتی نظام مند که شامل انجام معاینه و مشاوره در مورد مسائل ضروری بارداری، دادن اطمینان خاطر، آموزش و حمایت از مادر باردار و خانواده او، برطرف کردن ناراحتی جزئی دوران بارداری و تهیه یک برنامه غربالگری مداوم بالینی و آزمایشگاهی برای تأیید کم خطر بودن بارداری می باشد.
مطالعات جهانی موید این امر بوده است که مراقبت‌های دوران بارداری، موثرترین عامل در بهبود نتایج بارداری و ایجاد اطمینان برای سلامت کودکان در آینده است. دریافت مراقبت های دوران بارداری، از زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد پیشگیری می‌کند و با انتقال نوعی آرامش و اطمینان خاطر به مادران باردار، سرانجام بهتری برای نوزاد آنها ایجاد می‌کند.
ارتقای کیفیت خدمات رسانی به مادران باردار را می‌توان موثرترین و کم هزینه ترین راه مقابله با مشکلات آینده مادران باردار و نوزادان آنها دانست که باید در سرلوحه برنامه های مدیران باشد؛ اصلی پذیرفته شده که سلامت و پیشرفت هر جامعه در گرو آن است. یعنی ارتباط مستقیم میان سلامت جامعه و سلامت زنان که اگر مد نظر قرار گیرد، می‌بایست حفظ سلامت مادران در اولویت خدمات بهداشتی قرار گیرد.
بر اساس مطالعاتی که در تگزاس صورت گرفته، آموزشی که در مراکز ویژه به مادران باردار ارائه می‌شود، تاثیر به سزایی در نتیجه بارداری این مادران و سلامت نوزادان ایشان ایفا کرده است. آمارهایی که نشان می‌دهد تا چه اندازه حمایت از مادران باردار در آینده یک جامعه و هزینه هایش موثر است. مثل هزینه هایی که می‌بایست صورت گیرد تا نوزوادان دچار کمبود، به وضعیت عادی برسند.
در ایران اگرچه تلاش های فراوانی برای مراقبت و حفظ سلامت مادران باردار صورت پذیرفته و می‌پذیرد، اما حجم آنها کافی نیست. مراقبت هایی که علاوه بر ناکافی بودن، به دلیل هزینه بر بودن خدماتی که در این خصوص ارائه می‌شوند، از دسترس اقشار کم درآمد جامعه خارج هستند و تدبیر چندانی برای جبران آن اندیشیده نشده است.
با توجه به ضرورت هایی که مورد اشاره قرار گرفت، نگاه مسئولان و به ویژه متولیان بهداشت و درمان کشور به این بخش نیازمند تغییرات اساسی‌ست. تغییری از جنس برچیدن بساط درآمد محور در این بخش و جایگزین کردن آن با نگاه خدمات رایگان و البته جامع. خدماتی که نه به مادران باردار، که به آینده سازان کشور ارائه می‌شود چراکه مادران باردار امانت دارانی هستند که سرمایه های انسانی کشور را پرورش می دهند و هرچه خدمت و آرامش بیشتری داشته باشند خواهند توانست این رسالت را بهتر انجام دهند.
موضوعی که بسیاری از کشورهای توسعه یافته به آن رسیده اند و بر اساس آن، ارائه خدمات مطلوب و کافی به مادران باردار را در دستور کارشان قرار داده‌اند؛ خدماتی در راستای تامین سلامت مادران و نوزادان آنها که اگر نگوییم یکی از کلیدی ترین آینده نگری ها برای هر کشوری است، دست کم در زمره این دست اقدامات قرار دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید