ضرورت جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور

  • اجتماعی
  • پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۹:۱۷
    کد خبر :278810

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در سراسر دنیا مهاجرت دانشجویان برای ادامه تحصیل در کشورهای دیگر امری عادی و رایج است ولی نکته مهم فراهم کردن شرایط بازگشت این دانشجویان به کشور مبدا است.

دکتر سورنا ستاری روز پنجشنبه در نشست روسای ۳۰ دانشگاه متولی همکاری های علمی بین المللی در وزارت علوم گفت: میانگین مهاجرت دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور از میانگین جهانی نیز پایین تر است و ارائه آمارهای غلو آمیز از طرف برخی از افراد در این خصوص صحیح نیست.

وی افزود: همه کشورها دانشجویانی در کشورهای دیگر دارند، برای مثال چین ۳۵۰ هزار دانشجو در آمریکا دارد، بنابراین مهاجرت دانشجویان امری رایج است و اصلاً نگران کننده نیست و مسئولان باید برای بازگشت دانشجویان پس از تحصیل به کشور برنامه ریزی و مشوق هایی لازم را پیش بینی کنند.

دکتر ستاری گفت: دانشجویانی که به خارج از کشور می روند عموماً از دانشجویان موفق و نخبه هستند و در خارج از کشور فرصت های شغلی پیدا می کنند لذا برای بازگشت این نخبگان به عنوان یک سرمایه انسانی، باید شرایط خاصی را در کشور فراهم کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به رشد تفاهم نامه های همکاری دانشگاههای ایران با دانشگاههای خارجی گفت: باید مدل‌های علمی انتقال فناوری را درقالب این تفاهم نامه ها پیاده کنیم و اینکه طرف های خارجی در قالب یک قرارداد، فناوری خود را به ما بفروشند نوعی ساده انگارانه است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان زیر مجموعه معاونت علمی ریاست جمهوری، بیشترین همکاری را با وزارت علوم دارد و آمادگی کامل دارد در قراردادهای پژوهش و فناوری مهم بین المللی به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کمک کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید