مدیرعامل بوئینگ: قراردادمان با ایران را لغو می‌کنیم

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۵:۴۳
    کد خبر :278681

علاوه بر لغو قرارداد بوئینگ با ایران، مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند مجوز‌های شرکت ایرباس برای فروش هواپیما به ایران نیز لغو خواهد شد.

شرکت هواپیماسازی بوئینگ اعلام کرد از تصمیم دولت آمریکا برای لغو قرارداد فروش هواپیما با ایران تبعیت می‌کند.

به گزارش بازتاب به نقل از نیویورک‌تایمز، دنیس مولنبرگ، مدیر عامل شرکت بوئینگ، اعلام کرد که این شرکت از تصمیم دولت ترامپ برای لغو مجوز‌های بوئینگ برای فروش ۲۰ میلیارد دلار هواپیما به ایران، تبعیت خواهد کرد.

مولنبرگ گفت: “ما به پیروی از رهنمود‌های دولت آمریکا، ادامه می‌دهیم”.

او گفته به دلیل وجود احتمال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، بوئینگ خود را به هیچگونه برنامه تولید هواپیما برای ایران متعهد نکرده بود.

اظهارات مدیر عامل بوئینگ در حالی مطرح شد که روز قبل، دولت آمریکا اعلام کرده بود که قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران پس از خروج آمریکا از برجام، لغو خواهد شد.

سه شنبه گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پس از مدت‌ها انتقاد از توافق هسته‌ای، از آن خارج شد و تحریم‌ها را علیه ایران دوباره برقرار کرد. در پی برقراری مجدد تحریم‌ها، قرارداد‌های تجاری با ایران نیز به خطر افتاد.

علاوه بر لغو قرارداد بوئینگ با ایران، مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند، مجوز‌های شرکت ایرباس برای فروش هواپیما به ایران نیز لغو خواهد شد.

پیش‌تر، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز سه شنبه با اشاره به بوئینگ و ایرباس گفته بود طبق برجام معافیت‌هایی برای فروش هواپیما، قطعات و خدمات وجود داشت، اما مجوز‌های موجود، لغو خواهند شد.

منوچین اعلام کرد: “مجوزها، لغو می‌شوند. هدف این است که تحریم‌های حداکثری علیه ایران، اعمال و حفظ شوند. در اینجا، هدف این است”.

به گفته نیویورک‌تایمز، لغو مجوز‌ها به این معناست که بوئینگ یک بازار پرسود را از می‌دهد. با این حال، ضرر بوئینگ از رقیبش ایرباس کمتر خواهد بود.

در سال ۲۰۱۶، بوئینگ موافقت کرد که ۸۰ جت مسافربری به ارزش ۱۷ میلیارد دلار، به شرکت ایران ایر بفروشد. با این حال، هرگز تولید این هواپیما‌ها را شروع نکرد. ایرباس سه هواپیما به ایران تحویل داد و یک سفارش ۱۹ میلیارد دلاری از ایران ایر برای ساخت ۱۰۰ هواپیمای جدید دریافت کرده بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید