مشکین فام: پیامی از توتال برای رفتن دریافت نکرده ایم

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۶:۲۳
    کد خبر :278077

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس میزان سرمایه‌گذاری توتال در بخش‌های طراحی و برگزاری مناقصات فاز ۱۱ را ۹۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: پس از خروج آمریکا از برجام گزارشی از شرکت توتال مبنی برای همکاری نکردن در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی دریافت نکرده ایم.

محمد مشکین فام در آخرین روز ازبرگزاری بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تاکنون پیامی از شرکت توتال برای همکاری نکردن در فاز 11 پارس جنوبی دریافت نکره ایم و این شرکت به همکاری خود برای توسعه این میدان ادامه می‌دهد.

وی افزود: تاکنون شرکت توتال 90 میلیون دلار برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی در بخش‌های طراحی و برگزاری مناقصات هزینه کرده؛ روابط‌مان با شرکت توتال بر مبنای قرارداد و احترام متقابل است و فکر نمی‌کنم از این بابت مشکلی ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به دیدار با مدیران حاضر توتال در نمایشگاه نفت امسال اشاره کرد و گفت: در این دیدار جزییات بیشتر توسعه فاز 11 بررسی شد، اگر قرار بود توتال همکاری خود را با ایران قطع کند هرگز درباره جزییات وارد بحث و تبادل نظر نمی‌شد و این امر حاکی از جدی بودن توتال در انجام کارهایش است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که تمهیدات لازم برای توسعه فاز 11 اندیشیده شده که یکی از آنها تحریم‎های احتمالی است، ادامه داد: توسعه این فاز برای ما از اولویت برخوردار است و قطعا فاز 11 را توسعه می‌دهیم، اگر توتال باشد با آنها ادامه می‌دهیم و اگر توتال نباشد گزینه‎های A و B را برای این ادامه فعالیت در این فاز در نظر گرفته‌ایم.

وی در توضیح این مکانیزم افزود: چنانچه توتال از توسعه این فاز کنار بکشد، گزینه اول ادامه همکاری با شرکت چینی سی‌ان‌پی‌سی‌آی شریک دیگر کنسرسیوم توسعه‌دهنده است و چنانچه شرکت چینی هم نیاید با توجه به این که شرکت پتروپارس فازهای 12 و 19 را توسعه داده و همچنین تجربه حضور در پارس جنوبی را دارد، کار را ادامه می‌دهد.

مشکین فام گفت: توسعه فاز 11 پارس جنوبی در 2 بخش دیده شده است که در بخش نخست که شامل تولید گاز طبیعی، حفاری چاه، ساخت سکوی انتقال گاز به خشکی می‌شود شرکت پتروپارس مشکلی نخواهد داشت؛ منتها در بخش دوم توسعه که مربوط به ساخت سکوهای فشارافزا می‌شود با توجه به این که فناوری ساخت این سکوها در ایران موجود نیست امکان دارد در این ارتباط با مشکلاتی مواجه شویم و نتوانیم از خدمات بین‌المللی استفاده کنیم که شاید در این مورد تجدیدنظر کنیم.

وی با تاکید بر این که نگران ترک توتال از فاز 11 نیستیم، تصریح کرد: با توجه به موضع اتحادیه اروپا درخصوص خروج آمریکا از برجام مشکلی درمورد توسعه فاز 11 به وجود نمی‌آید و توتال به فعالیت خود در فاز 11 ادامه می‌دهد.

وی افزود: با این حال کار در فاز 11 و پارس جنوبی هرگز متوقف نمی‌شود، ما مناقصه‌های این فاز را انجام می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که ایران از 20 سال گذشته توسعه پارس جنوبی را شروع کرده و در سال‌های گذشته باوجود تنگناهای زیادی که در این بخش داشته، اما هرگز متوقف نشده است، ادامه داد: از 6 ماه قبل خودمان را برای هر اتفاقی آماده کرده و برنامه‌ریزی‎های لازم را در این زمینه انجام داده‌ایم.

وی با بیان این که عمده پیمانکاران پارس جنوبی ایرانی هستند، افزود: با توجه به این که بخش قابل توجهی از کالاهای مورد نیاز پارس جنوبی وارد شده است یا به زودی وارد می‌شود، بنابراین نگران تحریم‎های احتمالی نیستیم.

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس درباره رفع مشکلات مالی پیمانکاران نیز تصریح کرد: هیچ مشکلی برای تامین منابع مالی پیمانکاران نداریم، ضمن این که به ارزیابی نیاز مالی پیمانکاران برای تکمیل پروژه‌های آنها می‌پردازیم و سازمان حسابرسی مستقل هزینه‌کرد پیمانکاران در پارس جنوبی را ارزیابی می‌کنند.

مشکین فام ادامه داد: براین اساس تسویه حساب‎ها براساس گزارش سازمان حسابرسی به آنها پرداخت می‌شود، بنابراین پیمانکاران نگران نباشند، زیرا برای اجرای کارهای باقی مانده در پارس جنوبی منابع داریم و چنانچه کار را نیز به اتمام برسانند به نحو احسن با آنها تعامل خواهیم داشت.

وی درباره ورود تجهیزات سکوهای B و C فاز 13 نیز گفت: تجهیزات وارد و مقدمات کار هم شروع شده است و براساس تاریخ اعلامی طی 6 ماه آینده این سکوها نیز تولیدی خواهند شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس همچنین درباره توسعه میدان گازی فرزاد بی با بیان این که مسائل‌مان با شرکت هندی حل شده است و به‎زودی نیز قرارداد توسعه این میدان امضا می‌شود، افزود: براساس توافق‎های انجام شده، بخشی از گاز فرزاد بی به میدان‎های نفتی تزریق شده و بخش دیگری از این گاز در اختیار ظرفیت خالی پالایشگاه‎های گاز پارس جنوبی برای پالایش قرار می‌گیرد.

به گزارش تسنیم، وی درباره توسعه لایه نفتی پارس جنوبی نیز یادآور شد: مذاکرات توسعه این میدان پیشتر با شرکت مرسک در حال انجام بود، اما پس از خرید شاخه مرسک از سوی توتال، مذاکرات با آن نیز متوقف شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که چند شرکت برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی ابراز علاقه کرده‌اند، تصریح کرد: به دلیل شرایط خاص میدان، توسعه آن به تخصص بالای شرکت نیاز دارد. این امر در انتخاب شرکت‎ها برای توسعه مهم است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید