هیلاری کلینتون: ترک برجام ضریب امنیت آمریکا را کاهش می‌دهد

    کد خبر :277742

وزیر امور خارجه آمریکا در دور اول ریاست جمهوری باراک اوباما، اقدام شب گذشته دونالد ترامپ مبنی برخروج آمریکا از توافق هسته ای 1+5 با ایران را ‘اشتباهی بزرگ’ توصیف کرد.

به گزارش ایرنا، خانم هیلاری کلینتون در واکنش به خروج آمریکا از برجام، روز چهارشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت : خروج از توافق هسته ای با ایران اشتباهی بزرگ است. این اقدام باعث کاهش ضریب امنیت آمریکا و کمرنگ شدن اعتماد به این کشور خواهد شد. با این اقدام، ایران خطرناک تر می شود.

کلینتون با طرح این پرسش که گزینه جایگزین (پلان B) برای برجام چیست؟، نوشت: هر کسی که فکر می کند اقدام نظامی و بمباران می تواند پاسخگو باشد، به شدت در اشتباه است.

‘به عنوان وزیر امور خارجه وقت آمریکا، به انجام مذاکرات برای اعمال تحریم های بین المللی سخت برای کشاندن ایران به پای میز گفت و گو، کمک کردم.’

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا خاطرنشان کرد: (با خروج از برجام) پرداختن به تهدیدهای دیگر نظیر موشک های هسته ای و تروریسم نیز سخت تر خواهد شد. اکنون دیگر اهرمی نداریم و ایران آزاد است تا هر کاری می خواهد انجام دهد.

رئیس‌جمهوری آمریکا دیشب (سه‌شنبه شب) به وقت ایران، با تکرار اتهام و توهین علیه ایران اعلام کرد که دولتش دیگر در برجام نخواهد ماند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله پس ازاعلام تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا تأکیدکردکه این اتحادیه به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است.

سران انگلیس، آلمان و فرانسه نیز با انتشار بیانیه جداگانه‌ای حمایت خود را از برجام اعلام کردند.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز دقایقی پس از اعلام خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که به وزارت امور خارجه دستور داده است ظرف چند هفته آینده با کشورهای اروپایی و روسیه و چین، رایزنی و مذاکره کند و اگر منافع ملت ایران تامین شود، در برجام خواهد ماند.

رئیس جمهوری همچنین گفت: من از امشب از یک نظر متاسف هستم که مردم آمریکا که مردم بزرگی هستند گرفتار زمامدارانی شده اند که حیثیت آنها را زیر پاگذاشته است و از طرفی شادم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است و بی تردید راه خود را با موفقیت ادامه می دهیم.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در توییتی نوشت: در واکنش به تخلفات رئیس جمهوری آمریکا و خروج غیرقانونیش از توافق هسته‌ای، من به دستور رئیس‌جمهوری روحانی تلاش‌های دیپلماتیکی را پیش خواهم برد تا بررسی کنیم آیا سایر شرکای برجام قادر هستند که منافع کامل این توافق را برای ایران تضمین کنند. پاسخ ما منوط به نتیجه این بررسی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید