بازخوانی هلال احمر در سال بحران

  • اجتماعی
  • سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۴:۲۶
    کد خبر :277058

۱۸ اردیبهشت، روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر روزی است که می‌توان آن را بهانه‌ای کرد برای بازخوانی عملکرد یکسال گذشته جمعیت هلال احمر ایران، جمعیتی که در طول این یک سال شاید یکی از پر تب و تاب ترین سال‌های عمر حدود صد ساله خود را پشت سر گذاشت. سالی که در کنار بخش‌های مختلف جمعیت، سازمان امداد و نجات بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، سال گذشته، پیش از اینکه هفته هلال احمر و روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر فرا برسد، امدادگران درگیر عملیات امداد و نجات در زلزله خراسان رضوی شدند که در فروردین ماه رخ داد و پس از آن در حادثه ریزش معدن یورت استان گلستان حضور پیدا کردند. پس از پشت سر گذاشتن این حوادث،‌ هفته هلال احمر سر رسید و بعد از آن اتفاق‌هایی رخ داد که هر کدام به طریقی هلال احمر را در تب و تاب انداخت. از حضور در عرصه بین‌المللی تا حوادث پشت سر هم در داخل کشور.

تغییر ریاست جمعیت هلال احمر

یکی از اتفاق‌های این بازه یکساله، تغییرات مدیریتی در جمعیت هلال احمر بود. امیر محسن ضیایی، رئیس پیشین جمعیت هلال احمر از سمت خود استعفا داد و پس از آن شورای عالی جمعیت هلال احمر انتخابات برگزار کرد. در این انتخابات که در تاریخ ۲ مهر سال گذشته برگزار شد. براساس قوانین اعضای این شورا باید با آرای خود دو نفر را انتخاب می‌کردند تا در نهایت رئیس جمهور از میان این دو، یک نفر را به ریاست جمعیت منصوب کند. علی اصغر پیوندی با ۱۱ رأی و مصطفی محمدیون، دبیرکل پیشین جمعیت هلال احمر با ۹ رأی دو گزینه نهایی بودند که در نهایت در تاریخ ۱۱ مهر ماه سال ۹۶ ، رییس جمهور علی اصغر پیوندی را به عنوان رئیس جدید جمعیت هلال احمر منصوب کرد.

کمک به آوارگان روهینجایی

این تغییرات در حالی بود که آن زمان جمعیت هلال احمر ایران، در “گیر و دار” یک ماموریت بین المللی بود. ارسال کمک‌های بشردوستانه و محموله‌هایی شامل اقلام زیستی، درمانی و غذایی به آوارگان روهینجایی که پس از درگیری‌ها از میانمار آواره شده بودند از شهریور سال گذشته توسط جمعیت هلال احمر صورت گرفت و این کمک‌ها در سه بخش ارسال شد. دو محموله اول در زمان محسن ضیایی ارسال شد و محموله سوم در شرایطی ارسال شد که رئیس جدید به تازگی ریاست هلال احمر را بر عهده گرفته بود. از همین رو علی اصغر پیوندی، پس از انتصاب و حتی پیش از اینکه به طور رسمی معارفه شود اولین مأموریت خود را انجام داد و همراه با ارسال محموله سوم، با تیمی به محل حضور آوارگان میانماری سفر کرد تا بعد از بررسی بهتر اوضاع، شرایط شیوه و نوع ارسال کمک‌های بعدی مشخص شود.

پوشش مراسم اربعین

هلال احمر پس از انجام ماموریت بین‌المللی خود یکی از ماموریت‌های سالانه‌اش در آستانه مراسم اربعین را آغاز کرد. بخش‌های مختلف جمعیت هلال احمر به ویژه سازمان امداد و نجات و مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از ۷ آبان این ماموریت را آغاز کردند که به مدت ۱۵ روز ادامه داشت. سازمان امداد و نجات مسئولیت داخل مرزها را داشت و مرکز پزشکی حج و زیارت نیز در داخل خاک عراق مسئولیت داشت.

سازمان امداد و نجات در چهار مرز مهران، شلمچه، چذابه و خسروی که مرزهای خروجی زائران بود و همین‌طور در محورهای مواصلاتی منتهی به مرزها حضور پیدا کرد. همچنین پایگاه‌های امداد و نجات بین شهری نیز برای ارائه خدمات به زائرانی که قصد سفر به عراق را داشتند آماده شد. این سازمان در خاک عراق نیز حضور پیدا کرد و مجموعا نسبت به سال 95 خدمات و امکانات سازمان امداد و نجات با افزایش ۲۲ درصدی همراه شد.

مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر نیز در داخل خاک عراق مسئولیت اصلی درمانی را به عهده داشت و در این مدت با ارسال ۱۵۰ تن محموله دارویی و تجهیزات به خاک عراق پوشش درمانی زائران آغاز شد. پوششی که به گفته علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت، بیش از ۶۰ درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش داشت و بیش از ۱۵۰۰ داوطلب پزشک و پرستار در این مأموریت حضور پیدا کردند.

زلزله کرمانشاه

اما آخرین روزهای امدادرسانی‌ها و عملیات هلال احمری‌ها و اتفاق‌های شیرینی مانند خدمت رسانی به زائران امام حسین(ع) با زلزله کرمانشاه و ایلام همراه شد و درست در ساعات پایانی ماموریت هلال احمری‌ها در مرزهای کرمانشاه و ایلام؛ حادثه ناگوار زلزله کرمانشاه رخ داد. زلزله‌ای به بزرگای ۷.۳ ریشتر که در ساعت ۲۱:۴۸ یکشنبه ۲۱ آبان رخ داد. زلزله‌ای که بیش از پیش هلال احمر را در مرکز توجه قرار داد. از طرفی عده‌ای ساز بی اعتمادی به جمعیت را کوک کردند و از طرف دیگر بعضی در این میان تلاش می‌کردند این اعتبار و اعتماد را به میان مردمی که بی اعتماد شده بودند برگردانند. عده‌ای هم انتقادهایشان را نسبت به هلال احمر، به عنوان یکی از دستگاه‌های حاضر در بحران کشور مطرح می‌کردند. هر چه بود آن روزها، سخت‌ترین روزها را برای جمعیت هلال احمر رقم زد.

هلال احمری‌ها بر اساس وظیفه‌ای که در زمان بحران به عهده آنها گذاشته شده، عملیات جست و جو و نجات و پس از آن امدادرسانی را آغاز کردند. روزهای ابتدایی بعد از زلزله بیشترین اقدامات مربوط به اسکان اضطراری زلزله‌زدگان در چادر بود و همین‌طور توزیع اقلام پتو و مواد غذایی.

جمعیت‌های هلال احمر استان‌های معین و سایر استان‌ها در آماده‌باش قرار گرفتند و تمام توان، خرج رسیدگی به مناطق زلزله زده کرمانشاه شد. پزشکان نیز در منطقه حضور پیدا کردند و خدمات بهداشتی درمانی جمعیت هلال احمر نیز ارائه شد.

سازمان جوانان جمعیت هلال احمر هم برای حمایت‌های روانی وارد منطقه شد. تیم‌های سحر، تا چند ماه بعد از زلزله از استان‌های مختلف در منطقه حاضر شدند و حمایت‌های روانی را انجام دادند. این اقدامات بعد از پایان عملیات اسکان اضطراری نیز ادامه داشت و پس از آن نیز طرحی از سوی سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر برای ارائه خدمات درمانی آغاز شد، به طوریکه پزشکان داوطلب در طول این مدت از استان‌های مختلف به منطقه اعزام شدند و خدمات درمانی ارائه کردند. این خدمات همچنان ادامه دارد و به گفته مسئولان سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر قرار است تا پایان خرداد پزشکان از استان‌های مختلف به منطقه اعزام شوند.

بعد از وقوع زلزله سازمان داوطلبان نیز اقدام به جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردمی کرد و بیش از ۶۰ میلیارد تومان کمک نقدی و بیش از ۷۰ هزار تن کالای غیر نقدی برای مناطق زلزله زده استان کرمانشاه جمع‌آوری شد. کمک‌هایی که رئیس جمعیت هلال احمر وعده داده پس از هزینه‌کرد کامل آنها در نحوه هزینه‌کرد این مبالغ را اعلام کند. جمعیت هلال احمر در طول این مدت هزینه‌هایی را انجام داد و بخشی از آن مربوط به هدیه ۵ میلیون تومانی به خانواده‌های زلزله زده‌ای است که در ۱۰ روز اول پس از زلزله صاحب فرزند شده‌اند و همینطور سرپرست خانوارهایی که فردی از آنها در زلزله فوت شده اهدا شد.

همچنین بخشی از کمک‌های مردمی برای رسیدگی به افراد ضایعه نخاعی و ارایه خدمات پیشرفته توانبخشی استفاده شد. در آستانه سال جدید نیز به هر خانوار ۳۰۰ هزار تومان عیدی داده شد و یکی دیگر از اقداماتی که ازچند روز قبل آغاز شده، واریز مبلغ ۲ میلیون تومان به حساب حدود ۳۰ هزار خانوار برای خرید لوازم اصلی خانگی مانند کولر و یخچال است.

جمعیت هلال احمر در آخرین اطلاعیه خود نیز اعلام کرده که علاوه بر هزینه کمک‌های مردمی برای زلزله زدگان کرمانشاه، این نهاد “برای رسیدگی به نیازهای فوری زلزله‌زدگان تاکنون بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان برای اسکان اضطراری، توزیع مواد غذایی، بهداشت و درمان اضطراری، پشتیبانی نیروهای امدادی و سایر موارد لازم از منابع داخلی خود” هزینه کرده است.

دو ماهی از زلزله کرمانشاه نگذشته بود که زلزله درکوهبنان و تهران هم هلال احمر را پای کار آورد. زلزله کوهبنان تلفات و خساراتی همچون زلزله کرمانشاه را نداشت؛ اما عملیات اسکان اضطراری در کوهبنان آغاز شد. زلزله ای که تهران و البرز را لرزاند نیز خسارتی در پی نداشت اما هشداری برای دستگاه‌های مختلف بود. غفلت‌ها و کم کاری‌ها پر رنگ‌تر از گذشته شد. جمعیت هلال احمر نیز با انجام جلسات کارگروه امداد و نجات و آموزش همگانی با همکاری دستگاه‌های مرتبط اقدام به تدوین برنامه عملیاتی پاسخ به زلزله تهران کرد.

سقوط هواپیما و حضور در ارتفاعات دنا

سقوط هواپیمای تهران-یاسوج در ارتفاعات دنا که در تاریخ ۲۹ بهمن رخ داد نیز یکی دیگر از حوادثی بود که در این بازه یکساله این جمعیت را درگیر خود کرد. پس از سقوط هواپیما، امدادگران هلال احمر برای امدادرسانی و پیدا کردن پیکر مسافران هواپیما حاضر شدند و این ماموریت با وجود گذشت حدود سه ماه همچنان ادامه دارد و تیم‌های مختلفی از جمعیت ‌های استان‌های کشور در منطقه حاضر می‌شوند و همچنان مشغول جست و جوی بقایای پیکر مسافران این حادثه هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید