T12 ماسیمو؛ موتورسیکلت یک میلیون دلاری

  • خودرو
  • دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۴:۱۰
    کد خبر :276367

سوپرموتورسیکلت T12 مسیمو، آخرین ساخته‌ی طراح افسانه‌ای ایتالیا، ماسیمو تامبورینی است که با قیمت یک میلیون دلار در تعداد محدود عرضه می‌شود.

ماسیمو تامبورینی، طراح موتورسیکلت ایتالیایی بود که در طول مدت فعالیت خود در صنعت موتورسیکلت‌سازی و به‌دلیل طراحی مجموعه‌ای از زیباترین موتورسیکلت‌های جهان، لقب «میکل‌آنژ دنیای موتورسیکلت» را از طرفداران دریافت کرد. تامبورینی خالق موتورسیکلت‌های جاودانه‌ای چون دوکاتی 916، MV آگوستا F4، F3 و بروتاله (Brutale) است که اگر شناخت کاملی از این مدل‌های بی‌نظیر داشته باشیم، باید به استعداد خارق‌العاده‌ی این طراح اعتراف کنیم. تامبورینی در طول ۷۰ سال عمر خود که در سال ۲۰۱۴ به پایان رسید، علاوه بر هم‌بنیان‌گذاری شرکت بیموتا، مدل‌های مختلفی برای برندهای دوکاتی، MV آگوستا و کاجیوا (Cagiva) طراحی کرد.

یکی از مواردی که تامبورینی همیشه به آن اعتراض داشت، محدودیت‌ها و قوانین سفت وسخت ساخت موتورسیکلت بود. او در آخرین سال‌های عمر خود بدون در نظر گرفتن قوانین تردد جاده‌ای و یا هزینه‌ی ساخت و قیمت نهایی موتورسیکلت، به‌دنبال طراحی و تولید محصولات خاص ایتالیایی بود. پس از مرگ تامبورینی، پسر او پروژه‌ی رویایی پدرش را ادامه داد؛ مدل خاص T12 Massimo کاملاً به‌یاد تامبورینی نام‌گذاری شده است. T به تامبورینی و ۱۲ به عدد شانس تامبورینی اشاره دارد. Massimo نیز، علاوه بر اشاره به مسیمو تامبورینی، در زبان ایتالیایی به معنی «نهایت» است.

 

آندرئا تامبورینی می‌گوید:

 

نمایش آخرین اثر پدرم که در ساخت آن از تمام تجربه‌ی خود استفاده کرده است آن هم در نمایشگاه شناخته شده‌ای همانند تاپ مارخ موناکو، بهترین راه برای گرامیداشت یاد و خاطره او است.

واقعاً ناراحت‌کننده است که تامبورینی فرصت دیدار با آخرین پروژه‌اش را نداشت، اما حداقل پسر او مدیریت این پروژه را برعهده گرفت تا به سرانجام برسد. T12 اولین بار در قالب مدن پروتوتایپ در سال ۲۰۱۶ رونمایی شد. امروز پس از گذشت دو سال، بالاخره ۱۲ دستگاه از این سوپرموتورسیکلت‌ استثنایی آماده‌ی تولید شده‌اند.

T12 که فقط برای سواری در پیست مجاز است از پیشرانه‌ی جواهر بی‌ام‌و S1000RR استفاده می‌کند. بر اساس گفته‌های تیم مهندسی این پروژه، پیشرانه‌‌ی ۴ سیلندر خطی با حجم ۹۹۹ سی‌سی در سطح مسابقات جهانی سوپربایک (WSBK) تقویت و تیونینگ شده است تا حداقل قدرت آن ۲۳۰ اسب بخار باشد. پیشرانه‌ی بی‌ام‌و توسط فریم و شاسی کاملاً سفارشی فولاد لوله‌ که به دوشاخه‌ها، سرفرمان منیزیمی و تم دوشاخ عقب آلیاژ منیزیم بسیار سبک‌وزن متصل بوده، دربرگرفته شده است.

تمام قطعات T12 از بهترین و پیشرفته‌ترین‌های بازار جهانی است. ترمزهای پرقدرت برند برمبو و فنرهای سفارشی برند اولینز همه در سطح موتورسیکلت‌های مسابقات موتو‌جی‌پی هستند. رینگ‌های منیزیمی برند MFR در لاستیک‌های مسابقه‌ای پیرلی جای داده شده‌اند. واحد کنترل برقی حرفه‌ای M170 برند موتک در کنار اگزوزهای تیتانیومی برند ارو (Arrow) همه در بدنه‌ی بسیارزیبای تماماً فیبرکربنی قرار گرفته‌اند تا T12 در مجموع فقط حدود ۱۵۴ کیلوگرم وزن داشته باشد.

مدل نهایی سوپرموتورسیکلت T12 Massimo در نمایشگاه Top Marques موناکو ۲۰۱۸ به معرض نمایش گذاشته شد. همه چیز در مورد T12 خاص است؛ از طراح و عملکرد فنی آن تا قیمت نهایی؛ T12 Massimo که در مرحله اول ۱۲ دستگاه از آن تولید می‌شود با قیمت یک میلیون دلار در دسترس خواهد بود. تصور سواری با موتورسیکلت یک میلیون دلاری واقعا مشکل است و احتمالاً بیشتر خریداران این ایتالیایی استثنایی، از کلکسیونرهای مطرح جهان هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید