هشدار اقتصاددانان آمریکایی

    کد خبر :275885

بیش از ۱۰۰۰ اقتصاددان در نامه‌ای به ترامپ در مورد محافظه‌کاری او در عرضه تجارت که ممکن است منجر به تکرار اشتباهات ۱۹۳۰ و رکود بزرگ اقتصادی شود، هشدار دادند.

به گزارش باشگاه خبر نگاران، بیش از ۱۰۰۰ اقتصاددان در نامه‌ای به ترامپ در مورد محافظه‌کاری او در عرضه تجارت که ممکن است منجر به تکرار اشتباهات ۱۹۳۰ و رکود بزرگ اقتصادی شود، هشدار دادند. آن اشتباهات باعث سقوط جهان به ورطه رکود بزرگ اقتصادی شد.

۱۱۴۰ اقتصاددان، شامل ۱۴ برنده جایزه نوبل، این نامه را در شرایطی به ترامپ ارسال کردند که اختلافات تجاری بین آمریکا و اتحادیه اروپا بالا گرفته است. ترامپ تعرفه‌هایی را بر واردات فولاد و آلومینیوم وضع و در عین حال، معافیت‌های موقتی برای اتحادیه اروپا، استرالیا و سایر کشورها، صادر کرده است.

نویسندگان این نامه با اشاره به قانونی که به اعتقاد کارشناسان بسیاری، یکی از دلایل اصلی آغاز رکود بزرگ اقتصادی بود، نوشته‌اند: در سال ۱۹۳۰ هم ۱۰۲۸ اقتصاددان از کنگره خواستند قانون محافظه‌کارانه اسموت هاولی را رد کنند: «امروز آمریکاییان شاهد گروهی از فعالیت‌های محافظه‌کارانه جدید هستند، که شامل تهدید به خروج از توافقات تجاری، درخواست اشتباه برای تعرفه‌های جدید در پاسخ به کسری تجاری و وضع تعرفه بر ماشین‌های لباس‌شویی، قطعات مربوط به انرژی خورشیدی و حتی فولاد و آلومینیومی هستند که توسط تولیدکنندگان آمریکایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.»

«در سال ۱۹۳۰ کنگره توصیه اقتصاددانان را نپذیرفت و آمریکاییان در سراسر کشور، تاوان آن را پرداخت کردند. اقتصاددانانی که زیر این نامه را امضا کرده‌اند و استادان اقتصاد دانشگاه‌ها، از شما می‌خواهند که آن اشتباه را تکرار نکنید. از ۱۹۳۰ تا به حال خیلی چیزها تغییر کرده است، برای مثال تجارت امروز برای کشور ما خیلی مهم‌تر شده است. اما اصول اساسی اقتصاد که آن موقع هم توضیح داده شده بود تغییری نکرده‌اند.»

برایان رایلی، تنظیم‌کننده این نامه که مدیر اتحادیه تجارت آزاد مالیات‌دهندگان ملی است، می‌گوید: اگر شما یک نظرسنجی برگزار کنید خواهید دید که مخالفت با تجارت آزاد، ریشه در عموم جامعه ندارد (و خواست مردم نیست). این یک جنبش ریشه‌دار در مخالفت با واردات یا نفتا نیست. این از مقامات بالا نشات می‌گیرد.

رایلی می‌گوید: در مقایسه با سال ۱۹۳۰، تجارت بین‌المللی حالا از هر زمان دیگری برای اقتصاد جهان با اهمیت‌تر شده است. اگر لفاظی‌های ترامپ منجر به یک جنگ تجاری تمام عیار شود، عواقب آن بسیار وحشتناک خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید