طرح نتانیاهو علیه تهران / آیا روس ها بزودی خویشتنداری را در مقابل اسرائیلی ها در سوریه کنار خواهند گذاشت؟

    کد خبر :275870

عاموس هرئیل در القدس العربی نوشت: مقابله بین اسرائیل و ایران وارد فصل تازه ای شده است، که سلسله ابعاد نظامی، اطلاعاتی، دیپلماتیک و رسانه ای را شامل می شود؛ عصر چند روز پیش، نتانیاهو مدعی شد که آرشیو برنامه های هسته ای ایران را فاش کرده و ده ها هزار سند ادعایی در این باره را نمایش داد؛ که ادعا می کرد به دست اسرائیل رسیده است. پیش از این اقدام نتانیاهو، بار دیگر پایگاههای ایرانی در سوریه مورد تهاجم اسرائیل قرار گرفت.

به گزارش انتخاب؛ در ادامه این مقاله می خوانیم: نتانیاهو در این جا معرکه ای را مدیریت می کند تا به دو هدف جداگانه در صحنه بین المللی برسد؛ به نظر می رسد وی می خواهد دلایل بیشتری برای خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران فراهم کند و از سوی دیگر اسرائیل مصمم است مانع از تمرکز نظامی ایران در سوریه شود. رابطه مشخصی بین دو کانال وجود دارد.

در ساعتهایی بین حمله دوم اسرائیل به پایگاههای ایرانی و نشست مطبوعاتی نتانیاهو، صهیونیستها وقوع جنگ با ایران را نزدیک می دانستند.

به طور خلاصه، اسرائیل می گوید مدارک تازه و قانع کننده ای دارد که نشان می دهد ایران تمام مدت پس از توافق هسته ای، برنامه های هسته ای نظامی خود را ادامه داده است. نتانیاهو اعلام کرد که این مدارک به آمریکایی ها ارائه شده و بزودی به دولتهای دیگر نیز تحویل داده می شود.

از حالا به بعد مساله آن است که آیا واقعا مدرکی وجود دارد که نشان دهنده افزایش فعالیتهای هسته ای ایران از سال 2015 تا کنون باشد؟ شخصیتهای اطلاعاتی بلند پایه بازنشسته در دولت اسرائیل که در کنفرانس مطبوعاتی حاضر بودند، تا به حال دلیل واضحی برای این مساله اراده نداده اند. گادی ایزنکوت در مصاحبه با روزنامه هآرتس اسرائیل در ماه اپریل اظهار داشت که توافق هسته ای با وجود عیوب موجود در آن، تا این لحظه اجرا شده است؛ بدین معنا، نظر وی با آنچه از سوی دفتر نتانیاهو در این باره اعلام می شود، متفاوت است.

حمله منسوب به اسرائیل در روز یکشنبه گذشته، نشان می دهد که صهیونیستها به دنبال عقب راندن ایران در سوریه هستند.

همانطور که گفتیم چه بسا رابطه معینی بین تصمیم مشخص اسرائیل در سوریه و انتظار برای تصمیم ترامپ در مورد برجام وجود داشته باشد. به نظر می رسد این امکان وجود دارد که افزایش تنشها بین ایران و اسرائیل، ترامپ را ناچار به خروج زودهنگام از توافق هسته ای کند.

در روز شنبه ترامپ و نتانیاهو گفتگویی تلفنی با یکدیگر داشتند که براساس گزارشها محور آن، ایران بود. این به معنای وزیدن بادهای حمایت از جنگ، از سوی واشنگتن است و احتمالا در صورتی که پمپئو زمان کافی برای ماندن در اسرائیل را می داشت، اسرائیلی ها به او پیشنهاد می کردند شخصا سوار بر جنگنده ای شده و نخستین موشکها را پرتاب کند!

نتانیاهو درصدد است با توجهی ویژه به تحولات امنیتی، تا حدّ ماجراجویی، وارد خطرات غیر عادی شود و این بار استثنائاً دستگاه امنیتی اسرائیل نیز با اوست. برخلاف بحثهای دراماتیکی که بین نتانیاهو و دولتمردانش در خصوص پیشنهاد او برای بمباران تاسیسات هسته ای ایران وجود داشت، این بار فرماندهان دستگاههای امنیتی اسرائیل خطی محکم و هجومی را در رابطه با موضوع حضور ایران در سوریه، دنبال می کنند.

سوال مهم آن است که در صورت شکست عملیات اسرائیل چه اتفاقی می افتد؟ بروز مقابله ای در سوریه برای روسیه که خواستار استقرار نظام اسد است، مطلوب نیست. اما در صورتی که زبانه آتش در سوریه غیر قابل کنترل شود و اگر ایران برخلاف ارزیابی ها قصد وارد کردن حزب الله به این معرکه(پس از برگزاری انتخابات لبنان) را داشته باشد، محاسبات اسرائیلی می تواند به کلی متشنج شود و حزب الله می تواند آسیبهای جدی را متوجه جبهه داخلی اسرائیل کند.

علاوه بر این، حماس در غزه نیز ممکن است وارد این مقابله شوند. اسرائیل تا کنون توانسته است مانع از وقوع برخورد نیروهای خود با نیروی هوایی روسیه در اسمان سوریه شود. اما آیا زمان آن رسیده است تا مسکو از حالت اجتناب خود از پاسخگویی به برخی حملات اسرائیل به سوریه خارج شود؟

اسرائیل در سوریه هدفی دارد؛ حضور روز افزون ایران می تواند خطر بزرگی برای آینده ارتش اسرائیل داشته باشد. با این حال، اکنون این سوالات مطرح است:آیا هدف دور کردن کامل ایران از سوریه هدفی در دسترس است؟

مترجم:مریم نصرالهی

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید