خرید و فروش دلار قاچاق رونق گرفت

  • اقتصادی
  • یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۶:۰۸
    کد خبر :275801

درحالی دولت خرید و فروش دلار با قیمتی غیر از 4200 تومان را قاچاق اعلام کرده که اینروزها دلار چند هزار تومان گران تر از این نرخ در خیابان فردوسی خرید و فروش می شود.

دولت بعد از ثبت رکوردهای بالای 6000 تومان برای دلار در بازار ارز تصمیم به یکسان سازی ارز در نرخ 4200 تومان گرفت.

بعد از این تصمیم رسماً از 21 فروردین ماه، نرخ رسمی دولت برای معاملات ارزی با دلار، 4200 تومان شد. بانک مرکزی هم البته مسئولیت توزیع ارز دولتی را به متقاضیان واجد شرایط بر عهده گرفت.

البته بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی از سیاست جدید دولت ناراضی هستند و این گله را به رسانه ها مطرح کرده اند که نمی توانند ارز مورد نیاز شان را تامین کنند.

سیدحسین سلیمی نایب‌رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با اشاره به دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر عدم خروج ارز همراه مسافر به‌میزان 10 هزار دلار از کشور، گفت: این دستورالعمل، عملاً بازرگانان و تجار کشور را با مشکل جدی مواجه کرده است چرا که ارز مورد نیاز این بخش به‌دلیل مسافرت‌های کاری و رفت‌و‌آمدهای متعدد برای انجام مذاکرات تجاری، بیش از رقم مصوب بانک مرکزی است.

سلیمی افزود: از روز جمعه گذشته، هفتم اردیبهشت ماه، برخی از فعالان اقتصادی که برای خروج از کشور به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی مراجعه کرده بودند، باید رسید خرید ارز همراه خود بیش از 10 هزار دلار یا معادل آن را نیز ارائه می‌دادند که این کار با توجه به خریدهای گذشته ارز که صورت گرفته، عملاً ناممکن است.

در عین حال، مسافران نیز که تنها می توانند 1500 دلار برای سفر به اروپا و 1000 دلار برای سفر به کشورهای همسایه از نظام بانکی دریافت کنند، در صورتی که نیاز به ارز بیشتری داشته باشند باید به بازار آزاد بروند که طبق اعلام دولت، هرگونه معامله با نرخی بالاتر از 4200 تومان برای دلار در این بازار قاچاق محسوب می شود.

ضمن این‌که پرداخت یک بار ارز مسافرتی در سال به‌میزان 1000 یورو برای فعالان اقتصادی کفاف نمی‌دهد و مشخص نشده است تجار و بازرگانانی که مسافرت‌های کاری متعدد در طول سال دارند باید از چه‌شیوه‌ای ارز خود را تأمین کنند.

مشاهدات میدانی و گزارش های دریافتی خبرنگار تسنیم از بازار آزاد در روزهای اخیر گواه آن است که بازار قاچاق دلار، رونق گرفته و خرید و فروش دلار در کوچه پس کوچه های خیابان فردوسی انجام می شود.

یکی از شهروندان که قصد سفر به خارج از کشور را دارد می گوید: حس بسیار بدی از این وضعیت دارم، می خواستم دلار بخرم ولی به دلیل مشکلات موجود سراغ دلال ها رفتم! که آنها هم انگار که مواد مخدر با خود دارند، خیلی پنهانی و با مراقبت بالا دلار را با قیمت بالایی به من فروختند.

خرید و فروش دلار در بازار ارز تهران و سایر شهرها کماکان با نرخ آزاد انجام می شود اما این درحالی است که فعالان بازار می گویند: کمبود دلار و سیاست جدید دولت موجب شده تا متقاضیان این ارز، دلار را با قیمتی بسیار بالا خریداری کنند.

این وضعیت درحالی است که رئیس کل بانک مرکزی می گوید: تلاطم های ارزی مهار شده است!

البته دولت، در سیاست ارزی خود تصمیم به جایگزینی ارز یورو به جای دلار گرفته است و با این سیاست ارز بانکی پرداختی به متقاضیان را هم از طریق معادل ریالی پرداخت می کند.

همین امر موجب شده تا در کنار افزایش محسوس دلار، قیمت یورو هم در بازار آزاد اوج بگیرد؛ نرخ فروش یورو در بازار آزاد در روز جاری از سوی بازاری ها 8255 تومان اعلام شده است.

تقریباً تمام صرافی های خیابان فردوسی با دستور بانک مرکزی، دست از خرید و فروش ارز کشیده اند و این روزها فقط واسطه ها هستند که به صورت پنهانی خرید و فروش را انجام می دهند. البته این درحالی است که ماموران نیروی در بازار حضور پررنگی دارند.
ش
فعالان بازار ارز از رکود شدید در این بازار گله دارند و می گویند: وضعیت حاک در بازار ارز به سایر بازارهای اقتصادی هم رسیده و همین امر موجب شده تا رکود در اقتصاد حاکم شود

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید