بررسی حریفان ایران در جام ملتهای 2019 آسیا

  • ورزشی
  • یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۹:۱۰
    کد خبر :275366

قرعه کشی رقابت های فوتبال جام ملتهای 2019 آسیا شب گذشته در برج خلیفه دوبی برگزار و در نهایت مشخص شد تیم ملی فوتبال ایران باید در گروه چهارم این مسابقات به مصاف تیم های عراق، ویتنام و یمنبرود.

با نگاهی تحلیلی می توان گفت ایران در یکی از آسان ترین گروه های جام ملتهای آسیا جای گرفته است و به جز عراق که همواره رقابت نزدیکی با ملی پوشان کشورمان داشته است یمن و ویتنام به هیچ وجه حریفان سختی برای تیم اول قاره کهن محسوب نمی شوند. شاگردان کی روش امیدوارند با این گروه خوب هفدهمین دوره جام ملتها را با اقتدار آغاز کرده و پس از 44 ساله طلسم قهرمان نشدن در این رقابت ها را بشکنند.

شاگردان کی روش در اندیشه شکستن طلسم 44 ساله قهرمانی آسیا در مصاف با رقیبان سنتی و اندیشه طلایی

در این گزارش با سه تیم همگروه ایران که سه قهرمانی و چهار عنوان سومی جام ملتها را در کارنامه دارد، آشنا می شویم.
عراق

شیرهای بین النهرین یکی از قدرت های سنتی قاره کهن محسوب می شوند که همواره برای تیم ملی ایران یک هستند.

عراق تاکنون هشت دوره در جام ملتهای آسیا شرکت کرده و دوره آتی نهمین تجربه آنها در معتبرترین جام قاره است. قهرمانی جام ملتهای 2007 مهم ترین عنوان عراقی ها در جام ملتهای آسیا محسوب می شود و 2 رتبه چهارمی هم در کارنامه این تیم به چشم می خورد.

آخرین شکست ایران در یک بازی رسمی مقابل همین تیم و در مرحله یک چهارم نهایی جام ملتهای 2015 رقم خورد. جایی که تیم 10 نفرهکارلوس کی روش با وجود تساوی سه بر سه در وقت های قانونی و اضافی در ضربات پنالتی 7 بر 6 مغلوب شدند و از صعود به مرحله نیمه نهایی بازماند. آخرین شکست ملی پوشان کشورمان در دیدارهای تدارکاتی با حریفان آسیایی هم 28 اسفند 95 مقابل عراق با نتیجه یک بر صفر رقم خورد.

عراقی ها تاکنون 26 بازی مقابل ایران انجام داده اند که حاصل آن 5 پیروزی، 7 تساوی و 14 شکست بوده است. این 2 تیم 5 بار در جام ملتهای آسیا به مصاف هم رفته اند که سه پیروزی برای ایران و 2 برد برای عراق ثبت شده است.

عراق تجربه حضور در جام جهانی 1986، شش دوره المپیک و کسب عنوان چهارمی المپیک 2004 آتن و همچنین شرکت در جام کنفدراسیون های 2009 را دارد.

این تیم در مقدماتی جام جهانی 2018 با ثبت آمار 10 بازی، 3 برد، 2 مساوی، 5 باخت، 11 گل زده، 12 گل خورده، تفاضل منفی یک و 11 امتیاز از صعود به جام جهانی بازماند اما به صورت مستقیم جواز حضور در جام ملتهای امارات را کسب کرد.

باسم قاسم 59 ساله که سابقه هدایت تیم های الشرطه، صلاح الدین، دیالا، دهوک، الجیش، الوحده یمن، الزورا، العروبه یمن، الاهلی یمن، زاخو،سلیمانیه، نفت، ارتش عراق و تیم ملی زیر 17 سال این کشور را در کارنامه دارد از سال 2017 روی نیمکت سرمربیگری تیم ملی کشورش را در کارنامه دارد.

محمد قاصد، جلال حسن، مصطفی ناظم،حسام خادم، همام طارق، مهدی کامل، علی حسنی، امجد عطوان، احمد ابراهیم، علی عدنان، ولید سالم، علی بهجت، سعد عبدالامیر، احمد یاسین، بشار رسن، ربین سولاکا، سعد ناطق، ضرغام اسماعیل، بروا نوری،یاسر قاسم، جاستین مرام، علا عبدالزهرا، محمد عبدالرحیم، حمدی احمد را می توان به عنوان شاخص ترین ستارگان حال حاضر تیم ملی عراق نام برد.

این تیم در حال حاضر 12 بازیکن لژیونر دارد.

عراق در آخرین رنکینگ فیفا در رتبه 88 جهان و 14 آسیا جای دارد.
ویتنام

ویتنام تنها سه بار در سال های 1956، 1960 و 2007 در رقابت های جام ملتهای آسیا شرکت کرده است جزء تیم های درجه سه و یا حتی چهارم فوتبال قاره کهن محسوب می شود.

تنها افتخار این تیم صعود به مرحله یک چهارم نهایی جام ملتهای 2007 است که توانست به عنوان یکی از چهار میزبان آن مسابقات در گروه دوم پس از ژاپن و بالاتر از تیم های امارات و قطر راهی مرحله بعدی شود اما به دلیل شکست 2 بر صفر برابر عراق نتوانست به مرحله نیمه نهایی صعود کند.

این تیم با کسب رتبه دوم گروه سوم سومین مرحله مقدماتی جام ملتهای آسیا توانست برای چهارمین بار مجوز حضور در جام ملتهای آسیا را کسب کند. از مهم ترین افتخار اژدهای طلایی در عرصه فوتبال می توان به قهرمانی رقابت های جنوب شرق آسیا(تایگر کاپ) در سال 2008 و همچنین نایب قهرمانی مسابقات زیر 23 سال آسیا در سال 2018 اشاره کرد.

ایران تاکنون در رده بزرگسالان با ویتنام بازی نکرده است اما شکست مفتضحانه چهار بر یک شاگردان نلو وینگادا در بازی های آسیایی 2014 اینچئون برابر ویتنامی ها همچنان یکی از سیاه ترین اتفاق های تاریخ فوتبال کشورمان را شکل می دهد.

لی کونگ وین، سرشناس ترین چهره تاریخ فوتبال ویتنام است. مهاجم سابق و 32 ساله تیم ملی ویتنام که برای تیم های سونگ نام، هانوی،لیکسوئس، هوکایدو ساپورو ژاپن و بسامکس را در کارنامه دارد با به ثمر رساندن 51 گل در 83 بازی ملی، صاحب رکورد بیشترین گل و بیشترین بازی ملی در اژدهای طلایی است.

پارک هانگ سئو، سرمربی 59 ساله کره ای که در کشورش سابقه نشستن روی نیمکت تیم های تیم ملی زیر 23 سال کره جنوبی، جیونگ نام، چونام دراگونس، سانگچو سانگ مو و چانگ وون را در کارنامه دارد از سال 2017 سرمربیگری تیم ملی ویتنام را برعهده گرفته است و البته نایب قهرمانی تیم زیر 23 سال این کشور در رقابت های قهرمانی آسیا هم با هدایت پارک رقم خورد.

 

ویتنام بازیکن لژیونری ندارد اما از انگوین توان مان،توئه انگوک های، وو وان تان،بوی تیئن دونگ، دین سانه ترانگ(کاپیتان) لوئونگ ژوان ترونگ، وو مین توان، انگوین آن دوک،انگوین وان توان، انگوین کونگ پوهونگ، او وان هوان، انگوین هوی هونگ و انگوین وان کوئیت می توان به عنوان مطرح ترین ملی پوشان این کشور جنوب شرق آسیا نام برد.

شاگردان پارک هانگ سئو در آخرین رنکینگ فیفا در رتبه 103 جهان و 17 آسیا قرار گرفته اند.
یمن

نخستین بازی ایران در جام ملتهای آسیا روز هفت ژانویه(17 دی) مقابل یمن برگزار می شود. تیم ملی یمن تاکنون در در رقاتب های جام ملتهای آسیا شرکت نکرده اما یمن جنوبی یک بار در جام ملتهای آسیا حضور داشته است و جالب اینجاست در آن مسابقات که در نهایت با کسب آخرین قهرمانی ایران در عرصه معتبرترین آوردگاه فوتبال آسیا به پایان رسید، با تیم ملی فوتبال کشورمان و عراق هم گروه بود. جام ملتهای 1976 در ایران برگزار شد و یمنی ها با 2 شکست یک بر صفر برابر عراق و هشت بر صفر مقابل شاگردان حشمت مهاجرانی از دور رقابت ها کنار رفتند.

یمن هشت دوره در رقابت های جام خلیج فارس شرکت کرده اما تاکنون از مرحله گروهی صعود نکرده است.

ایران و یمن تاکنون پنج بار به مصاف هم رفته اند که در هر پنج بازی ملی پوشان فوتبال ایران به پیروزی رسیده اند. ضمن اینکه تیم ملی کشورمان در مقابل 18 گل زده تنها یک گل از این تیم عربی دریافت کرده است.

هدایت تیم ملی یمن برعهده یک سرمربی گمنام 48 ساله اتیوپیایی به نام آبراهام مبراتو است که از سال 2012 در این کشور فعالیت می کند. او ابتدا سرمربی تیم ملی زیر 22 سال یمن و سپس به عنوان مدیرفنی تیم بزرگسالان این کشور انتخاب شد و در نهایت سرمربی تیم بزرگسالان شیاطین سرخ خاورمیانه را پذیرفت.

این تیم با ایستادن روی سکوی دوم گروه ششم مرحله سوم مقدماتی جام ملتهای آسیا توانست جواز حضور در این رقابت ها را به دست آورد.

در آخرین فهرست آبراهام مبراتو 10 بازیکن لژیونر حضور داشتند که 9 نفر در لیگ قطر به میدان می روند و احمد عبدالکریم هم برای تیم سنترال برزیل بازی می کند.

محمد ابراهیم عایش،سالم سعید، محمد عمر، حمدا الزبیری، محمد بغشان، احمد عبدالکریم، علا الساسی، عبدالواسع المتاری، احمد الحیفی، آلوس عبدالله، محمد باروویس، آیمن الهجری، توفبق المنصور جزء بهترین بازیکنان تیم ملی یمن هستند.

این تیم در آخرین رنکینگ فیفا در جایگاه 125 جهان و 25 آسیا قرار دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید