لايك ١٤٧هزار نفري پست اينستاگرامي روحاني درباره فیلتر تلگرام

    کد خبر :275205

روزنامه اعتماد نوشت: دنبال‌كنندگان صفحه مجازي رييس‌جمهور هشتگ #روحاني_ بايست منتشر كردند.
حسن روحاني پس از بالا گرفتن حرف و حديث‌هايي درباره فيلترينگ تلگرام بالاخره واكنش اعتراضي نشان داد؛ آن هم با انتشار پستي در اينستاگرام.اين پست رئيس جمهور با كامنت‌هاي متفاوت همراه بود.

بسياري از كاربران از واكنش رئيس جمهور استقبال كرده و برخي نيز اين اقدام را كافي ندانستند .به عنوان مثال حسن خجسته از شنيده‌هايي نوشت كه بر مبناي آن روحاني با اصل فيلترينگ موافق و تنها بازمان اجراي آن مشكل دارد.

رييس‌جمهور جمعه شب در صفحه اينستاگرامي خود نوشت: «سياست دولت يازدهم و دوازدهم مبتني بر ايجاد فضاي امن مجازي بوده و نه امنيتي. تاكنون هيچ شبكه اجتماعي يا پيام‌رسان «توسط اين دولت» مسدود نشده و نخواهد شد. فيلتر و مسدودسازي اخير تلگرام نيز نه توسط دولت اجرا شده و نه مورد تاييد دولت است. براي مسدودسازي پيام‌رسان مذكور در تاريخ ١٠/٢/٩٧ حكم قضايي صادر و به همه اپراتورهاي موبايل و ارايه‌دهندگان خدمات اينترنتي ابلاغ كردند تا آنها رأسا اقدام به اختلال در ارتباط نمايند. (مشابه اين اقدام نيز سال گذشته و در دوران انتخابات رياست‌جمهوري، براي امكان تماس صوتي تلگرام انجام شده بود.) عدم طي مراحل قانوني امور اجرايي كه با استفاده از ابزار قهريه و قضاييه صورت بگيرد، در تعارض با شعار «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي» و در نقطه مقابل دموكراسي قرار دارد. اگر در عالي‌ترين سطح نظام، تصميمي براي محدود كردن يا مسدودسازي ارتباطات مردم گرفته شده است، بايد صاحبان واقعي اين كشور كه مردم هستند در جريان امور قرار بگيرند.» جنجالي‌تر از متن پست روحاني، هشتگ‌هاي درج شده زير اين پست بود. هشتگ‌هاي #محرمانه_نداريم، #حكم_سفارشي، #جريان_آزاد_اطلاعات، #حق_انتخاب و #پيام_رسان استفاده شده است.

٢١ ساعت پس از انتشار پست اينستاگرامي حسن روحاني بيش از ١٤٧ هزار نفر از ٢ ميليون دنبال‌كننده صفحه اينستاگرام رييس‌جمهور اين واكنش مجازي رييس‌جمهور را پسنديدند و بيش از ٢٨ هزار نفر هم با گذاشتن كامنت نسبت به اين اعلام موضع روحاني واكنش نشان دادند.

واكنش‌هايي كه از روحاني مي‌خواست تا در مقابل فشارها بايستد. همزمان با اين واكنش‌ها هشتگ‌‌هاي متفاوتي هم در توييتر توسط برخي كاربران دنبال شد. اما واكنش كاربران و فالوئرهاي اينستاگرام متفاوت بود. تا جايي كه به چالش كشيدن اختيارات رييس‌جمهور بخشي از اين كامنت‌ها را تشكيل مي‌داد. اشاره به چالش اخير ارز، گشت ارشاد و ديگر مشكلات اقتصادي از جمله بيكاري، گراني و مسكن كه مخاطبان در كنار فيلترينگ تلگرام قرار مي‌دادند، رنگ و بوي انتقادي به كامنت‌ها داده بود. بخشي ديگر از كاربران از روحاني مي‌خواستند تا هرچه بيشتر براي تحقق وعده‌هايش مقابل تصميمات خارج از اراده دولت بايستد. تعدادي ديگر نيز اشاره كردند كه فيلترينگ تلگرام مساله‌اي را حل نمي‌كند و فقط استفاده از فيلترشكن‌ها را افزايش مي‌دهد. اظهار پشيماني از راي به روحاني نيز بخش ديگري از پيام‌ها را تشكيل مي‌داد. البته حدود ١٤٧ هزار بار نيز اين پست توسط كاربران لايك شد. بايد ديد كه دولت در ادامه چه مسيري را براي مواجهه با اين چالش در پيش مي‌گيرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید